• Anonym (stressad)

Lukthallucinationer

Är det nån som haft det? Jag har haft några anfall av det inom loppet av nåt år. Det kommer en doft som bara fyller upp hela huvudet och jag blir skitskraj och börjar lukta på nåt annat för att det ska försvinna, och det går över på några sekunder men lämnar mej med ångest.
    Jag har nu ringt för att få en läkartid vilket är bra. Men ssk trodde att det var stress (jag har det mkt stressigt just nu med många barn + osäkert arbete) hon sa det inte rakt ut först men när jag frågade så sa hon att det mkt väl kunde vara det.
    Är det nån som har haft nåt liknande??

• Svar på tråden Lukthallucinationer
  • Anonym (w)

Är det samma lukt som får dig att reagera?

Minnet kommer ihåg lukter väldidgt väl så om det hänt något någongång (kan vara länge sedan) när det fanns en lukt med, så förknippar din kropp/hjärna den lukten med händelsen, obehaget runt händelsen kommer fram oavsett om du kommer ihåg vad som hände.

Ex. om man blir rånad och rånaren luktar whiskey så finns "luktminnet" kvar och förknippar lukten av whiskey med obehag. Eller, min pappa körde lastbil och han luktade alltid dieselavgaser, för mig är dieselavgaser därför alltid förknippat med en känsla av trygghet.

• Anonym (stressad)

Nej, det kan vara olika lukter. En gång så var det en ansiktskräm, jag hde somort mej med den och sen så satt jag och läste, helt plötsligt så fylldes jag av den doften, jag hade ju lukten på mej men inte så starkt. Idag så satt jag vid datan och så kom det igen, vart rädd såklart. Åkte till jobbet bara tänkte på det hela tiden, efter 4 tim så hände det igen men det kändes lite annorlunda, som det stickte i huvudet samtidigt, det hände 2ggr inom loppet av 20 min och då åkte jag hem och ringde sjukvårdsupplysningen. Nu så har jag inte haft nånting så jag undrar om jag framkallde det som hände på em själv genom att tänka på det så mycket?

• Anonym (w)

Oj det var svårt.

Är du säker på att det inte är en speciell lukt? Tänker: ansiktskrämen luktar citron och det är citron du reagerar på?

Fast det låter mer som att du får någonform av ångestattack och i den attacken så "förstärks" alla sinnen: lukt, känsel mm och därför så upplever du alla lukter så starka fast de inte är det.

• Anonym (stressad)

Men jag har ju setat och slappat bara.
    Fast inte nu på em, då var det som en panikattack, iochmed och det vart som stickningar också.

• Häxaväxa

Jag vill ge dig ett tips!
    Gå till en homeopat,de är ofta bra på just sådana här saker!

• Anonym (w)

Jo, men en ångestattack kommer ibland när man "bara slappar". Den kan skapas av stress.

För många år sedan var jag med om en händelse som skapade oerhörd stress hos mig. Många veckor efteråt när jag satt tillsammans med maken framför TV:n, i lugn och ro så fick jag plötsligt helt utan anledning svårt att andas, hjärtat dunkade, jag hörde inte ordentligt, lungorna fick inte luft, paniken växte, hjärnan sa "du andas" kroppen sa "nej, jag får inte syre".
    Jag lärde mig senare att det var panikångest som man kan få som en reaktion på stress och den kommer även vid icke-stressande situatinoer typ när man slappar.

När stressen försvann så försvann även anfallen (de var inte många, oväntat någon gång ibland).

• Anonym (H)

Jag har något liknande, inte riktigt som du har men ändå väldigt skumt. Jag kan sitta i soffan o känna en tex stark fislukt, o liksom nästan skälla på maken men nej, han känner ingenting o så får man nån spydig kommentar att man har näsan för nära mun el nåt. Just fislukt känner jag ofta-väldigt starkt, men ibland även annat,
    Man känner sig skitdum när man far runt där o tycker att- känner ni inte va det luktar, det STINKER ju
    kan tillägga att jag inte får panik ut av det, känns bara jäkligt skumt!

• Anonym (Dr House)

Det kan vara allvarligt - sök läkare med stora neurologiska kunskaper!

• Anonym (stressad)

Jo, jag ska söka läkare men jag tror att jag fick så här första gången för ca 1 1/2 år. Eller jag vet att jag fick det en gång när jag var 22. Jag hade varit förkyld och tappade luktsinnet helt, sen så kom det tillbaka och var sig aldrig riktigt likt och då fick jag en sån här attack. Sen så har det alltså varit lugnt i 10 år.
    Visst var min första tanke hjärntumör, men jag har ju inga andra symptom att lägga till + att det har gått så lång tid så borde ju nåt annat tillstöta.

Svar på tråden Lukthallucinationer