Det beror nog helt på företag.
Men, min erfarenhet och efter vad jag har hört från kollegor är entydig. Att arbeta som revisor, redovisningsekonom eller controller innebär en hel del stress och långa dagar, sena kvällar eller helgjobb. Nästan alla större företag har fullständiga månadsbokslut, vilket innebär att i varje fall en vecka i månaden är helt fullbokade från tidig morgon till sen kväll. Övrig tid brukar vara ganska flexibelt, att man kan gå tidigare någon dag eller så. Det beror säkert på, men hos oss har vi inga 40-timmarsveckor. Snarare 50 timmar i snitt.
Långledigt över julhelgen är många gånger bara att glömma, då är det årsbokslut och långa, långa dagar. I alla fall gällande företag som bryter året 31/12. Ofta mycket jobb på hösten i budgetprocessen också.
Räknandet behöver du inte oroa dig för. Det är definitivt inga avancerade kalkyler man ägnar sig åt, kan du de fyra räknesätten och ser har känsla för hur man bygger upp en kalkyl är det inga problem.
Framsidan med jobbet är att du ofta sitter nära ledning, alltså nära där det händer, att du har stor auktoritet och får ägna dig åt omväxlande saker i mellanperioderna. Själv älskar jag mitt jobb, trots att jag suttit hela helgen och slitit med budget och bokslut. Dessutom är det bra löner.