• Thea2002

Köttfärs o potatisgratäng??

Kan man göra köttfärs o potatisgratäng?? Nån som kan nått recept.

• Svar på tråden Köttfärs o potatisgratäng??
  • Spicy woman

Jag brukar göra ett recept.
     Skalar 1 kg potatis och skär dem i skivor.
    Steker 500 g köttfärs som jag saltar och pepprar

Lägger all skivad potatis i en form , sen har jag på färsen.
    På färsen har jag på en tetraförpackning krossade tomater med basilika, men det är valfritt. Sen på krossade tomaterna har jag på 2,5 dl mellangrädde.
    Sen in i ugnen på 225 grader i 40-45 min.

• RaraTjejen

lägg på lite riven ost på toppen å det där receptet så blir det ennu bättre

• signaturbyte
    http://hem.passagen.se/joca1/kottfars.htm
    får se om man hamnade rätt på länken. Annars är det 'potatisgratäng med köttfärs'.
    hittade det receptet här på Fl, itne exakt likadant, men har inte kvar tråden i favoriter..
    Kan se om det går att söka på det, det är hur gott som helst..

(den ni, sen mitt senaste inlägg har jag googlat fram detta + akuthämtat dottern på dagis pga kräks ) Nice dag.
  • VendisPendis

Mina barns favorit är potatisgratäng med tacoköttfärs.
    Jag börjar med att täcka botten med potatisskivor som jag kryddar och tar i ett par klyftor med vitlök. Sedan på med köttfärsen och sedan resten av potatisen som jag gör likadant med. Sedan häller man över grädde av valfri sort. Jätte gott :)

• signaturbyte
    Tadaaa.

Det är jättegott med potatisgratäng med köttfärs i! Sen om det är så annorlunda vet jag inte, men supergott!

Varva skivad potatis, salt, peppar, lite torkad eller färsk persilja och lite hackad vitlök i en ungsfast form.

Fräs en hackad stor gul lök och hackad vitlök i önskad mängd. (Jag tycker om mycket vitlök så det blir flera klyftor vitlök hos oss)

Stek nötfärs (brukar ta ca ½ kg) tillsammans med lökblandningen och salta och peppra efter smak.

Om man vill är det jättegott att blanda i lite svamp (brukar ta några champinjoner) i köttfärsen också. Kan tänka mig att det kan vara gott att smula i lite fetaost om man vill också, men har inte provat det än.

Lägg på köttfärsen högst upp och täck sen med skivad potatis i ett sista lager högst upp och salta och peppra en sista gång.

Häll på ca 5 dl matlagningsgrädde eller ett magrare alternativ om man vill (eller vispgrädde om man nu vill ha det. ) Man kan behöva mer eller mindre grädde beroende på hur stor form man har.

Man kan ha ost på om man vill, men egentligen behövs det inte, brukar bara droppa på lite flytande margarin på de översta potatislagret så får de fin yta och
    bränns inte.
    Stoppa i mitten av ugnen på 200-225 grader i ca en timme. Ev behövs längre tid om det är tjocka potatisskivor, provstick och känn om det är klart.
    Det är såå gott med en god sallad till och är perfekt mat för hela familjen!

det här är verkligen skitgott. hittade det i en annan tråd här på fl för ett tag sen. hade först potatislager, sen ett lager med stekt svamp och squash, sen köttfärs, sen potatis igen, o så ost uppepå det.

jag åt som besatt den dagen
  • signaturbyte
    Uncovered skrev 2008-10-28 10:59:25 följande:
    blir inte det typ moussaka? som för övrigt är asgott!
    Enda 'moussaka' jag med säkerhet vet att jag kommit i kontakt med är barnmaten Och den är inte god
  • Uncovered

jag har bara fått i skolmaten för ett antal år sen, men var en av favoriterna då =) innehåller nog ost också iofs..hm, måste nog laga någon dag! ;D

• bubble

aha under tiden jag gjorde i ordning maten har det till kommit en massa bra tips men så här gjorde jag iaf:
    skivade potatis la i en ungssäker form
    brynde köttfärs med trattisar krydda med vitlök salt o peppar o la på potatisen
    hällde över krossade tomater och en blandning av creme fraiche, laga lätt grädde oc smulad feta ost...
    Hoppas på att detta kommer falla alla i smaken runt matbordet idag

• Kaxelsson

Jag har ett jättegott recept som jag fått utav min mamma

Hermanssons låda

Du behöver;
    Mjölig potatissort
    3dl matlagningsgrädde (kan ha i lite mer för gräddigare smak)
    1 gul lök , 1 vitlök, 1 morort, ev selleri (smaksak)
    1 burk krossade tomater, grattängost
    4-500 g nötfärs, margarin/olja, 1 msk tomatpuré

Blanda skivad potatis, grädde o vitlök i en ugnssäker form (ca halva formen) salta o peppra och grädda ca 30 min i 175 grader.
    Fräs finhackad lök o vitlök tillsammans med nötfärsen i lite olja/margarin. Krydda färsen med salt o peppar ev oregano. Tillsätt riven morot, riven selleri, tomatpure och en burk krossade tomater.
    När potatisen varit i ugnen ca 30 minuter, häll på köttfärsen och strö över grattängost. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.

Server & Njut :)

• Nina1982

Gör en köttfärsröra på köttfärs, chilisås, lite ketchup (om det behövs) vatten, tacokrydda vitlök mm kryddor efter smak...

Varva med skivade potatisskivor som är ganska tjocka, typ ett lager potatis, ett lager köttfärs, ett lager potatis.

Häll på önskad fetthalt grädde ganska mycket så det nästan täcker.

in i ugnen 200 grader tills potatisen är mjuk ca 40 min

servera med en sallad med fetaost i och kanske en balsamvinäger dressing.

Supergott! =)

Svar på tråden Köttfärs o potatisgratäng??