• marial82

8 månaders skriker rakt ut i sömnen.

Sonen ligger och sover. Han somnade halv 8, vaknade halv 9 och var jätte ledsen så jag fick ta upp honom och krama och sjunga och för att få honom att somna om fick vi lägga oss i min säng och mysa.

Nu vid halv 10 skrek han rakt ut i sömnen. Jag gick in och tittade till honom men han sover.

Vi ska till bvc i morgon bitti. Ska prata med dom om det då.

Men jag tänkte höra med er om detta är vanligt eller kan det vara något som är på tok med honom?

Han har varit som vanligt hela dagen annars. Glad och pigg.

• Svar på tråden 8 månaders skriker rakt ut i sömnen.
  • Trasan0606

Min  8,5 månaders skrek till för ca 20 min sen i sömnen! Sambon rusade dit men han sov... Vet inte om det är utvecklingsfasen de är i eller om de bara råkar drömma mycket men jag är glad så länge han sover..

• Alfredboy

Det kan vara nattskräck, det har vår son på 16 månader haft i ett halvår ungefär. Han kan vakna och skrika rätt ut i sömnen och det går inte att lugna honom på nåt sätt. Sök på google på nattskräck så hittar du nog en hel del. Helt ofarligt är det i alla fall, men nog så obehagligt ändå.

• marial82

Ja det är bra obehagligt. Han låter helt förstörd och mitt hjärta hoppar upp i halsgropen.

Känns skönt iaf att det finns fler som beter sig så här. Då kan jag vänta tills i morgon och prata med bvc.

• castillo

min son har vaknar helt hysterisk en gång hade antagligen en mardröm. men dem säger att dem brukar få mardrömar och drömmer mycket när dem ex komer in i en ny fas ex lär sig kryppa gå eller ågot sådant.

• Alexandra84

Det är inget ovanligt, och speciellt inte i den åldern.
    Har två barn och båda har betett sig liknande i samma ålder. Just runt 8-10 månader så brukar barn lida av seperations ångset vilket många gånger leder till rubbad sömn och oro i sömnen.
    Så det är helt normalt, och det går över, och det kan komma och gå länge, min son som idag är 3år kan fortfarande skrika i sömnen. Men ju älder dom blir destå mer sällan kommer det.

Men det är verkligen otäckt och som förälder blir man orolig, men yta gärna upp det med din bvc sköterska oxå så du kan känna dig lugn och trygg

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Muslimah

Jag är gravid och är ju (givetvis) intresserad av allt som rör barn och sånt.

Ni, vars barn som skriker i sömnen ibland, har ni någon nattlampa tänd hos barnen?

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Alexandra84
    Svar på #6
    Jag hade en lampa på väggen hos min dotter, men hon missuppfattade ljuset från den och trode det var dag Lite jobbigt när hon vaknade lagom när jag skulle sova och ville gå upp!
    Så istället köpte jag sån där svag lampa som man sätter i ett elutag. Det har jag nu hos båda barnen, skriken blev lite bättre, alla fall för min son. det var lättare att lugna ner och söva om honom när han drömde.
    Så det kan jag verkligen rekomendera varmt att införskaffa till bebisen
    ~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • Muslimah
    Alexandra84 skrev 2008-09-01 22:36:16 följande:
    Svar på #6Jag hade en lampa på väggen hos min dotter, men hon missuppfattade ljuset från den och trode det var dag Lite jobbigt när hon vaknade lagom när jag skulle sova och ville gå upp!Så istället köpte jag sån där svag lampa som man sätter i ett elutag. Det har jag nu hos båda barnen, skriken blev lite bättre, alla fall för min son. det var lättare att lugna ner och söva om honom när han drömde. Så det kan jag verkligen rekomendera varmt att införskaffa till bebisen

Jaha! Så bra...

Ja, såna där nattlampor till eluttagen har jag sett att det finns! Då vet jag i af vad jag ska köpa till min lille!

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • phleum

Mina barn har skrikit mycket i sömnen när de håller på att få tänder.

• SofiaD

Min äldsta son, nu 5,5 år skriker fortfarande i sömnen. Det sker 9 gånger av 10 ca 2 timmar efter han somnat för kvällen. Han har gjort det så länge jag kan minnas, inte varje kväll men varje vecka åtminstone. Läste ett reportage om nattskräck och det stämde klockrent i på sonen. Om det är nattskräck ska inte rusa in och väcka barnet när det händer för de har inget minne av att det har hänt om man frågar dagen efter.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden 8 månaders skriker rakt ut i sömnen.