Tadaaa.
Det är jättegott med potatisgratäng med köttfärs i! Sen om det är så annorlunda vet jag inte, men supergott!
Varva skivad potatis, salt, peppar, lite torkad eller färsk persilja och lite hackad vitlök i en ungsfast form.
Fräs en hackad stor gul lök och hackad vitlök i önskad mängd. (Jag tycker om mycket vitlök så det blir flera klyftor vitlök hos oss)
Stek nötfärs (brukar ta ca ½ kg) tillsammans med lökblandningen och salta och peppra efter smak.
Om man vill är det jättegott att blanda i lite svamp (brukar ta några champinjoner) i köttfärsen också. Kan tänka mig att det kan vara gott att smula i lite fetaost om man vill också, men har inte provat det än.
Lägg på köttfärsen högst upp och täck sen med skivad potatis i ett sista lager högst upp och salta och peppra en sista gång.
Häll på ca 5 dl matlagningsgrädde eller ett magrare alternativ om man vill (eller vispgrädde om man nu vill ha det. ) Man kan behöva mer eller mindre grädde beroende på hur stor form man har.
Man kan ha ost på om man vill, men egentligen behövs det inte, brukar bara droppa på lite flytande margarin på de översta potatislagret så får de fin yta och
bränns inte.
Stoppa i mitten av ugnen på 200-225 grader i ca en timme. Ev behövs längre tid om det är tjocka potatisskivor, provstick och känn om det är klart.
Det är såå gott med en god sallad till och är perfekt mat för hela familjen!