Tips på forn nordiska pojk namn,tack.
Vill jätte gärna ha tips på fornnordiska pojknamn. Allt förutom Loke för de heter redan den först födde :)
Vill jätte gärna ha tips på fornnordiska pojknamn. Allt förutom Loke för de heter redan den först födde :)
Jag är uppvuxen ¨på en gata som heter Idunvägen.. nu bor en liten flicka där som heter Idun! Sött som socker! Idun av Idunvägen!
Om ni är oense kan ni kompromissa med Eira!
Kan tillägga att jag har en kompis som heter Truls.. han är 30.. och många tror att det är en liten pojke när de bara ser hans namn.. fast fint är det.
Hos oss lutar det åt att det blir en Thor...
gick i samma skola som en truls, det passade inte
Jag tycker Frode är fint...
Här kommer ett länktips till: www.geocities.com/lysets_rike/isfmansnamn.htm
Namn från Sagan om Isfolket
Lägger till favoriter, är på jakt efter fornnordiska namn.
Väntar 3:an och har redan fornnordiska namn på de 2 andra + på sambon
Alltså är det namn som fornnordiska män/pojkar bar eller gudanamn du är ute efter? Fornnordiska människor bar inte gudanamn.
Balder
Trym
Odin
Ägir
Tor
Rödballe
Fot
Livor
Ragnar
Orm
Toke
Tosse
Fager
Völse
Bräcke
Ingvar
Styrbjörn
Knut
Rolf
Olof (efter Olof SkötKonung)
Vill ni även har förslag på namn som vikingaättlingar fick i Frankrike, England, Sovjetunionen?
Frej
Min son heter Gorm.
Ask.
Eller så kan du ta mitt
Det finns exakt 2 personer i sverige som heter som jag - och det är ett gammalt vikinganamn, finns på flera runstenar (Och den andra personen har det nog från korea - samma stavning, annat namn)
Men - jag tänker inte koppla mitt nick till ett namn så vilda gissningar lär behövas
Torsten
Kettil
Ragnvald
Öpir
Vendel
Nu är det bestämt, blir de en pojk blir det en Alve :) Tack för alla förslag.
Are och Vidar.. fast ser ju att du redan valt
Ingen som föreslog Joar?
Snorre!!
Alve - riktigt ovanligt val
Vi har en Gandar, och han är Sverige-unik än så länge om jag skall tro SCB
Det trodde jag inte när vi valde namn att det skulle vara så till den grad ovanligt.
Rödballe
Snorre
Kom på ett eget ! Vad sägs om:...*trumvirvel*---> ODD ?
Tyckte iaf att det var kreativt och nytänkande ;P