• Peztis

Vilket golv i hall, allrum och kök som går ihop?

Idag har vi en ful plastmatta som ska likna kork... inte vackert och ganska mörkt.

Någon dag SKA vi göra om här, lägga nytt golv och bl a tapetsera om. Frågan är bara vilken typ av golv man ska lägga in eftersom det är hall, kök och allrum (där matbord och öppen spis finns). Klinker är ju så hårt, laminat tycker jag verkar mindre praktiskt i kök och hall. Plast- eller vinylgolv?

Tips!

• Svar på tråden Vilket golv i hall, allrum och kök som går ihop?
  • Cluedo

Vi valde ett svart laminatgolv(typ 30x60 plattor) som funkar jättebra.
    Laminat är ju jättebra och tål det mesta. Ett tips är även att när man lägger golvet lägga en yttepytteliten "rad" av genomskinlig silicon mellan plankorna....då håller den än bättre.
    Tror att jag har ngn bild på min sida, dock är huset under renovering...

• astalacasta

Trä eller linoleum är kanske också alternativ?

• IS THIS IT

Jag skulle nog välja parkettgolv. Ek är ganska tåligt, men kanske tråkigt, men det finns ju andra hårda träslag också. Parkett går ju att slipa, så då gör det ju inte så mycket om det blir repigt i hallen tex. Kanske ni kan ha klinkers i hallens början, vid ytterdörren?

• Freiya

jag hade lagt ett snyggt laminat- eller trägolv. det finns jättesnygga parkettgolv också som är mer tåliga än de var förr. skitsnygga.
    sen hade jag lagt ett snyggt klinkersgolv i början av hallen bara för att skydda golvet en bit innanför dörren.

• Miss Lau

Jag hade lagt laminat. Hållbart och helt ok att gå på. Parkett är också ett alternativ men det är inte lika hållbart men å andra sidan lite "mjukare" att gå på.

• Peztis

Men laminat och parkett är rätt hårt... sonen leker mycket på golvet i allrummet.
    Linoleum måste jag också kolla upp...
    Misstänker att om jag ska lägga klinker så måste jag lägga en masa under för det är ett trähus och det rör sig rätt mycket.

• Peztis

Det finns ju laminatgolv som ser ut som klinker, någon som har det eller har erfarenheter av det?
    Har för mig att det ska vara rätt slitstarkt.

• Freiya
    Peztis skrev 2008-09-01 17:52:33 följande:
    Det finns ju laminatgolv som ser ut som klinker, någon som har det eller har erfarenheter av det? Har för mig att det ska vara rätt slitstarkt.
    kan inte citera ordenligt, men jag har sett flera olika såna och de är jättesnygga!
    laminat är ju väldigt slitstarkt idag också.
  • Zenobia

Vi har tänkt lägga laminatgolv som ser ut som klinkers framför ytterdörren. Sen i kök, hall, vardagsrum lägger vi furugolv.

Svar på tråden Vilket golv i hall, allrum och kök som går ihop?