Inlägg från: marial82 |Visa alla inlägg
  • marial82

8 månaders skriker rakt ut i sömnen.

Sonen ligger och sover. Han somnade halv 8, vaknade halv 9 och var jätte ledsen så jag fick ta upp honom och krama och sjunga och för att få honom att somna om fick vi lägga oss i min säng och mysa.

Nu vid halv 10 skrek han rakt ut i sömnen. Jag gick in och tittade till honom men han sover.

Vi ska till bvc i morgon bitti. Ska prata med dom om det då.

Men jag tänkte höra med er om detta är vanligt eller kan det vara något som är på tok med honom?

Han har varit som vanligt hela dagen annars. Glad och pigg.

• Svar på tråden 8 månaders skriker rakt ut i sömnen.
  • marial82

Ja det är bra obehagligt. Han låter helt förstörd och mitt hjärta hoppar upp i halsgropen.

Känns skönt iaf att det finns fler som beter sig så här. Då kan jag vänta tills i morgon och prata med bvc.

• marial82

Bvc tanten pratade om separationsångest.

Undrar lite om det är därför jag har ett övertrött hysteriskt och genomsvettigt bran just nu.... =(

• marial82

Är det någon som vet någon bra sida där man kan läsa om den här fasen i utvecklingen.?

• marial82

Men alltså vad gör ni när det händer?

Vill helst inte göra för mycket med honom för jag vill att han ska kunna somna om så fort som möjligt.

Samtidigt så har jag en sambo som jobbar, han går upp 4 på morgonen och han måste ju få sova lite.

• marial82

Ja det förstår jag att det gör!

Själv är jag mammaledig men jag är trött och sliten iaf. Men jag kan iaf vila lite på dagen när sonen sover men dom som jobbar och har det så här...usch...jag vet inte om jag skulle orka!

• marial82

Tack för artiklarna. Intressant.

Men det stod att nattskräck är vanligast i förskoleåldern?

Var iof en 10 månaders som fått det men dom kan alltså ha det så tidigt som 8 månader???

Snart en timme sen han somnade, får väl ha lite koll på vad klockan är om han börjar skrika igen...

• marial82

Nu har han sovit i 1,5 timme iaf. Inte ett pip har jag hört ifrån honom. OM det nu skulle vara nattskräck, kommer det alltid 1-2 timmar efter insomnandet? Eller kan det komma senare med?

• marial82

I förrgår gick det så smidigt, herregud jag blev ju nästan bortskämd =) Sonen somnade 19.30 på kvällen, sov till 4 och ville ha något att dricka och somnade om och sov till halv 8. Första gången han sovit så länge på morgonen. Jag trodde att allt höll på att vända men icke.

Igår var han helt omöjlig. Tog 2 lurar under dagen som varade ca 1,5 timme sammanlagt. Innan han somnade varje gång var det skrik och panik och han vred och vände sig, grät och blev alldeles kallsvettig.
    Vid halv 8 på kvällen sa han ifrån igen att han var trött. Vi borstade tänderna, bytte blöja, tog på pyjamas och så fick han en flaska välling. Allt var frid och fröjd tills han höll på att somna. Då spärrade han upp ögonen och skrek och vred sig som en tok! Han blev alldeles genomsvettig. Jag var tvungen att lägga mig med honom i vår säng och hålla om honom hårt, samtidigt som han höll i mig som om det gällde livet.
    Han vaknade ca 6 ggr i natt, vid hal 4 ville han gå upp och ha morgon !!

Under dagarna när han är uppe och leker så bryr han sig inte så mycket om mig. Kan komma och kika ibland vad jag gör. Men så fort han ska sova blir han helt hysterisk!

Svar på tråden 8 månaders skriker rakt ut i sömnen.