• trädis

Hur ska jag göra för att han ska få rätt grepp?

har en 7 veckors bebis som jag har delammat sen fem veckor tillbaka eftersom jag inte haft mjölk så det räcker.
    i början gick allt bra, han tog både bröst och flaska utan problem.

Nu sen två veckor bakåt har han börjat slarva mer och mer när han ska ammas. han tar bara själva bröstvårtan i munnen och suger väldigt konstigt.

Hur kan jag hjälpa till för att han ska ta hela vårtgården i munnen? kan jag hjälpa över huvudtaget eller tror ni att det är kört bara för att han fått flaska oxå?

världens lyckligaste mamma
  • Svar på tråden Hur ska jag göra för att han ska få rätt grepp?
  • född78

Du kan hjälpa honom genom att handpumpa ur lite mjölk så bröstet blir mindre spänt samt vrida om bröstvårtan lite.

• trädis

men alltså det är inte problemet att brösten är spända. problemet är att han bara tar bröstvårtan i munnen och snuttar på istället för att ta hela vårtgården.

ska man behöva ge upp amningen kanske?

• 3 Gullungar

jag har samma problem. Min tös som är tre månader vägrar ammas utan amningsnapp och då blir det resukltatet att hon suger fel. Jag ska kämpa till imorogn em då vi ska till bvc och väga henne sen överväger jag (tyvärr) att ge flaska. Hon får flaska lite då och då med min mjölk men nu när jag pumpar så verkar det inte komma mycker. Jag ammar henne först sen pumpar. Jag äter även kapslar mot svamp men det verkar inte hjälpa, har fortfarande omt så jag överväger att sluta amma. Vill verkligen inte men orkar inte ha ont och allt strul med att hon inte suger ordentilgt. Vet inte hur man ska få henne att acceptera bröstet igen.

• trädis

3 gullungar: ja det är så för mig oxå. jag slutade med amningsnapp för ett tag sen och det verkar som han blir lite smått förvirrad då. jag vill dock inte börja med nappen igen, för det är bara massa bök och kladd med den tycker jag....

• substitutet

Jag hade problem i början av min amning då sonen inte ville greppa rätt heller. Fick tipset att man ska försöka trycka ihop en del av vårtgården och bröstvårtan till en strutform. Om man gör det så får barnet in en större del av vårtgården i munnen, lite tidskrävande och kan bli lite kladdigt men värt det om det fungerar. Hoppas ni förstår hur jag menar :)

• trädis

substitutet: tack för tipset! får försöka då utan att mina fingrar kommer med in i munnen då!

• 3 Gullungar

Gumsegumsan: Håller med men hon tar knappt brösten annas. På ena bröstet måste jag ha nappen den andra kan hon ta ibland men oftast ska hon ha nappen annars gallskriker hon.

Min amning har bökat sen början. Fick inte börja amma henne förän hon var tre dagar sen somnar hon alltid vid brösten. Nu när vi har gett henne bröstmjölk på flaska är det som hon inte orkar suga på bröstet. Jag märkar att min mjölk är inte som den var för en vecka sedan. Jag pumpade ut och ammade men bvc ssk tyckte att jag inte skulle pumpa ut. Det är nog därför min mjölk har minskat. Sen grubblar jag mycket på dettta. Jag har ammat mina andra tre barn helt utan problem så man är lite deppig och det är nog därför mjölken sinar. Inte kul men vad gör man. Jag har en 2½ åring som passar på att jävlas när jag försöker amma lillesyrran.

• trädis

3 gullungar: ja nappen har ju sina fördelar! den har hjälpt mig från mycket smärta framför allt! men man tycker ju att han borde lära sig att han får mat ändå...

låter som du har samma som jag. min amning har oxå bökat från början och jag började inte heller förrän efter tre dagar. jag ger även ersättning så jag kommer nog att gå över mer och mer till det. men hade gärna sett att amningen fungerade så att jag kunde fortsätta på kvällar och morgon...

• Fru Brastad

Jag fick oxå tipset att klämma ihop bröstet och att liksom trycka in så mycket som möjligt när bebisen vänder sig till och öppnar munnen. Fungerade jättebra och minsta lilla att han tog fel eller tappade taget så började jag om
    Lycka till

• 3 Gullungar

Gumsegumsan: Jag har lyckats helamma men hon har inte gått upp i vikt som bvc vill. Det är nu de senaste veckorna jag ger bröstmjölk på flaska men har köpt ersättning. Vill väga henne och kolla om hon gått upp till sin födelsevikt ännu. Har hon inte det gjort det så måste det vara fel på min mjölk. Har inte fått stöd från bvc ang min bröst. I 6 veckor hade jag ont i brösten och de sa att jag skulle smörja brösten men mycostatin salva utan det hjälpt. Tillslut ringde jag amninsmot. och fick kapslar mot svampen. Jag vet inte om det har någon inverlan för att mjölken sinar.

Det värsta man kan få höra är att "det är ju ditt fjärde barn så det där fixar du". Så sa de på bb åt min när jag frågade hur det kommer att bli med amningen eftersom jag inte fick amma på bb utan jag fick börja amma när jag kom hem.

• trädis

3 gullungar: ja sådär tycker jag inte de kan säga! alla barn är ju olika så bara för att man fått fyra så behöver ju ingen vara den andra lik ju!

det här med amning var ju inte så självklart som man hade trott innan.... Fundersam

• 3 Gullungar

Gumsegumsan: Håller med. Fattar inte varför de säger så. Min tös fick tillmatning utan att fick ens chans att amma. Sen när hon var 2 dagar försökte jag amma men då kom de inte och sa att jag inte fick amma för "hon skulle inte ödsla energi på att lära sig suga". Hon hade nämligen lågt blodsocker när hon föddes ( är snittad med henne)
    Jag min dumma nöt godtog det för jag mådde illa efter bedövningen. Jag kunde aldrig ana att det skulle strula till amningen.

Är snittad med två av de andra barnen och där fungerade amningen felfritt. Fattar inte hur olika det kan vara.

Om det blir fler barn så vet man att det kan strula till sig och jag kommer vara bestämd med att jag SKA amma på bb

Ja vi får kämpa vidare med amningen. Jag fick faktiskt henne att ta bröstet utan amningsnapp och jag tröck in bröstet medans hon sov och hon tog och sög lite. Satt länge och sen när hon släppte så kom det en ljudlig rap. Vet inte om det var mättnadskänsla eller luft men nu är hon nöjd och glad och soitter i sittern medans jag hålller på laga mat.

• Ann Lee

Jag läste inte alla inläggen så noga... ber om ursäkt ifall jag upprepar mig...

Men förutom att klämma ihop bröstet när du ska ge det till barnet... så se till att en del av bröstet "trycker" mot barnets haka... det är tipset jag fått. Fungerar på min son, då får han rätt tag.

Svar på tråden Hur ska jag göra för att han ska få rätt grepp?