Inlägg från: NathalieFlisbäck |Visa alla inlägg
  • NathalieFlisbäck

Vad blir det för mat?!

Den dagliga frågan Vad ska vi ha för mat idag. Frågan som ibland bara är såå dryg. Här skriver vi vad vi ska ha för mat idag o delar av oss ideér o recept etc. Kan bli trevligt tror jag =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 10:07
    Lägg gärna upp foton på er mat för var dag =)

• Svar på tråden Vad blir det för mat?!
  • NathalieFlisbäck

Här hemma blir det köttfärslimpa, med kokt potatis, gräddsås o lingon. O en grönsallad till det =)

Vad ska ni ha för mat denna soliga underbara Söndag?

• NathalieFlisbäck

Lilla Bebisen skrev 2008-08-31 11:46:58 följande:

köttbullar potatis o gräddsås vart de här..
    hur gör du din gräddsås? =)
  • NathalieFlisbäck

Idag vet jag ännu inte vad vi ska ha till mat, skriver sen när jag vet =) Va ska ni ha idag då?

• NathalieFlisbäck

Bumbi bönan skrev 2008-09-01 11:17:43 följande:

Här blir det köttfärssås och spagetti
    Det e gott =)
  • NathalieFlisbäck

har inga ideér än sålänge, får se va ni ska ha till middag så kanske jag blir sugen på ngt ;)

• NathalieFlisbäck
    aihpoz skrev 2008-09-01 14:49:59 följande:
    Hur gör du köttfärslimpan? egen gräddsås oxå eller?
    Jag gör köttfärslimpa såhär:

ströbröd o vatten o rör ihopa de o låt svälla i ca 10 minuter. Bryner lök som jag låter svalna. Blandar färs o 1 ägg o kryddor. Sen i med vatten/ströbrödsröran. O blanda ihopa, Sen formar jag det i en smord ungsform till en limpa. Sen in i ugnen på 175 grader i en timme.

Gräddsås:

100-200 gram margarin o smälter de i grytan. I med ca 2 msk mjöl o rör om, sen i med mjölk o grädde till de e lagom tjockt. Kryddor, som e peppar,vitpeppar,salt o socker. Och sen i med soja. När k limpan e klar häller jag de spadet i såsen o rör om. =)
  • NathalieFlisbäck
    aihpoz skrev 2008-09-01 15:05:04 följande:
    Tack..Hur mycket köttfärs går det åt och vilka kryddor har du i limpan? samt mängd av vatten och ströbröd? Hackar du löken eller har du det i ringar? Ang gräddsåsen skrev du "de i grytan" kan man inte göra såsen i en vanlig kastrull?
    Jag köper vanlig förpackning i affären. O det räcker till en liten familj på 1 barn kanke, vi får frysa in med.

Vitpeppar,peppar o salt i limpan.

1 dl vatten och 4 msk ströbröd.

Yes hackar löken i tärningar eller va man kan kalla det.

Grytan, jag menade kastrull hehe skrev fel..
  • NathalieFlisbäck
    aihpoz skrev 2008-09-01 15:23:57 följande:
    tackar
    Hoppas det blir gott =) Inte svårt alls o göra, man kan inte misslyckas
  • NathalieFlisbäck

Här hemma idag blev de nyttig mat =) Sallad me fetaost, creme freise o annat gotter i med pasta =)

Va har ni haft idag?

Svar på tråden Vad blir det för mat?!