Inlägg från: frulan |Visa alla inlägg
  • frulan

Motorcykelsemester-önskar tips inför resan

Vad har ni för hoj? Åker ni fort eller gliiider
    Om ni glider, vi gjorde som så att vi tittade ut småvägar i stället för att åka på motorvägen. Sen när man väl kom fram till vissa småvägar så råkade det vara grus i 18 miiiil typ, då fick vi vända

Regnställ har ni redan tänkt på hoppas jag, det hade inte vi. Maken satte vivopåsar på fötterna Sen åkte vi in på en stormarknad och köpte varsitt regnställ, vilken lycka!

Har ni sidoväskor? De sväljer ju ganska mycket. Jag brukar ha en stor ryggsäck som vi packar med alla lätta saker.

Brukar ni åka hoj tillsammans? Vi har ett litet kodspråk.
    3 knack på hjälmen är kisspaus (stanna så fort som möjligt), 2 rökpaus (stanna när du känner att det är lägligt) osv

Det var de tips jag kunde komma på...
    Ha det så underbart! Är väldigt avis!!! Vi åker inte hoj ofta nu pga hunden... vi ska lämna bort honom några dagar i sommar så vi kan åka på en tur.
    Måste kämpa på här nu så jag kommer i skinnstället, byxorna får jag inte upp över höften längre...

• frulan

Håller med om krokigt Man är ju otroligt nära naturen och det är så härligt. Trist att prutta fram på en motorväg.
    Bra karta! Vi fixade ingen innan vi stack utan vi kollade en vanlig karta efter mindre vägar.

När det regnar kryper vattnet in överallt, det är det som är jobbigt... t ex i skorna. Ni kanske har stövlar? Vi hade "vanliga" skor och byxorna är lite utsvängda så fötterna blev dyblöta! Därav den lilla lösningen med vivo-kassar runt vaderna

Vet inte vad en toppväska är... ligger den över "baken" på hojen?
    Ryggsäck är himla bra tycker jag

Vi stannade och åt varje gång. Vi brukar ha lite frukt, vatten och så med oss.

• frulan

Jaaa, det missade jag ju! Vi packar oxå allt ömtåligt (kläder mm) i påsar ifall regnet kryper in (vilket det gör)...

Bra att ha lite papper i fickan oxå så man kan torka av visiret då o då, man kraschar ju in i diverse småkryp (rip)...

• frulan

Är det er allra första tur förresten?
    Vad har du för skor? Bra att ha en ganska rejäl klack så man inte glider av fotstödet.
    Glöm inte att fläta håret (om du har långt) eller stoppa in det i jackan, blir en stor tova annars (i alla fall mitt, förstår inte de som kan ha löst, flygande hår...)

• frulan

Det är superhärligt!
    Man är så nära naturen och känner som sagt alla dofter.
    När vi tog vår första långtur så fick jag ganska ont i huvudet av hjälmen... Den var sprillans ny o jag hade "gått in" den lite hemma innan. Såg kul ut
    Men, den satt ju som den skulle (enligt försäljaren i alla fall) och jag tyckte den tryckte på lite, så vi stannade nästan varje timme och luftade huvudet lite.
    Tre knack på hjälmen med andra ord

Jag har så himla skön spättakudde så jag får inte ont

Du kommer få det jättehärligt, var inte orolig!

• frulan

Va kul att ni hade det fint!
    Japp, FL är bra till mycket

Hoppas nästa resa blir lite mer som ni tänkt er

Svar på tråden Motorcykelsemester-önskar tips inför resan