• kultingen

ett extra barnbidrag vid 3 barn,hur bonus barn?

Min kille har ett barn sen tidigare å nu har vi fått en gemensam,när räknas det då som tre barn?
    måste vi få tre gemensamma för att få ett extra barnbidrag? Jag menar att min kille har ju egentligen redan två,å vi har henne varannan vecka å betalar inget underhåll,nån som vet?

• Svar på tråden ett extra barnbidrag vid 3 barn,hur bonus barn?
  • Majsan71

Flerbarnstillägg får man bara för hemmavarande barn, tror att det räknas till den som får barnbidraget utbetalt så är det mamman som får det så är det bara hon som kan få ev flerbarnstillägg.

Men man får inte ett extra barnbidrag, flerbarnstillägget är vid tre barn ca 250 kr (jag som har tre barn får 3100 kr i barnbidrag allt som allt).

• cema

Det är dock så att barnen måste räknas ihop vilket de gör om man fyller i en speciell blankett som finns hos FK.

• Endoriana

När min dotter bodde hos oss och jag fick barnbidraget så fick jag flerbarnstillägg för min dotter min bonus och mina tvlillingar. Nu får jag/vi flerbrnstillägg för bonusen och tvillingarna. det berodde på vem barnbidraget betalades ut till. Min man får för sin ena son och jag för tvillingarna nu och det blir sammanlagt 3 barnbidrag för hela hushållet..
    Usch det blev rörigt. Hoppas att du förstår ändå...

• kultingen

Nu är det ju så att min killes dotter står skriven hos mamma,men hon bor en vecka hos oss var,så har det alltid varit,,,vore ju orättvist om bara hon skulle kunna nyttja flerbarnstillägget å inte min kille???

• Troll20

Om barnet står skrivet hos mamman och barnbidraget går dit så är det hon som får flerbarnstillägg(under förutsättning att även hon har tre barn vill säga).

Orättvist kan tyckas.... Min sambos dotter bor också vv, men vi får inget del av barnbidraget.... Vi har sammanlgt tre barn här, hans dotter plus mina barn. Vi har ett barnbidrag. Mitt ex o jag delar på våra barns bb, dvs ett var.

• mom 2 3

Ni ska kunna ta kontakt me fk och dela på barnbidraget...

• Umeboshi

Låt se om jag förstått rätt, han har ett barn innan och ni har ett tillsammans. Det ger två barn, och än så länge får man inte flerbarnstillägg om man inte har minst tre barn. Man räknar inte att han har två och du ett, ni delar ju på en unge. eller hur? En unge kan inte bli två...

Enda sättet att dela barnbidrag är att mamman skriver på att det är okej att föra över hela barnbidraget för ett barn till pappan (om man har flera barn, dvs). Fk delar inte på barnbidrag för ett barn, utan det får föräldrarna sköta själva.

• kultingen

Än så länge har vi ett barn gemensamt, men det kan ju bli två snart,å då har vi ju tre (!!!)
    fast eftersom hans lilla dotter är skriven hos mamma så får vi väl ta å skaffa två barn till själva då!!!,nämen vi har inga problem med att lösa det där med barnbidraget är det nåt vi köper till henne så fixar min killes ex det genom att föra över pengar,inga problem!
    Det var mest jag som var nyfiken på hur det låg till,så det säkraste sättet att få flerbarnstillägg är att vi skaffar två barn till(fast då har vi ju egentligen fyra)...

• Umeboshi

Men å andra sidan kommer det under 2006 införas flerbarnstillägg redan från barn 2, så får ni en till så får ni lite extra, plus att barnbidraget höjs.

• mina barn

Ska det bli flerbarnstillägg from 2006??
    Gäller det alla som har två barn redan då, eller de som får efter 2006??
    Korkad fråga kanske, men man vet ju hur fk håller på med allt annat.

• mina barn

Hmm...
    Frågan skulle vara: Ska det bli flerbarnstillägg för två barn from 2006...

• Simben

Kultingen; bara en liten fråga...jag hängde inte riktigt med här..
    Så om ni köper nåt till flickan så får ni pengar från mamman (alltså från barnbidraget)..vad är det då som ni köper tex?
    Vi har min sambos son varannan vecka men han står skriven hos sin mamma och hon har barnbidraget....vi köper massor till honom utan att kräva nåt från barnbidraget....utan i vårt fall så går barnbidraget till barnomsorgsavgiften...
    Har man varannan vecka så ska man väl köpa det man behöver i båda familjerna eller?
    (Dessutom så tror jag att avgiften för barnomsorgen bara räknas på den inkomst där barnet är skrivet så lever mamman själv så klarar sig barnbidraget till den summan)
    Bara undrar som sagt..

• Jussan

Jag har pratat med fk om detta. Din sambos dotter behöver inte vara skriven hos er. Mamman måste bara gå med på att barnbidraget betalas ut till din sambo istället för till henne. Så måste ni fylla i en blankett om att ni ska samköras som familj hos fk. Hur ni sedan gör med pengarna mellan din smbo och hans ex är upp till er.

• Jossan

Det verkar som om din sambo och hans ex kan samarbeta isåfall kan ni tex antingen be henne skriva över barnbidraget på pappan så gör du samma sak eller får ni väl muta henne med en del av flerbarnstillägget

kram J

Svar på tråden ett extra barnbidrag vid 3 barn,hur bonus barn?