• ProosAnna

Äppelpuré med kanel?

Jag tänkte vara duktig och göra egen äppelpuré nu när jag fått så mycket frukt på mina äppelträd.

Är det ok med kanel i äppelpuré till de små? Det är 1 tsk kanel i receptet jag har.

tacksam för svar :)

• Svar på tråden Äppelpuré med kanel?
  • Multignutten

Jag har haft både kanel och kardemumma i min sons puré och det har inte varit några problem. Har inte mätt när hag hällt i, men jag skulle gissa på att jag har haft i ca 1 tesked lite beroende på hur mycket äpplen jag haft...

• ProosAnna

ja, det låter bra, det blir inte surt då? I receptet jag hade var det 1 dl, men jag hade i ½ nu när jag provade... Receptet var iofs tillför en efterrätt... Nästa sats får jag prova utan socker :)

• fiamalm

Det måste ju gå, låter gott förresten önskade jag hade egna äpplen...

• Cocco

Om man har i lite päron eller/och mango så blir det lite sötare.
    Det går alldeles utmärkt utan socker =)

• Wilmis07

Jag brukar göra äppelmos till min dotter,lite kanel och inget socker.Blir jättgott! Beror ju klart på hur söta äpplen man har.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Multignutten

Nä, jag tyckte att det var sött ändå och sonen har inte klagat så jag fortsatte att köra utan socker.

• Jeanette1986

jag har inte heller haft socker i när jag gjort fruktpureer. min son älskar dessutom sura saker så det har aldrig vart nåt problem :P

• Mosaik

hur gör ni purén? har massvis med äpplen o lilltjejjan är snart 4 månader så man kanske kan göra o frysa in? eller det kanske inte går med äpple i? vilken ålder kan man ge den från`?

• Wilmis07

Jag skalade och tärnade äpplena,la i kastrull med lite vatten och kanel.Lät det koka mjuka och mixade sen.Min dotter var nog runt 4-5 månader när hon fick detta.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Jeanette1986

jag skalade och delade äpplena i ganska små bitar, sen kokade jag tills de blev mjuka. sen pureade jag det med en stavmixer och klickade i muffinsformar och sen in i frysen. men det blev inte så mycket smak i puren så jag skulle nog haft i typ kanel eller något som förstärker äppelsmaken lite.

Svar på tråden Äppelpuré med kanel?