• kalori

Gravid och förkyld. Vad ska man tänka på?

Är gravid i vecka 18 och har åkt på en riktig dunderförkylning. Undrar om det är något speciellt man bör tänka på, kan man använda nässpray? Kan man äta alla typer av halstabletter, även de som är riktigt starka?

På vilka sätt man man lindra förkylningen utan att det är någon fara för fostret?

• Svar på tråden Gravid och förkyld. Vad ska man tänka på?
  • Mirjis

Blev förkyld i v 31 och då använde jag nässpray nezeril som vanligt, för jag kunde knappt andas. Den enda faran är om du får feber, då måste du ta alvedon för att sänka den. Kan vara farligt för fostret annars. Krya på dig

• Ingle

Hör med apoteket ang halstabletterna, jag fick rådet att undvika Strepsil och Bafucin. Tyvärr kan man inte ta Kanjang och Echenia-produkter.

Varm svartvinbärssaft med pressad citron lenar halsen gott.

• Berenike

om man är väldigt täppt är det skönt att duscha med mycket ånga eller koka upp vatten som man sedan andas över, därefter snyta sig och använda nässpray. honung är annars bra för ömma halsar (finns studier som visar att det är mer effektivt än den vanligaste halstbletterna) varmt te med 2 skedar honung tex

• MariaOMarkus

varför får man inte äta bafucin..de gjorde jag nu när jag hade ont i halsen..dock bara en dag..kan de skada barnet *orolig*

BF April - Maj 2009
  • ULE

Står på bafucin burken att: Graviditetinga: Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

• MariaOMarkus

jaa precis..de läste jag med och därför tog jag dom + at dom funkade fint =)

BF April - Maj 2009
  • hopee

Har också väldigt ont i halsen nu och gick in och läste om Strepsils på fass där stod det inga ogynsamma effekter har påvisats på foster. Så konstig att de sa att du skulle undvika Strepsils...

Ingle skrev 2008-09-04 19:46:46 följande:
    Hör med apoteket ang halstabletterna, jag fick rådet att undvika Strepsil och Bafucin. Tyvärr kan man inte ta Kanjang och Echenia-produkter. Varm svartvinbärssaft med pressad citron lenar halsen gott.
    Annars påverkar förskylning på något sätt fostret? har för mig att det inte gör det men nu blir man nojjig när man väl blivit det.
  • Kya
    hopee skrev 2008-09-05 16:41:29 följande:
    Har också väldigt ont i halsen nu och gick in och läste om Strepsils på fass där stod det inga ogynsamma effekter har påvisats på foster. Så konstig att de sa att du skulle undvika Strepsils... Annars påverkar förskylning på något sätt fostret? har för mig att det inte gör det men nu blir man nojjig när man väl blivit det.
    nope, det påverkar ingenting. att du blir sjuk innebär ju inte att barnet blir sjukt. det enda du ska tänka på, och det är främst vid magsjuka, att du inte glömmer bort att dricka vatten. Det är inte bra att bli uttorkad, då måste man i värsta fall få dropp. Men som sagt, en förkylning berör inte barnet.
  • kalori

Tack för alla svar. Jag puffar upp tråden för det är säkert flera som är förkylda nu så här års....

Svar på tråden Gravid och förkyld. Vad ska man tänka på?