• Happy76

Sf mått, vecka 35?

Hur har sf måttet sett ut för andra i vecka 35? Min bm säger hela tiden att mitt mått är normalt och att jag följer kurvan, men jag har aldrig fått se den där kurvan själv, så jag vet inte alls om det ligger överst eller nederst eller på mitten....

Idag var sf måttet för min del 33 och jag är i vecka 35. Tycker magen känns enorm. Hur mycket större ska den bli egentligen? Hur beräknar man storleken på barnet utifrån sf-måttet?

Givetvis kommer man på alla frågor och funderingar när man kommer hem från barnmorskan... Nån som vill reda ut begreppen lite för mig?

• Svar på tråden Sf mått, vecka 35?
  • emmapemma4

Jag har fått med min journal hem eftersom jag flyttat och ska byta mvc och där finns kurvan med för hela tiden. Normalkurvan är vid 35 fullgångna veckor mellan 32 och 33 cm.

• Happy76

Okej, då är ju 33 ganska normalt iaf! Ngn mer som vet sitt mått för v. 35?

• Nahla

Vecka 35 hade jag ett sf-mått på 35 cm! =)

• anne82

jag hade 33cm igår.gjorde tillväxtul för 2 veckor sen ca. och då beräknades babyn väga 2200-2300g.ska på ett nytt på torsdag,

• Happy76

Anne82, varför har du gjort tillväxtul?

• SaraFalun

När jag var i v.33 hade jag sf-mått på 32, och nu idag ska jag in till bm är i v.36 så vi får se vad det nya blir!! Men jag ligger lite över den "normala" kurvan!! Gjorde det med min son också!!Och han vägde 4015 gr när han föddes!!

• Cillisen

Alltså det finns en "normal" kurva och en övre och en undre gräns. Inom dessa bör man vara. Jag hade bara sf mått 30 i vecka 35. Ska dit idag igen och kolla. Ligger jag under den nedre gränsen idag får jag göra ett tillväxt ul för att se att allt är OK.

• cema

Att följa sin egen kurva är det viktigaste. Har sf mått efter 35 fullgångna på 32 cm. Ligger inom de "godkända" intervallen men har mindre mage nu än då jag väntade mitt första som vid födelsen i v 43 vägde 2660 och var 51 cm lång.. Huvudsaken är att magen växer sa min barnmorska..

• femman

min låg också på 33 cm i v.35 och man kan ju inte låta bli att undra hur stor den lilla kommer att vara.

Svar på tråden Sf mått, vecka 35?