• Yollis

    Hur lagrar jag äpplena från trädet så att dom håller längre?

    Har ett familjeträd och vill kunna ha äpplen hela vintern hellst, trädet har gett mycket frukt och jag vet inte ens om jag kan börja plocka?
    En av sorterna, en ljustgrön ganska stor sort har jag smakat - supergoda söta äpplen.
    sen är det en lite mindre sort som blivit rätt mörkröda och den orginalfrukten (själva stammens äpplen) som är gröna med bara lite rött på är mittemellan stora.

    nån äppelexpert här eller ??

    Hur lagrar jag äpplena och när ska jag skörda dem?

    jag kanske skulle fota dem


    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • Svar på tråden Hur lagrar jag äpplena från trädet så att dom håller längre?
  • Tess76

    Jag är ingen äppelexpert - faktiskt helt ny på detta med eget äppleträd. Vi har i sommar flyttat till ett hus med äppleträd, och grannen berättade att dom brukade dela deras äpplen i bitar och styckfrysa dom på ett fat innan dom lägger dom i en påse. På så sätt blir det lättare att ta ut så mycket man vill ha. Smart tycker jag, så jag ska prova. Visste inte ens om att man kunde frysa äpple!


    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Yollis

    men om man fryser äpplen blir dom mjöliga! det gillar vi inte i den här familjen... Fundersam


    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • mimmi 1

    Linda in varje äpple för sej, i tidningspapper, och förvara torrt,mörkt o svalt... (om du har möjlighet till det) då håller äpplena jättelänge....

  • Yollis
    mimmi 1 skrev 2008-08-31 21:17:01 följande:
    Linda in varje äpple för sej, i tidningspapper, och förvara torrt,mörkt o svalt... (om du har möjlighet till det) då håller äpplena jättelänge....
    oki! tack.

    när kan man plocka dem då? om dom inte är ordentligt mogna, mognar dom under lagrinen då eller? kan ju inte bita i alla
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • mimmi 1

    Du kan vänta ett tag till med att plocka in dom... men fryser dom, så blir det ju inte bra förståss... beror ju på var du bor,, här hade vi bara två grader pluss i natt !!
    Dom mognar ju under lagringen åxå förståss...även om solmogna smakar bättre... så du kan nog ta det säkra före det osäkra, och plocka in dom nu!!

  • Yollis
    mimmi 1 skrev 2008-08-31 22:04:38 följande:
    Du kan vänta ett tag till med att plocka in dom... men fryser dom, så blir det ju inte bra förståss... beror ju på var du bor,, här hade vi bara två grader pluss i natt !! Dom mognar ju under lagringen åxå förståss...även om solmogna smakar bättre... så du kan nog ta det säkra före det osäkra, och plocka in dom nu!!
    ja jag får nog göra det, bor i uppsala, det börjar bli kallt nu.....
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • Yollis
    TBS skrev 2008-08-31 22:08:44 följande:
    Och tvätta dem inte.
    ok, skönt - ett moment mindre

    men varför inte?
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • TBS
    Svar på #9
    Då tvättar du bort det naturliga vaxet, som skyddar frukten.
  • Yollis

    ahaa! då var man lite mer kunnig på äppel-fronten nu då

    TACK!

    nästa gång får jag ha bilder så kanske jag kan få dem artbestämda oxå


    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • mlsa

    Svalt och mörkt är väl rekommendationen. Fast det är inte helt lätt i moderna bostäder. Våra grannar förvarade i förrådet ett år, men fick in väldigt mycket möss, så man får nog hålla lite uppsikt över frukten i så fall.
    Kylen räcker ju inte till för stor äppelskörd heller.
    Har läst att trälådor utomhus är bra. Luftigt och svalt. Fast det beror väl på var man bor!
    Lyxigt med så mycket frukt. Här får vi 5 äpplen i år!

  • veera

    Sommaräpplen brukar för det mesta inte gå att lagra mer än två veckor så det lönar sej att äta såna äpplen direkt från trädet eller göra mos av dem så länge de inte är riktigt mogna.
    Det som ts beskriver som stora ljusgröna supergoda söta äpplen låter som Transparante Blanche och de går tyvärr inte att lagra mer än nån vecka. Transparante Blanche brukar finnas med på alla familjeäppelträd för den sorten pollinerar bra och alla känner till den.


    Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Yollis
    veera, jag hade det på känn, och dom som ympat träddet har nog tänkt på det, för det är bara en "liten" gren med sånna sommaräpplen. Vi käkar dom på en gång, och har börjat lagra vinteräpplen nu
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥ nogg.se/tuva
  • isisisis

    Jag har hört att man ska linda in varje äpple i papper och inte stöta dem.
    Lägga dem i en låda med tjockt papper emellan.
    Kolla emellanåt och plocka bort ev dåliga äpplen,mögel sprids fort.

    På så vis håller de jättelänge.

    Svalt och mörkt förstås.

Svar på tråden Hur lagrar jag äpplena från trädet så att dom håller längre?