Inlägg från: aihpoz |Visa alla inlägg
  • aihpoz

Vad blir det för mat?!

NathalieFlisbäck skrev 2008-08-31 10:58:37 följande:
    Här hemma blir det köttfärslimpa, med kokt potatis, gräddsås o lingon. O en grönsallad till det =)Vad ska ni ha för mat denna soliga underbara Söndag?
    Hur gör du köttfärslimpan? egen gräddsås oxå eller?
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-01 14:57:30 följande:
    Jag gör köttfärslimpa såhär:ströbröd o vatten o rör ihopa de o låt svälla i ca 10 minuter. Bryner lök som jag låter svalna. Blandar färs o 1 ägg o kryddor. Sen i med vatten/ströbrödsröran. O blanda ihopa, Sen formar jag det i en smord ungsform till en limpa. Sen in i ugnen på 175 grader i en timme. Gräddsås:100-200 gram margarin o smälter de i grytan. I med ca 2 msk mjöl o rör om, sen i med mjölk o grädde till de e lagom tjockt. Kryddor, som e peppar,vitpeppar,salt o socker. Och sen i med soja. När k limpan e klar häller jag de spadet i såsen o rör om. =)
    Tack..Hur mycket köttfärs går det åt och vilka kryddor har du i limpan? samt mängd av vatten och ströbröd? Hackar du löken eller har du det i ringar? Ang gräddsåsen skrev du "de i grytan" kan man inte göra såsen i en vanlig kastrull?
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-01 15:08:22 följande:
    Jag köper vanlig förpackning i affären. O det räcker till en liten familj på 1 barn kanke, vi får frysa in med.Vitpeppar,peppar o salt i limpan.1 dl vatten och 4 msk ströbröd.Yes hackar löken i tärningar eller va man kan kalla det.Grytan, jag menade kastrull hehe skrev fel..
    tackar
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-01 15:27:37 följande:
    Hoppas det blir gott =) Inte svårt alls o göra, man kan inte misslyckas
    Hehe säg inte det..
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz

Idag blir det grillad kyckling med hemmagjord tzatsiki och egna klyftpotatisar..gillar inte köpt såna..

När 1+1 blir 3
  • aihpoz

Idag blir det makaroner med bacon (som är klippt i små bitar och knaperstekt) och blandas med creme fraiche..kletigt,flott och gott

När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-04 15:05:07 följande:
    Här blir det en sur stek, men argsås o förbannad sallad. Fyfan va jag e ledsen idag =(
    Varför då rå?
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-04 15:07:39 följande:
    orkar inte gå in på de, men min mna ljuger så mkt, både för mig o sina vänner. Sen leder de till att våra gemensamma vänner tror de e jag som ljuger
    Alltid jobbigt med lögner..
    När 1+1 blir 3
Svar på tråden Vad blir det för mat?!