Psykopat och sociopat
Vad är det för skillnad på psykopat och sociopat egentligen? Det känns som om en psykopat är lite mer "extrem" och kanske farligare än en sociopat, men att de ändå har en hel del gemensamma nämnare...?
Vad är det för skillnad på psykopat och sociopat egentligen? Det känns som om en psykopat är lite mer "extrem" och kanske farligare än en sociopat, men att de ändå har en hel del gemensamma nämnare...?
Ingen som vet???
Hoppas du får svaren på dina frågor här:
www.psykopat.se/sociopat.php
debatt.passagen.se/show.fcgi&conference=10500000000000707&posting=19500000004862093
Den sistnämnda länken är lång, men det står en del om skillnaden där..
En psykologiprofessor som jag hade förklarade det som så att det är samma sak. Bara olika ordval lite beroende på var man lägger orsaksförklaringen, hos individen=psykopat och mer hos miljön = sociopat. Förr använde man tydligen ordet sociopat men nu används psykopat mer.
När jag läste låg skillnaden i att den ena är inlärd, dne andra är medfödd.
Psykopat kan man bli lite hursomhelst, det är miljön som påverkar där.
Sociopat är något man föds med, en felkoppling i hjärnan som ibland ligger vilande hela livet, ibland sätts i spel genom övergrepp.
Man kan vara utsatt för övergrepp utan att bli sociopat, men alla sociopater har varit utsatta för övergrepp.
Fjullfjädrade sociopater är få, tack och lov. De förstår inte att vi andra är människor, vi är bara saker i deras värld där de är ensam kung på tronen. Kända sociopater är tex som of sam, charles manson, ted bundy. (de är även seriemördare)
(så har jag lärt mig en gång i tiden, har jag fel är ni så god och rättar mig, jag gillar inte att ha fel fakta i huvudet )
Tack för det infon!
Är det samma "checklista" de går efter när de ställer diagnosen, eller?
M C skrev 2008-09-02 17:46:59 följande:
men det kanske är annorlunda inom rättspykiatrin?
Det stämmer att för att bli klassad som psykopat ska man bla. ha över 30p på cheklistan. Men cheklistan brukar inte användas för att ställa diagnos eftersom det inte är ett vedertaget diagnostisktverktyg i sverige.
Men sen kan man ju använda verktyget för att se om en person kan klassas som psykopat, men det blir fortfarande ingen diagnos (som jag förstår det). Kan ju vara bra för risk och farlighetsbedömmningar.