Köttfärs o potatisgratäng??
Kan man göra köttfärs o potatisgratäng?? Nån som kan nått recept.
Kan man göra köttfärs o potatisgratäng?? Nån som kan nått recept.
Jag brukar göra ett recept.
Skalar 1 kg potatis och skär dem i skivor.
Steker 500 g köttfärs som jag saltar och pepprar
Lägger all skivad potatis i en form , sen har jag på färsen.
På färsen har jag på en tetraförpackning krossade tomater med basilika, men det är valfritt. Sen på krossade tomaterna har jag på 2,5 dl mellangrädde.
Sen in i ugnen på 225 grader i 40-45 min.
tjoho vad gott måste laga på en gång!!
lägg på lite riven ost på toppen å det där receptet så blir det ennu bättre
Har en supergod.. ska bara hitta den. Vääänta
Mina barns favorit är potatisgratäng med tacoköttfärs.
Jag börjar med att täcka botten med potatisskivor som jag kryddar och tar i ett par klyftor med vitlök. Sedan på med köttfärsen och sedan resten av potatisen som jag gör likadant med. Sedan häller man över grädde av valfri sort. Jätte gott :)
blir inte det typ moussaka? som för övrigt är asgott!
jag har bara fått i skolmaten för ett antal år sen, men var en av favoriterna då =) innehåller nog ost också iofs..hm, måste nog laga någon dag! ;D
aha under tiden jag gjorde i ordning maten har det till kommit en massa bra tips men så här gjorde jag iaf:
skivade potatis la i en ungssäker form
brynde köttfärs med trattisar krydda med vitlök salt o peppar o la på potatisen
hällde över krossade tomater och en blandning av creme fraiche, laga lätt grädde oc smulad feta ost...
Hoppas på att detta kommer falla alla i smaken runt matbordet idag
Jag har ett jättegott recept som jag fått utav min mamma
Hermanssons låda
Du behöver;
Mjölig potatissort
3dl matlagningsgrädde (kan ha i lite mer för gräddigare smak)
1 gul lök , 1 vitlök, 1 morort, ev selleri (smaksak)
1 burk krossade tomater, grattängost
4-500 g nötfärs, margarin/olja, 1 msk tomatpuré
Blanda skivad potatis, grädde o vitlök i en ugnssäker form (ca halva formen) salta o peppra och grädda ca 30 min i 175 grader.
Fräs finhackad lök o vitlök tillsammans med nötfärsen i lite olja/margarin. Krydda färsen med salt o peppar ev oregano. Tillsätt riven morot, riven selleri, tomatpure och en burk krossade tomater.
När potatisen varit i ugnen ca 30 minuter, häll på köttfärsen och strö över grattängost. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.
Server & Njut :)
Gör en köttfärsröra på köttfärs, chilisås, lite ketchup (om det behövs) vatten, tacokrydda vitlök mm kryddor efter smak...
Varva med skivade potatisskivor som är ganska tjocka, typ ett lager potatis, ett lager köttfärs, ett lager potatis.
Häll på önskad fetthalt grädde ganska mycket så det nästan täcker.
in i ugnen 200 grader tills potatisen är mjuk ca 40 min
servera med en sallad med fetaost i och kanske en balsamvinäger dressing.
Supergott! =)