• Anonym (flisa)

Hur stressigt är controller/revisor?

Efter 3 år av sjukskrivning är jag tillbaka på gamla jobbet. Jobbar som administratör med lite ekonomi.

Funderar på att KANSKE läsa vidare inom ekonomin...men frågan är hus stressiga jobben är inom den sektorn?

Någon som vet hur en revisor jobbar till exempel? Är det mkt stressigt? Måste man marknadsföra sig själv? Läste på ams.se att jobbet har "intensiva perioder" - vad innebär det i övertidstimmar till exempel?

• Svar på tråden Hur stressigt är controller/revisor?
  • Anonym (flisa)

Någon?

• superanna

Inför bokslut (vanligast 4 gånger per år) kan det vara stressigt då man har en deadline då allt ska in. Svårt att tänka mig att det är samma stress om man jobbar på ett mindre företag dock!
    Marknadsföra dej själv är något du måste lära dig inför fler situationer än jobb.. så det tycker jag att du ska lära dig och öva på.

• Anonym (flisa)

superanna: Tack! Jag har säljande uppgifter nu med (marknadsför produkterna för grupper), så jag är van att sälja. Däremot tänkte jag på om man måste sälja in sig själv för att få uppdrag eller om man kan vara anställd på något annat sätt och slippa oron för att ej få nästa uppdrag?

Känner inte så många med det yrket, därav alla frågor....bara läst in infon om yrket.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut, är det fasta tider eller rörliga? Hur stor delen av dagen är "rent" räknande? (rädd att ej klara mattekraven, men läst matte C) Är det 40-timmarsveckor?

Hur ser ingångslönen ut och hur utvecklas den över tid?

• superanna

Många arbetar ju som revisor och har egen forma.. då kan man ju vara orolig att inte få nästa uppdrag så att säga.. De flesta är dock anställda hos företag och har då vanliga kontorstider.

Vet inget om löneutveckling eller hur stor del som är beräkningar. Tror mest att det är viktigt att vara noggrann, vilken siffra som ska in i vilken ruta Sen använder man de vanliga 4 räknesätten, så själva matten är ju inte svår precis.

• Anonym

Det beror nog helt på företag.

Men, min erfarenhet och efter vad jag har hört från kollegor är entydig. Att arbeta som revisor, redovisningsekonom eller controller innebär en hel del stress och långa dagar, sena kvällar eller helgjobb. Nästan alla större företag har fullständiga månadsbokslut, vilket innebär att i varje fall en vecka i månaden är helt fullbokade från tidig morgon till sen kväll. Övrig tid brukar vara ganska flexibelt, att man kan gå tidigare någon dag eller så. Det beror säkert på, men hos oss har vi inga 40-timmarsveckor. Snarare 50 timmar i snitt.

Långledigt över julhelgen är många gånger bara att glömma, då är det årsbokslut och långa, långa dagar. I alla fall gällande företag som bryter året 31/12. Ofta mycket jobb på hösten i budgetprocessen också.

Räknandet behöver du inte oroa dig för. Det är definitivt inga avancerade kalkyler man ägnar sig åt, kan du de fyra räknesätten och ser har känsla för hur man bygger upp en kalkyl är det inga problem.

Framsidan med jobbet är att du ofta sitter nära ledning, alltså nära där det händer, att du har stor auktoritet och får ägna dig åt omväxlande saker i mellanperioderna. Själv älskar jag mitt jobb, trots att jag suttit hela helgen och slitit med budget och bokslut. Dessutom är det bra löner.

• Anonym (flisa)

Ok, men jag har småbarn....hur ofta blir de där 50-timmarveckorna?

Jobbar alla revisorer så? Jag vill väl helst plugga för att kunna få en större arbetsglädje och mer påverkan på min tid och mitt jobb....inte jobba ännu mer än vad jag gör.....

Om jag nu förstog rätt......förväntar sig arbetsgivaren ofta 50 tim/v??

• Anonym

Jag antar att det skiljer sig mellan olika företag. Dock är min erfarenhet att arbetsgivare i regel förväntar sig att man som kvalificerad ekonom skall jobba så mycket som krävs för att få jobbet klart i tid. Det är ofta tuffa rapporteringskrav och snäva deadlines. Man måste definitivt förvänta sig att det bränner till och blir stressigt. Plötsligt vill VD eller någon annan ha en rapport, kalkyl eller presentation och då förväntas man leverera den oavsett om klockan hunnit bli fem och det är dags att åka hem.

Gällande revisorer har jag svårt att tro att det är så stor skillnad för dem. De revisorer vi haft på jobbet har alla suttit sena kvällar och jobbat.

På mitt jobb och mina gamla kursares jobb så jobbar vi kanske 70 timmar i veckan en vecka i månaden omkring boksluten. Resterande tid är det mellan 35-60 timmar som vi jobbar.

Å andra sidan är det ofta ett fritt jobb så tillvida att det finns möjligheter att ta itu med många intressanta projekt, man får vara med där det händer och fatta beslut. Lönerna är också helt ok med tanke på arbetsinsatsen och kravställningen från cheferna.

• Anonym (flisa)

Så det finns chans att hitta tjänster som kräver ca 37-40 tim/v?? Är det något särskilt som utmärker dom tjänsterna? Sämre lön? Mindre bolag? Att man är egen/uthyrd?

Jag föredrar kvällsjobb framför morgon iof, så den biten gör inget.....däremot om man jobbat SEN morgonen och till sen kväll flera dar i veckan är det ju slitigt...

• Anonym

Klart det gör. Det finns mängder med ekonomjobb. Alla jobb kräver inte att man jobbar långa dagar.

Däremot är det givetvis så att det är svårare att få tag i en högre tjänst om man bara kan jobba vanlig fulltid. Men visst finns det redovisningsekonomer, controllers och säkert också revisorer som inte jobbar så mycket.

Satsa på ett lite mindre företag, där brukar rapporteringskraven inte vara så hårda. Börsnoterade företag eller större koncerner brukar ha tuffare tidsplaner och krav.

Återigen, du behöver absolut inte oroa dig för matten!

• Anonym (flisa)

Anonym: Tack!

Man har väl rostat igen lite kunskapsmässigt, därav en liten oro.

Men sen är jag också väldigt intresserad av själva arbetet, då blir man frågvis så här...

Jag vill gärna jobba en vanlig heltid, och har ej några krav just NU (då barnen är mkt små) på att nå en hög tjänst....däremot vill jag kunna jobba kvällar ibland istället...kan man det?

Vad har man i lön i början på en vanlig heltid? Och hur utvecklas den? (om någon vet..)

• Anonym

Ofta fungerar det utmärkt att själv fördela sin tid i viss mån. I alla fall är det min erfarenhet.

Löneutvecklingen för ekonomer brukar vara bra, själv har jag fördubblat min månadslön på tre år. Från 25 kkr i månaden som relativt nyutexad och nu 50 kkr.

• Anonym (flisa)

OJ...kära nån.....huh. Vad mkt! Då är du säkert jätteduktig och ambitiös också! Och kan förhandla!

Så länge jag kan ta hand om barnen nu när de är små, och kan jobba mina 27-40 tim så är jag nöjd med allt kring 25.000kr....

Senare kanske man har mera energi och ork att ta i lite extra på jobbet....

Svar på tråden Hur stressigt är controller/revisor?