• Dora

Janome Cover Pro 1000CP

En tråd för oss med Janome Coverpro 1000CP.

• Svar på tråden Janome Cover Pro 1000CP
  • Dora

Jag börjar själv!

Vad gör man åt hoppstygnen? Jag får hoppstygn HELA tiden. Speciellt när jag ska över en söm men annars också. Väldigt irriterande då det tar en evighet att fästa trådarna där det hoppat. Annars repar sig ju hela skiten.
    Har provat att byta nålar och tråd utan resultat.

• Godingmamma

Visst är hoppstygnen irriterande! Min maskin står och samlar damm än så länge för jag måste samla ihop en hel drös med tålamod innan jag ger den en chans igen...det känns liksom inte värt besväret att trä den om jag först måste sy sjuttitretton provlappar i rätt tyg innan jag vågar tro att jag lyckas hitta rätt inställningar för att "köra skarpt". Då är det enklare att välja nån annan nästan lika snygg söm på vanliga maskinen och bara köra på. Trist för jag vet ju att när det (en gång av hundra eller så?) blir bra så bli det ju så himla bra!
    Tacksam för tips jag med! Finns det kanske "CoverPro1000 for Dummies? Jag beställer en direkt!

• Villevalle

Har ni provat att justera pressarfotstrycket?
    carolinas-blogg.blogspot.com/2008/01/pressarfotstryck.html

Det kan hjälpa att sänka pressarfotstrycket rejält precis över sömmen och dessutom handjaga fram över sömmen. Det kan även hjälpa att lyfta upp pressarfoten i bakkant just när man kör över tjocka sömmar.

• Dora
    Villevalle skrev 2008-09-01 22:23:08 följande:
    Har ni provat att justera pressarfotstrycket?carolinas-blogg.blogspot.com/2008/01/pressarf...Det kan hjälpa att sänka pressarfotstrycket rejält precis över sömmen och dessutom handjaga fram över sömmen. Det kan även hjälpa att lyfta upp pressarfoten i bakkant just när man kör över tjocka sömmar.
    Tack! Ska prova dina tips.
  • Dora

Jag provade att justera pressarfotstrycket och det blev en enorm skillnad. Inte helt perfekt men nästan.

Är det någon som har en kantbandsmojäng till sin CP? Om det ens finns...?

• fenurila K o L t

Hej jag har en också men inte hunnit med den då mitt syrum håller på att trollas fram i källaren men i nästa vecka så  

Det riktigt suger om vissa regler
  • Spinning82

Jag har också en janome CP. Funderar på att köpa en kantbandvikare. Finns i 3 olika bredder, 8, 12 & 15 mm enl. min broschyr. Dyr som stryk, men kanske värt det om man syr mycket med kantband. Någon som har en som kan tala om vad ni tycker, är den till stor hjälp?? Värd sitt pris?

• Fabians mamma

Den här tråden ska jag följa!! Har bara testat min nya CP en gång så jag hoppas tipsen bara dröööser in här

• Fabians mamma
    Svar på #5
    Det finns en mojäng Svindyr! Står på önskelistan men kanske ska lära mig köra rakt fram i vanligt tyg först

Är det någon som har tips på hur man gör snygga hörn och svängar?? Om man ska göra ett vinkelrätt hörn måste man ju lyfta pressarfot o nålar - o då släpper det ju på baksidan... Får inte till svängarna heller - tänk sväng runt längst upp på en haklapp eller en hängselbyxa. Det bara drar sig och lyfta pressarfoten som jag gör för att maka runt tyget i vanliga maskinen funkar ju inte.
Svar på tråden Janome Cover Pro 1000CP