• Tjofsen

Vi som har 70-talshus del *11*

Här diskuterar vi trädgård, inredning, byggproblem, elpannor, fuktskador, tapeter, golv och ytterbelysning. ALLT mellan hustak och grund med andra ord.

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33405056.html

• Svar på tråden Vi som har 70-talshus del *11*
  • philmKarin

Skriver första inlägget

Kotten: Håller med om att en ommålning vore trevligt men jag vet inte om det går att måla direkt på teglet ?!? Tycker annars att brunt tegel kan vara ganska fint (jämfört med gult och vitt ). Man kan ju slamma/putsa teglet först och sen måla men det låter som ganska mycket jobb .

Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • sniwa

Vi har två trappor med brun nålfiltsmatta på. Några bra tips om hur man får bort den på enklaste sätt?
    Och vad ska man göra sen?
    Hela trappen är brunbetsad och det kan få vara kvar, vill inte måla den, men gubben är allergisk så vi måste ta bort mattan på trappstegen, men vad ska man ha där i stället?

• Kotten1977

PhilmKarin - Har läst lite på nätet om folk som faktiskt har målat sitt tegelhus. Så det går om man har rätt färg. Det viktiga är att man tar reda på vad det är för färg man ska använda eftersom teglet måste kunna andas. Om huset hade varit i enbart tegel så hade jag mer kunnat acceptera det bruna teglet men som det är nu så är det ju också en del panel på huset. Tycker det ser så tråkigt ut som det ser ut nu. Men om man börjar med att måla panelen vit och det röda i svart kanske man kan nöja sig med det...

• Rauur

Usch vilken tråkig nyhet vi fick häromdagen.

Ni kanske minns våran vattenskada i tvättstugetaket?
    Sambon tätade ju där det hade spruckigt i asfaltspappen (där förra ägaren nämnde att vi skulle hålla uppsikt).

Men häromdagen upptäckte vi att det hade börjat läcka på ett annat ställe också + på det gamla stället. (har ju regna supermycket här dom senaste dagarna!)

Iallafall så hade vi en gammal kompis åt sambon här igår på besök.
    Och så började det regna så jag sa rakt ut av bara farten "Jävlar, nu kommer det ju börja droppa in igen.."
    Den där vännen som är snickare ville kolla hur det såg ut och ja, det vart INTE bra.

Bara av att titta inifrån sa han att vi var tvungna att riva upp taket och byta isolering.
    Sen utifrån sa han att den som hade lagt dedär taket skulle behövas skjutas för det såg käpprätt åt helvete ut.
    Och sen så var inte ens felet där förra ägaren berättat! Så, istället för att vattnet skulle rinna bort ifrån taket rann det rätt in istället (dålig på att förklara, hoppas ni förstår).

Så nu är jag måttligt less..
    Och det känns ju inte bättre av att det är "regntider" och snart vinter!

Känns stressigt det här.. Visst bordet detta vara ett såkallat dolt fel?

• prinsens

Tackar för den nya tråden Tjofsen!

Philmkarin: Vår granne har målat sitt tegelhus vitt, det är såå fint!!!

Rauur: Fy ... så tråkigt! Nä, det kan väl knappast vara ett dolt fel om förra ägaren sa till er att hålla uppsikt där. Gjorde ni någon besiktning av huset innan ni flyttade in? Vad står i de protokollen i så fall?

Till helgen ska vi måla bebisarnas sovrum! Det blir 2 gröna väggar o 2 vita. Eklaminat på golvet och sen vita möbler. Det ska bli roligt att sätta igång.

• Dody

Kotten: jag tycker inte alls ditt hus såg hemskt ut...möjligena tt jaghade tonat ner den gula färgen tille v beige mot det bruna. Det som stör är väl det röda....det är fint men inte mot brunt. Kanske en grön nyans på det istället? Jag vet inte men, det är inte så fult med bruna tegelhus, däremot så ogillar jag vitt

• Dody

Rauur: usch avad tråkigt. Försök kräva igen om de tpå deras försäkring...det gjrode vi, men det gick inte tyvärr...men man kan ju försöka.

• philmKarin
    Kotten: Jaha hade aldrig trott att man kunde måla direkt på teglet . Hade vi inte bott i ett detaljplannerat område där alla hus ser likadana ut så hade jag rivit ned teglet och putsat fasaden eller satt upp träpanel. Fast nu efter nymålningen så stör jag mig faktiskt inte lika mycket på eländet

prinsens: Jaha har de målat teglet, var det samma färg som erat innan ?!? Du får ta smygbilder och lägga in i galleriet så jag får se . Åh va roligt med tvillingar - vet ni vad det blir för kön eller tar ni grönt som unisex-lösning? (älskar grönt)

Rauur: I och med att den förra ägaren påpekat att det var nåt fel med taket så har de säkert ryggen fria från dolda fel tyvärr även om de inte förklarade precis rätt... Men om inte besiktningsmannen (om ni hade nån) uppmärksammde något galet så kan man väl alltid försöka kräva igen nåt kanske.
    Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • Rauur

Det var ju ett fel där han förklarade, själva sprickan i pappen.
    Men det var också ett till fel som dom tydligen inte verkat ha vetat om, eftersom det verkar har vart så sen huset byggdes -78. Det var det som jag undrade om det var ett dolt fel :)
    Eftersom det är byggt fel och förra ägaren inte ha sagt någonting.

Men ja, det är trist.
    Nej vi gjorde ingen besiktning..:S

Äsch, få se hur det slutar. I vilket fall så måste vi ju renovera.

Svar på tråden Vi som har 70-talshus del *11*