• salsajenny

Psykopat och sociopat

Vad är det för skillnad på psykopat och sociopat egentligen? Det känns som om en psykopat är lite mer "extrem" och kanske farligare än en sociopat, men att de ändå har en hel del gemensamma nämnare...?

• Svar på tråden Psykopat och sociopat
  • fröken argbigga

En psykologiprofessor som jag hade förklarade det som så att det är samma sak. Bara olika ordval lite beroende på var man lägger orsaksförklaringen, hos individen=psykopat och mer hos miljön = sociopat. Förr använde man tydligen ordet sociopat men nu används psykopat mer.

• M C

När jag läste låg skillnaden i att den ena är inlärd, dne andra är medfödd.
    Psykopat kan man bli lite hursomhelst, det är miljön som påverkar där.
    Sociopat är något man föds med, en felkoppling i hjärnan som ibland ligger vilande hela livet, ibland sätts i spel genom övergrepp.
    Man kan vara utsatt för övergrepp utan att bli sociopat, men alla sociopater har varit utsatta för övergrepp.

Fjullfjädrade sociopater är få, tack och lov. De förstår inte att vi andra är människor, vi är bara saker i deras värld där de är ensam kung på tronen. Kända sociopater är tex som of sam, charles manson, ted bundy. (de är även seriemördare)

(så har jag lärt mig en gång i tiden, har jag fel är ni så god och rättar mig, jag gillar inte att ha fel fakta i huvudet )

• Zemcia

M C skrev 2008-09-02 17:46:59 följande:

När jag läste låg skillnaden i att den ena är inlärd, dne andra är medfödd.Psykopat kan man bli lite hursomhelst, det är miljön som påverkar där.Sociopat är något man föds med, en felkoppling i hjärnan som ibland ligger vilande hela livet, ibland sätts i spel genom övergrepp.Man kan vara utsatt för övergrepp utan att bli sociopat, men alla sociopater har varit utsatta för övergrepp.Fjullfjädrade sociopater är få, tack och lov. De förstår inte att vi andra är människor, vi är bara saker i deras värld där de är ensam kung på tronen. Kända sociopater är tex som of sam, charles manson, ted bundy. (de är även seriemördare)(så har jag lärt mig en gång i tiden, har jag fel är ni så god och rättar mig, jag gillar inte att ha fel fakta i huvudet )
    fast är det inte tvärtom? Socio betyder ju samhälle, medan psyko har med huvudet att göra. Så medfött är väl psykopat och medfött sociopat?
  • fröken argbigga
    salsajenny skrev 2008-09-02 18:24:46 följande:
    Tack för det infon!  Är det samma "checklista" de går efter när de ställer diagnosen, eller?
    Psykopati är ingen diagnos. Diagnosen blir antisocialpersonlighetsstörning. Psykopatcheklistan används inte som diagnostisktverktyg i sverige. Men allt tyder på att det finns fler antisociala än psykopater. Psykopater har ofta en antisocialpersonlighetsstörning men antisociala är oftast ej psykopater. I en normalpopulation antas 1% av männen vara psykopater och mindre än 1% av kvinnorna.

Robert Hare utvecklade psykopatcheklistan för att mäta psykopati. Enligt Hare är psykopati en specifik personlighetsstörning som befästs tidigt i barndomen och är stabil över tid. En konstellation av interpersonella, affektiva och beteendemässiga egenskaper.

Hittade lite anteckningar från kursen i rättspsykologi på SU 2006.
  • salsajenny
    fröken argbigga skrev 2008-09-02 21:20:05 följande:
    Psykopati är ingen diagnos. Diagnosen blir antisocialpersonlighetsstörning. Psykopatcheklistan används inte som diagnostisktverktyg i sverige. Men allt tyder på att det finns fler antisociala än psykopater. Psykopater har ofta en antisocialpersonlighetsstörning men antisociala är oftast ej psykopater. I en normalpopulation antas 1% av männen vara psykopater och mindre än 1% av kvinnorna.Robert Hare utvecklade psykopatcheklistan för att mäta psykopati. Enligt Hare är psykopati en specifik personlighetsstörning som befästs tidigt i barndomen och är stabil över tid. En konstellation av interpersonella, affektiva och beteendemässiga egenskaper. Hittade lite anteckningar från kursen i rättspsykologi på SU 2006.
    då sa dom fel i ett tv-program häromdagen. det handlade om en svensk mördare som slog, misshandlade fysiskt och psykiskt, och verkligen plågade flera människor, bl a hans flickvän, nån inneboende och några till, och han fick "diagnosen" psykopat tror jag, eller om det var sociopat, men de hade iaf gått efter en checklista där max var 40 poäng, men man klassades som psykopat (sociopat?) om man "bara" hade 30 p....
  • fröken argbigga

Det stämmer att för att bli klassad som psykopat ska man bla. ha över 30p på cheklistan. Men cheklistan brukar inte användas för att ställa diagnos eftersom det inte är ett vedertaget diagnostisktverktyg i sverige.

Men sen kan man ju använda verktyget för att se om en person kan klassas som psykopat, men det blir fortfarande ingen diagnos (som jag förstår det). Kan ju vara bra för risk och farlighetsbedömmningar.

• salsajenny
    fröken argbigga skrev 2008-09-03 14:44:14 följande:
    Det stämmer att för att bli klassad som psykopat ska man bla. ha över 30p på cheklistan. Men cheklistan brukar inte användas för att ställa diagnos eftersom det inte är ett vedertaget diagnostisktverktyg i sverige. Men sen kan man ju använda verktyget för att se om en person kan klassas som psykopat, men det blir fortfarande ingen diagnos (som jag förstår det). Kan ju vara bra för risk och farlighetsbedömmningar.
    Aha, då är jag med. =)

Jag hade en kompis som hade ett helt sjukt ex, och när det stod i tidningen om hur man känner igen en psykopat eller sociopat (minns inte vilket, tror det senare) så kunde vi bocka av många punkter på den listan som passade på honom. Obehagligt....
Svar på tråden Psykopat och sociopat