• Mumle

Ni som kallar er oförklarligt barnlösa!!

Har just startat med kinesisk akupunktur och tuina (en slags massage när man pressar ut spänningar och förhårdnader ur muskler - det gör skitont). Känner mig ganska hoppfull eftersom hela läkarens kontor är prytt av bilder på mammor och deras bebisar med tackkort "du var vårt sista hopp och äntligen efter fem år kom Klara..." etc. Jag och min man är ofrivilligt sekundärt barnlösa och har nu försökt med syskon i 14 månader. Vi vill ge detta en chans innan vi accepterar att gå vidare med assisterad befruktning. Hur som helst så förklarade läkaren att de flesta kvinnor som inte kan bli gravida har otroligt mycket mentala spänningar som ger sig uttryck genom spända muskler. Genom att öka blodtillflödet till musklerna, bäckenpartiet, livnmodern och mellangärdet är man mer avslappnad, sover bätter och mår faktiskt betydligt bättre. Detta kan ofta hjälpa kvinnor att bli gravida. Har en bekant som var oförklarligt barnlös i 2 år och efter ett par månader hos denne läkare var hon gravid...

• Mumle

Trump: jag läste ditt krypin att ni försökt bli gravida sen juli 2004, det är ju ett år nu och enligt många smärtgränsen för utredning etc. Det KAN ta upp till 1 år att bli gravida för många par pga. olika faktorer som ingen utredning kan peka på. Vill bara säga att jag förstår din oro, frustration och sorg. Det är rent ut sagt j-t tärande rent mentalt men även socialt när "alla" andra slänger preventivmedlet och sen glatt annonserar att dom väntar tillökning ett par månader senare. MEN alla blir inte gravida så lätt, trots att det inget fel finns (som i ert fall). Min läkare säger att kroppen inte följer sina cykler slaviskt och att mycket kan spela in. När jag blivit gravid tidigare har jag inte ens TÄNKT ordet gravid förrän det hände, men nu när vi så hett vill ha ett syskon till vår dotter verkar det ha låst sig helt... Självklart spelar det mentala in. Har du gjort ultraljud efter varje ägglossning och konstaterat att ägget verkligen SLÄPPT?

• Mumle

Trump, jag var SÄKER på att jag hade ägglossning pga. regelbunden mens. Jag lämnade blodprov både före och efter ägglossning som tydde på det. När vi slutligen gick vidare till insemination och det följdes upp med vul så konstaterades det att mitt ägg växte sig till maxstorlek för att sen krympa och gå tillbaka.... Snacka om dålig överraskning! Så det blev Pergotime som följdes upp av Pregnylspruta och vul så det blev en garanterad ägglossning. Detta hjälpte inte oss så nu blir det hormonsprutor i höst, kombinerat med akupunktur. Trump - ge inte upp! Du kommer nog bli gravid så småningom ska du se, ofta är det bara små hjälpmedel som behövs! Var hoppfull och tänk bort gravida vänner med tankar som "jaja, min bebis vill inte komma till oss riktigt än, men snart så är det vår tur..."

Svar på tråden Ni som kallar er oförklarligt barnlösa!!