• vill bli mamma 2009

    För oss med höga nivåer av prolaktin

    Den här tråden är till för oss tjejer som vill bli gravida, men kämpar mot för höga nivåer av prolaktin.

    Jag är 33 år och slutade med p-piller sommaren 2007. Vintern 2008 hade mensen Tant Röd ännu inte dykt upp och jag hade flera konstiga symptom. Efter besök på gyn och flera provtagningar fick jag veta att jag hade för höga prolaktinnivåer; ca 200. Efter magnetröntgen konstaterades också en godartad tumör (s.k. mikroadenom) i hypofysen.
    Jag går nu hos en överläkare på endo-avd och äter pravidel. Tyvärr har mina värden gått åt fel håll den senaste tiden trots dosökning och tumören vägrar minska i storlek (har gjort 4 magnetröntgen av huvudet). Verkar även som jag fått problem med sköldkörteln och har gjort en del tester sista tiden.
    Idag dök DEN dock upp; Tant Röd, Indianerna, Röda veckan...kärt barn har många namn. Blev helchockad av att plötsligt få mens!!!
    Har en hel del biverkningar av Pravidel och hoppas slippa äta den resten av livet.

    Jag är nyfiken på alla er andra med liknande problem. Krymper era tumörer? Hur mår ni av medicinen? Blir ni gravida?
    Skriv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden För oss med höga nivåer av prolaktin
  • Feffie

    Hej

    Jag hade högt prolaktin, åt pravidel ett par månader och blev gravid....

    Finns ju en annan tråd om prolaktin..Leta efter den, där har du massor av info...

  • vill bli mamma 2009

    Hej Feffie.
    Jag har all information jag behöver om min hyperprolaktinemi. Dock skulle jag gärna ha någon att älta det med, men lyckas inte hitta någon aktiv tråd (endast flera gamla) som handlar om detta.
    mvh
    J
    p.s. Hur höga värden hade du? Hur stor tumör? d.s.

  • Feffie

    Jag mätte i annan enhet, jag har 1200 och det normal skall vara runt 400. Dock hade jag ingen tumör.

  • PrettyGirl

    Jag har en tumör på hypofysen, ca 1 cm i diameter. Har haft problem med synen i omgångar, ätit olika mediciner som håller tumören i schack, just nu Cabaser. Mina högsta värden har legat som högst på 1400, och då hade jag oxå problem med synen. Jag har haft flera missfall varav 2 svåra med stora blödningar. Min man och jag har pga detta ändrat uppfattning och vet inte längre om vi vill ha barn. Så himla psykiskt jobbigt att både förlora ett barn och ligga på sjukhus för blodförlust.

    Till veckan ska jag göra årskollen av min tumör, så får vi se hur det går.

  • vill bli mamma 2009

    Prettygirl, jag känner verkligen med dig. Hoppas att årskontrollen går bra! Är det tumören som orsakar missfallen??

    Är det någon som vet hur man räknar om prolaktinvärdena mellan de båda skalorna som används???? Feffie och Prettygirl har fått sina värden i en enhet, där normalvärdet är 400, medan jag får värden i en enhet där man normalt ska ligga på 5-20.

    Fick mina provsvar från senaste blodproven (tar cirka var tredje vecka) och mina värden har sjunkit något, men inte tillräckligt. Ska därför öka medicineringen ytterligare, vilket känns jobbigt pga biverkningarna!

  • Historia

    Jag har också haft höga prolaktinvärden och äter Pravidel sedan i våras. Jag hade aldrig hört talas om denna mystiska sjukdom utan sökte gyn för att mina menscykler hade blivit så långa. Då togs prolaktinprov och jag hade höga värden, 1700 och 2000 på de två proverna jag tog. Jag har mina värden i skalan där man ska ligga på ca 400.

    Magnetröntgen visade ett microadenom på ca 7mm. Jag hade också många andra konstiga symtom som jag tror hörde ihop med mina höga värden, minnesstörningar och koncentrationssvårigheter. Det har blivit bättre nu när jag äter medicinen och mina cykler är normala igen.

    Pravidel har fungerat bra för mig, mina värden gick ner från 2000 till ca 180 på två veckor med en dos på 1,25mg pravidel/dag. Jag har aldrig behövt ändra dosen utan klarar mig med en låg dos. Jag tar nya prover en gång i månaden.

    Nu har det gått snart ett halvår och jag väntar på att få göra en uppföljningsröntgen för att se så tumören har krymt.När jag läser andras inlägg förstår jag att hittills haft en lätt resa och livet har börjat återvända till det normala men jag är lite spänd inför röntgen och vill veta att tumören gått tillbaka innan jag kan andas ut.

    Har någon av er andra tagit några prover på andra hypofyshormon för att se om de är normala, tex tillväxthormon?

  • Josefin L

    Jag har haft för höga värden av prolaktin i 1,5 år (vad jag vet). Hade ett värde på över 1000 och har provat Dostinex, Pravidel och Norprolac, utan resultat. Jag är nu uppe i fyrdubbel dos Dostinex men inte ens det hjälper.
    Magnetröntgen visade inget onormalt så jag vet inte vad det beror på. Sökte på grund av ofrivillig barnlöshet.

  • Jullansmamma

    Tjenare

    Vill bara säga att det finns ljus i mörkret. Jag har haft samma problem och jag åt pravidel och blev gravid efter 6 månader. Ska snart börja äta medecin igen men den här gången har vi inte tänkt att skydda oss utan 3 an får komma när den vill.

  • Achwell

    Hej på Er!

    Javisst finns det ljus i mörkret Slutade med p-piller sommaren 05 för att bli gravid. Ingen mens kom och efter 6 mån fick jag söka hjälp. EFter blodprover, röntgen osv så visade det sig att jag hade microadenom (5 mm) och ett prolaktinvärde på 133 (jag trodde det var högt - tills jag läst om era värden). Jag åt sen pravidel i 1 månad och det sjönk till 15 (har jag för mig). Sen efter ca 2 månader som hade jag ägglossning (ingen riktig mens dock). Men vi lyckades pricka in ägglossningen och vi har nu en tjej på 16 månader.

    Vi har pratat löst om ett syskon och ja... antagligen är det dags för röntgen osv igen. För ngn mens... det har jag inte. Sista mensen jag hade var innan sommaren 05... ! Var in till gyn förra veckan och tog blodprov - det ska bli intressant att höra vad det säger.

  • Mining

    Hej!

    Jag åt först Pravidel men mådde inte bra och har har nu ätit Norprolac i snart 10 år. Det har fungerat bra men vid senaste kollen för ett år sedan hade jag lite för låg nivå av hormonet cortisol vilket tydligen kan vara en biverkning när man medicinerat länge. Ev måste jag börja fylla på med cortison så småningom. Min lilla hypofystumör (från början 5x6 mm) minskade snabbt i storlek och vid röntgen nr två syntes den inte längre. Jag har provat vara helt utan medicin några månader men då steg prolaktinvärdet snabbt igen. Jag har under alla år haft helt regelbunden mens, både före och efter medicineringen.

    Jag har aldrig varit gravid och vi ställde oss i adoptionskö ganska snart efter upptäckten av det höga prolaktinet. Det ångrar vi inte, vi har idag fantastiska barn från andra sidan jorden.

    Lycka till alla medsystrar!

  • LindizenGBG

    Hej hej!
    har inte hängt med så mycket i tråden. Har oxå högt prolaktinvärde men ej tumör... Är det någon som vet vad som orsakar dessa höga värden? har inte fått så mycket mer info. Vilka biverkningar har ni fått av pravidel? Ska börja äta nu ige efter min graviditet.

  • Igelblod

    Jag tänkte väcka denna tråden lite.


    Har själv liknande problem, mitt prolaktinvärde ligger på nästan 1400. Jag har alltså över 1000 mer i värde än vad som är normalt.
    Jag var inne och magnetröntgades för ca två veckor sedan och såg igår via 1177 att min journal uppdaterats... ingen tumör har hittats.
    Jag hade verkligen hoppats på att det var en tumör eftersom då hade jag iaf vetat vad som orsakade problemen och fått en behandling. Men nu står jag här och vet inte vad nästa steg är.
    Vad mer kan orsaka så höga värden?

Svar på tråden För oss med höga nivåer av prolaktin