Antidepressiva läkemedel (SSRI) och graviditet?
Är det någon som vet om det funkar att bli gravid om man äter Antidepp (SSRI)? Bör man sluta innan man planerar eller funkar det att sluta under tiden man är gravid?
Är det någon som vet om det funkar att bli gravid om man äter Antidepp (SSRI)? Bör man sluta innan man planerar eller funkar det att sluta under tiden man är gravid?
Ring till läkemedelsinformationen eller en läkare. Det är bäst att en expert svarar på dina frågor. Lycka till=)
Läkemedelsuppplysningen heter det förresten=)
Det är så olika från person till person, men viktigast är att du talar med din läkare om detta... så kanske ni kan sänka så mkt som möjligt iallafall...
Lycka till!
Tack så mycket! :)
Jag gick på anti-depp (zoloft) när jag blev gravid. Jag rådfrågade min läkare. Vad gäller zoloften var det så att de har för lite kunskaper för att veta om zoloften påverkar barnet i magen. Så jag trappade ner zoloften och slutade med den helt. För mig gick det bra att sluta med zoloften. För en del går det tydligen bra eftersom det finns så många "glada" hormoner i kroppen när man är gravid, sa min läkare.
Jag tycker också att du ska rådfråga din läkare.
Känner du att du verkligen behöver din anti-depp är det ju bra om du kan fortsätta med medicinen.
Jag fick rådet att sluta när jag upptäckte att jag var gravid. Men i slutet av grav. ville dom sätta in så liten dos som möjligt bara för att jag skulle ha det i kroppen eftersom jag var i riskzonen för en förlossningsdepression.
Rådfråga med din läkare, bästa sättet.
Men känner du att du klarar dig utan så är det ju bara att trappa ner och sedan sluta (med hjälp av läkaren såklart).
Men i början av en grav. så tar ju inte barnet åt sig just så mycket av kroppens ämnen.. så den är nog ingen fara att fortsätta tills du ÄR gravid i alla fall...
Jag pratade med min läkare om detta sist jag träffade henne. Jag äter Cymbalta (SNRI-preparat, liknande men nyare än SSRI) Det hon sa till mig var att dessa preparat är för nya för att man ska ha kunnat se om de ev. påverkar fostret och hon rådde mig att sluta med dom då jag (snart förhoppningsvis) blir gravid ev. gå över till SSRI-preparat typ zoloft, sertralin, fluoxetin, för de ska tydligen inte påverka fostret!?
Men, min kompis åt zoloft när hon blev gravid och hennes läkare rådde henne att sluta med dom.
Så prata med din läkare (som jag antar att du har kontakt med några gånger/år) om din medicinering och graviditet.
Tror tyvärr inte att du kommer få några bra, vetenskapliga svar här annat än andras erfarenheter.
Tusen tack för svaren!
Självklart förstår jag att jag inte kommer få några vetenskapliga svar, men de räcker gott och väl med andras erfarenhet, då känner man sig inte så ensamen :) Jag tror förvisso inte jag har några problem att sluta heller men man oroar sig ju massa såklart :)
Ja visst är det så! Det är alltid skönt att höra sig för hur andra gjort i liknande situationer
Hoppas att allt går bra, med medicin och bebis verkstad!