• Millan och Dennis

Bråttom! Vad bör jag tjäna på ICA med 3,5 års erfarenhet av ICA???

Hej.

Jag ska börja jobba i en ICA butik och sitta i kassan.

Jag är 23 år (snart 24) och har 3,5 års erfarenhet från ICA.

Jag ska nu löneförhandla men undrar vad jag har rätt till för lön?

Snälla kan någon hjälpa mig fort! Vet någon vad jag bör tjäna? Jag ska dit 2 september. Alltså på tisdag!

Tack /Millan

• Svar på tråden Bråttom! Vad bör jag tjäna på ICA med 3,5 års erfarenhet av ICA???
  • Viewsonic

Löneförhandling blir det knappast tal om. Du får lön efter kollektivavtal med Handels. Man får lön efter erfarenhet och troligtvis även ålder. Kolla deras hemsida om kollektivavtalet finns där. Om du är medlem i ett annat fackförbund eller i Handels kan du ringa och prata med dem.

Om du blir butikschef tillhör du HTF eller om det nu gått upp i Unionen eller Tria eller vad det heter. Du blir då tjänsteman och kan förhandla om din lön.

dator heter det. datOR...
  • Viewsonic

Tyvärr måste man vara medlem för att kunna logga in och läsa kollektivavtalet.

• Viewsonic

Är du medlem, kanon!

• augustin

... vill också veta...

• malin7502

Löneavtal 2008
    Avtalsområde: Detaljhandeln
    För tiden 1 april 2008 - 31 mars 2009

Ålder.... A. Månadslön....B. Timlön
    16 år...............11 065......................66:66
    17 år...............11 475......................69:13
    18 år...............15 754......................94:90
    19 år...............16 074......................96:83
    Efter fyllda 18 års ålder förvärvad branschvana om
    1 år................16 659.....................100:36
    2 år................16 994.....................102:37
    3 år................18 284....................110:14

Löneutrymme för lokal fördelning

Fr o m den 1 april 2008 ska ? utöver ovanstående ? ett löneutrymme för lokal fördelning utläggas med i genomsnitt 192 öre per timme för arbetstagare som fyllt 18 år. Löneutrymmet beräknas och fördelas enligt förhandlingsordningen i § 5 mom 4.

• Millan och Dennis

Tack för alla svar! Nu vet jag vad jag bör ha. 110,14 kr /h.

Tack!

/Millan

• Viewsonic
    malin7502 skrev 2008-09-01 10:41:46 följande:
    Löneavtal 2008Avtalsområde: Detaljhandeln För tiden 1 april 2008 - 31 mars 2009 Ålder.... A. Månadslön....B. Timlön 16 år...............11 065......................66:6617 år...............11 475......................69:1318 år...............15 754......................94:9019 år...............16 074......................96:83Efter fyllda 18 års ålder förvärvad branschvana om 1 år................16 659.....................100:362 år................16 994.....................102:373 år................18 284....................110:14 Löneutrymme för lokal fördelning Fr o m den 1 april 2008 ska – utöver ovanstående – ett löneutrymme för lokal fördelning utläggas med i genomsnitt 192 öre per timme för arbetstagare som fyllt 18 år. Löneutrymmet beräknas och fördelas enligt förhandlingsordningen i § 5 mom 4.
    När jag extraknäckte på Blomsterlandet fick jag för max-vana, 5 år.... har de tagit bort det och ersatt med 3 år? Eller hade chefen där fel?
  • LaFontaine
    Viewsonic skrev 2008-09-02 15:45:03 följande:
    När jag extraknäckte på Blomsterlandet fick jag för max-vana, 5 år.... har de tagit bort det och ersatt med 3 år? Eller hade chefen där fel?
    Jag hade också 5 år som max-vana, men jobbade heller inte efter 2008-års avtal. Det där förändrades väl inte för så länge sedan?
  • God cares

Nån som vet vilka tider man får OB och hur mycket man får enligt Handels?

• malin7502

Hmm... Jag har jobbat under detaljhandelsavtal sen -92 (gör dock ej nu...), och har aldrig någonsin hört talas om lön för 5 års arbetslivserfarenhte... Däremot, lönetillägg med viss summa för anställning fem år inom företaget. Sen kan man ju få högre lön än avtalet så chefen tex gett en detta tillägg även om man inte varit anställd fem år... Avtalen reglerar ju enbart lägsta lönerna :P

OB om jag inte är helt ute och cyklar, kan minnas fel:
    må-fre 18,15-20,00 = 50%
    efter 20 = 75%
    lörd e kl 12 samt söndagar o helgdagar = 100%

• svampbobfyrkant

Ett tips till alla som jobbar inom ICA. Förlita er inte enbart på facket, de hjälper er inte att höja er lön. Däremot säkrar det er lägsta lön

Vill ni ha högre lön så prata med chefen/ägaren och motivera varför just ni har gjort ett bra jobb och bör få löneökning! Efter ett flertal år i ICA-butik och egna förhandlingar utan fack så kom jag upp i BETYDLIGT högre lön än de fackliga avtalen. Kanske inte fungerar i alla butiker men kan ju vara värt ett försök.

Tänk på att ibland kan det gynna er mer lönemässigt att alliera er med arbesgivarana, än att alliera er med de som motarbetar arbetsgivarna...

Svar på tråden Bråttom! Vad bör jag tjäna på ICA med 3,5 års erfarenhet av ICA???