Inlägg från: NovJenny |Visa alla inlägg
  • NovJenny

För alla oss som gillar LINDEX - del 5

Snorky skrev 2008-09-03 00:10:56 följande:
    min stora son hade mikkline vintern han skulle fylla 2. Han låg på mage i vattenpölarna på förskolan och personalen var så förvånade att det inte läckte igenom. Men allt är ju relativt... man kan inte ligga på mage i vattenpölen i 2 timmar kanske... Mikkline har hållt för oss i regn, slask, snö utan att läcka en endaste gång. Sen tycker jag personligen inte att en vattenpelare säger så extremt mkt. Det enda som är helt vattentätt är galon och att göra en overall i det materialet gör att det inte andas och blir svettigt o instängt. Alla material som slits förlorar sin vattenpelare ganska snart... så vattenpelaren visar bara vad ett alldeles nytt plagg klarar... när sen tyget nötts så skjunker värdet på vattenpelaren rejält.
    Men vattenpelare har väl med trycket att göra? Att ligga i en vattenpöl på magen ger ju inte sådant starkt punkttryck eller vad man ska säga.
    Tänker jag fel?

Och självklart klarar och håller sig en overall med högre vattenpelare sig mycket längre! Det skriver du ju själv.

Jag själv skulle inte köpa en overall med endast 2000 till mina barn som leker i snön. Till den yngsta har jag dock en mikk-line men hon kommer ju mest sitta i vagnen.
    Dock verkar det ju fungera till dina barn och overallen verkar ju helt ok när du berättar.
    Men jag vet overaller med 5 ggr så mycket vattenpelare till samma pris.
    Andas de sämre?

Vill man ha mycket vattentätt finns ju goretex men det kostar ju en del.
  • NovJenny
    scooby skrev 2008-09-03 12:02:28 följande:
    Är lite nyfiken på vilka overaller som är bra till samma pris Är på jakt efter en bra overall till sonen och anar att han kommer spendera en del i tid i snön i år Funderar på Mikk-Line eller Didrikson - men tar gärna emot fler tips
    ja, didriksson har väl 7000 i vattenpelare och är prisvärda.
    Intersport 8848:a ovealler har 10 000 i pelare och en sådan har vi till sonen som extra... Har inte testat den så jag vet inte hur den är än. Den kostar 800 kr iaf.
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-03 23:13:44 följande:
    jag säger såhär... jag går efter min erfarenhet och jag struntar faktiskt i det här fallet helt i vad plagget har för vattenpelare.... vet jag att det funkar åt oss (har haft Mikkline förr) och barnen kan ligga o leka på mage i vattenpölar så räcker det för oss. Det är fler faktorer som jag tycker är viktiga... det är att overallen inte är så tjock så den funkar oavsett om det är många plusgrader, den ska vara smidig och sitta bra samt vara slitstark o stå emot väta.Sen måste du ju tänka på slitstyrkan på overallen också. Reima har ju tex. högre vattenpelare (har haft Reima också) men slits mkt lättare... med andra ord så skjunker vattenpelaren bra mkt fortare. Så det är aldrig en garanti för att ett plagg är bättre att de har högre vattenpelare. Man måste framförallt se till slitstyrkan. Jag läste just om det där med vattenpelare på AFF tror jag det var och egentligen säger det ingenting i slutändan om hur bra en overall står emot väta efter att overallen använts ett tag. Utan vattentätheten utgår från en ny oanvänd osliten overall. Problemet är ofta inte snön utan regn, slask och vatten gör de blötare... är det bara kallt så håller de flesta sig rätt torra i vilken overall som helst. Men de slaskvintrar som är nu för tiden gör allt mkt komplicerare.
    Ja, men visst. Verkar som du tar min info som kritik? Inte min mening...
    Jag skrev ju själv att du verkar ha en bra erfarenhet av mikk-line och att de verkar bra.
    har ju själv en overall från dem och ska testa i vinter.

Dock ska man ju impregnera sina uteplagg också då håller sig vattenpelaren mycket längre! och ju lägre vattenpelare ju fortare blir den ej vattentät längre.
    Sedan är ju förstärkning på knän och rumpa ett stort plus för slitage t.ex.
    Och jag köper inte reima till mina barn heller så de vet jag inget om...

Finns en massa olika saker som ska passa in till en bra overall, och vad som passar ens barn.
    och, jag kollar inte heller bara på vattenpelare när jag köper overall.
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-04 17:55:49 följande:
    nä, jag menar inte så... Utan jag  menar att för oss räcker vattenpelaren som Mikkline har. Som sagt, vad jag har läst så spelar inte vattenpelaren nån roll i slutändan utan man måste gå efter kvalitetén på materialet också. Det är som att köpa ett par galonbyxor, ja... de är helt vattentäta men är galonen dålig och inte slittålig så kommer det gå hål fort och då är den inte speciellt vattentätt längre. Mer så jag menar. Jag vet att Mikkline är slitstark och därför känner jag mig trygg med den. Impregnera har jag dock hört att man INTE ska... då förstör man andningsfunktionen, just den som jag tycker är så pass viktig för att mina barn blir väldigt varma fort. De kan bli svettiga i sina windstopper emellanåt tom. Inge bra.  Det var nån mer här i tråden som skrev att funktionsplagg inte ska impregneras.
    Var har du hört att man inte ska impregnera?
    Ifs har jag en goretexoverall och dem kanske man kan impregnera?

Aha, jag förstår bättre nu vad du menar och självklart måste materialet vara slittåligt annars är det ju ingen mening men jag tycker de flesta overaller verkar tåla hyffsat med stryk iaf de som kostar lite.

Och du vet att mikk-line tål mycket och det är bra för jag har ju som sagt en till Lilly i år. tror t.om. det var du som övertalade mig förra året till en sådan.
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-04 19:48:30 följande:
    oj, vart... bra fråga, jag läser runt på så mkt olika ställen att jag glömmer vart jag läst saker o ting Grejen är väl att impregneringen gör att materialet andas sämre, vad jag har förstått. Jag tycker jag har läst nånstans att gore-tex inte behöver impregneras, men jag är inte 100% säker. Jag har goretex själv som jag tvättat väldigt många gånger men aldrig behövt impregnera. Sen är ju impregneringsmedel inte alls bra för miljön och inte heller för våra barn... massa olämpliga ämnen i såna medel Jo, de flesta overaller klarar ju en hel del. Det är bara det att man ska hitta en overall som passar ens behov, inte är det lätt inte i denna djungel. Man jag är än så länge nöjd med mina overaller och ser ingen anledning till att testa nåt nytt ännu. Men man ska aldrig säga aldrig.
    Samma här, läser så mycket så jag vet inte vad som stämmer och inte ller var jag läste...

Läste också att det inte var bra med impregnering nu, för miljö och barn. Tänkte inte så långt, men skönt att du upplever att goretex inte behöver det.
    Jag har goretex skor och inte behövt impregnera dem heller.

Tänkte nog mer på att goretex ska torkas i tårkskåp eller torktumlare för att må bra. Tror jag blandade ihop det där... som sagt, läser mycket och allt hamnar huller om buller.
  • NovJenny
    Pinkie skrev 2008-09-04 21:30:49 följande:
    Aha!! Bra budgetoverall låter kanon... frågan är hur snygga dom är...? *för det är ju jätteviktigt...* Nån som har bild?? Jag klurar på H&Ms röd/svarta till 2-åringen - nån som provat H&Ms overaller tidigare? Jag har varit jättenöjd med deras vår/höst-jacka och överdragsbyxa som båda dom stora har nu! Helt klart ett bra köp!!
    Hm's overall fick inte så bra i det nya testet iaf.. Fundersam
    Och enligt mig var coops overall inte fin alls.
  • NovJenny
    Pinkie skrev 2008-09-04 21:45:31 följande:
    Nee, misstänker att Coops overaller bara finns i ljusblått och ljusrosa.. *kräk* Frågan är ju om det ändå inte "räcker" att lägga 500 spänn (- lite till om man passar på att utnyttja 25 % på varfri vara för det gäller väl än?) på en H&M-overall... Plockade fram Po.P-overallen som dottern hade förra vintern och som det var tänkt att sonen skulle ärva, men shit vá trökigt det är med beggat efter eget barn...!! Jag vill ha nytt!!
    Finns i brun med turkost foder iaf, efter bild i tidningen, sedan har jag för mig att jag läste om något cerist?
  • NovJenny
    Xgirl83 skrev 2008-09-05 13:46:54 följande:
    Jag nämnde det några sidor bak, att jag har hört det men det är inte bekräftade uppgifter. Men jag tycker det låter logiskt. Det var en fd kollega till mig som sa det, nu gällde det iofs goretex-skor. Han hade jobbat i skoaffär och sa till mig att jag inte skulle impregnera dem för då förstörs andingsfunktionen. Sedan är det ju allt annat än miljövänligt också.
    Jo, vi kom nog fram till det några sidor bak också.
  • NovJenny
    scooby skrev 2008-09-05 20:17:50 följande:
    Nån som vet något om McKinleys overaller? Vi köpte en sån idag till sonen (finns bild i bildtråden) den var så himla fin! Undra om den finns med i Vi föräldrars test? Vet ju att märket är bra i övrigt, men har inte sett någon ovarall förut. Den kändes välidigt smidig iaf
    Nej, finns inte med i testet men har väl bra vattenpelare iaf, 5000 tror jag. Hur den är i slitstyrka m.m. vet jag inte men den är ju förstärkt i knän o.s.v. iaf.
    tycker den är fin också.
  • NovJenny
    scooby skrev 2008-09-05 20:29:52 följande:
    Ja, den är ju förstärkt i knäna, det är ju bra Ska bli spännande att se hur den är i övrigt...  ja fin är den ju iaf och det är ju viktigt
    Ja, jag tycker det är viktigt också.
  • NovJenny
    Snorky: Hittade detta, om impregnering som vi skrev om innan:

"Något som kan stoppa materialets ventilation är om utsidan blir genomvåt. Det inträffar om impregneringen är dålig eller har nötts bort. Därför måste användaren se till att impregneringen hela tiden är fullgod. Det enklaste sättet är att torktumla eller stryka plagget efter varje tvätt, då värms impregneringen upp och vandrar till utsidan av fibrerna. Plagget blir som nytt igen. Den metoden fungerar ett antal gånger, men till slut måste användaren impregnera om jackan. Sälj bara impregneringar som dokumenterat fungerar med funktionstyger."

http://www.sportfack.se/material/article229538.ece

"Impregnering
    Impregnering är ett medel som gör tyget fuktavvisande, och håller oss torra längre. Tänk på att:

Allt eftersom plaggen används och tvättas så nöts impregneringen, därför måste man impregnera om sina ytterkläder regelbundet om man vill hålla sig torr. Välj rätt impregnering. Om du har ett bra plagg som andas, måste du ha en impregnering som inte täpper igen de porerna (sådan finns att köpa i de flesta sportaffärer). Man kan tvätta in impregnering i plagget, men det enklaste är att köpa i spayform och du kan spraya lite extra på de ställen som är mer utsatta, ex armbågar, knä, stjärt."

http://www.barnsemester.se/index.php?Itemid=5&id=286&option=com_content&task=view

Visste ni att det finns miljövänlig impregnering?

Nu blir jag förvirrad, hjälp mig. Impregnera eller inte?

• NovJenny

Jättebra sidor också som jag länkade till ,finns massa info om allt man undrar över.

• NovJenny
    Line80 skrev 2008-09-05 23:20:35 följande:
    läste VF test av årets vinteroveraller.. där fick Frinds overallen bäst i test tätt följt av lindex fix overall Mkt intressant..
    Ja, coops OCH reimas fick bäst i test.
  • NovJenny
    Line80 skrev 2008-09-05 23:24:04 följande:
    reima ja men vilken pris skillnad det va sen
    Jo, eller hur.
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-05 23:34:20 följande:
    "För att ”andningen” ska fungera i skalplagg måste yttertyget alltid vara impregnerat. Annars tränger vätan in i yttertyget och lägger sig som ett lock ovanpå membranet eller coatingen. Jackan håller sig fortfarande vattentät men vattenångan kan inte längre tränga ut via funktionsmaterialets porer."

Varför inte impregnera om man vet att andningsfunktionen OCH vattentätheten håller sig bättre då?

Eller är det annorlunda för endast skalplagg? Räknas inte overaller till dem?

*Funderar vidare...*

Du säger att alla säger olika men jag kan inte hitta en enda sida som säger att man inte ska impregnera? Om man använder rätt medel vill säga...
    Fast man kanske inte ska förlita sig så mycket på dessa länkar heller?

Och för att tillägga så får du göra precis som du vill, om du inte ska impregnera så gör inte det. Jag skriver bara för att ventilera mina egna funderingar... Inte för att övertala någon att impregnera för jag vet inte ens om jag ska göra det själv ju.
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-06 00:11:22 följande:
    Ja, tycker helt klart man kan höra med återförsäljaren vad de säger men sedan är det ju inte alltid man kan lita på vad de säger eller vet vad de pratar om heller... 

Dessa länkar jag har letat på verkar relativt nya och kanske är det gamla rön att man itne ska impregnera?
    nu finns det ju även miljövänligt och speciellt till plagg som andas?

Sambon jobbar med detta och säljer overaller och hans butik rekomenderar impregnering säger han nu. Men som sagt, det skiljer nog på vem man frågar...
  • NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-06 00:22:52 följande:
    jo, det är väl sådär. Kan ju vara gammal info och sen om det kommit nya medel så kanske de inte alltid är så uppdaterade personalen heller. Säljer de impregneringen själv också så vill de väl gärna sälja av varan. Vart jobbar din sambo, vad säljer de för overaller?
    Sambon säljer inte miljövänligt impregneringsspray i deras butik säger han nu...
    Men efter att ha läst länkarna nyss så har han lite planer på att få in det i sortimentet.
    Tydligen har den ekologiska impregneringen av märket de säljer just kommit!

Jag vet inte om jag vill gå in på vart han jobbar men han jobbar med några av de populäraste overallmärkena iaf.
  • NovJenny

Läste nu på reimas hemsida:

Kan man behandla Reimatec™-tygen med impregneringsmedel för att förbättra den vattenavvisande förmågan?

Ja. Reimatec™-tygen är Teflon™-behandlade på ytan för att hindra vattendroppar från att fastna eller sugas upp av tyget. Denna beläggning är dock bara ytlig och nöts bort efter ett antal tvättar. Tygets vattenavvisande förmåga kan förbättras med impregneringsmedel som säljs i affärerna. När man köper ett sådant medel är det viktigt att kontrollera att det inte innehåller silikon och att det passar för textilmaterial som andas.

Nej, nu ska jag sova.

Natti på Er!

Svar på tråden För alla oss som gillar LINDEX - del 5