• karlsson1981

Securitas larm. Är det värt pengarna?

Vi har precis köpt hus "på landet", men ändå ganska nära centrum (10 minuter med bil), och igår var securitas hemma hos oss och skulle sälja larm.

Vi ska höra av oss på torsdag om vi vill ha det. Det kommer att kosta ca 6600 att installera och därefter 250 kr / månad. Är det värt pengarna? Jag tycker att 6000 är mycket pengar när man precis har köpt hus. Finns ju massor av annat man vill lägga de på..

Vad tycker ni? Är det ett falla av "snålheten bedrar visheten" om vi tackar nej?

• Svar på tråden Securitas larm. Är det värt pengarna?
  • karlsson1981

Oj, bra fråga.. Jag läste inte jättenoga på pappret. Det innebar iaf klisterlappar på alla fönster och dörrar där det står att det är videoövervakat, men brukar man ha övervakningskameror på vanliga hem?

• holy

Jag skulle inte installera larm-på tok för dyrt och om tjuvarna ska in så tar dom sig in ändå.
    Vet du om området har haft mkt inbrott?

• Abrakadabra

Visst kan tjuvarna ta sig in ändå även om det finns larm. Men om ni har larm och grannen inte har det så går de med all sannolikhet till grannen ... För några år sedan var det flera inbrott i vårt område, det var bara de som inte hade larm som drabbades. De flesta försäkringsbolag ger rabatt på premien om man har larm installerat, kolla upp det.

(Jag säger inte nödvändigtvis att ni SKA installera larm, men jag tycker att ni ska överväga det. Om ni vill installera larm tycker jag även att ni ska ta in offert från fler firmor, det kan skilja mycket i pris även om samma skydd/service ingår. OBS! Kolla VAR de olika bolagen finns, det är förstås stor skillnad om de har en timmes eller tio minuters körväg vid utryckning ? det lär tjuvarna hålla koll på.)

• vit pion

Vi bor på landet och vet att securitas inte skulle hinna hit vid ett inbrott. Jag tycker inte det är värt de pengarna. Det tar ju bara ca 10 min för rutinerade tjuvar.

Jag tycker det är en falsk trygghet.

Vi har hund, det tror jag har en viss avskräckande effekt.

Man kan ju skaffa egna larm som inte är kopplat till något bolag. Vid ett ev inbrott, har man då aktiverat så att det ringer upp förprogramerade telefonnummer. Det skaffade nämligen vi. Det ringer upp oss på våra mobiler, grannar och närboende kompisar om det skulle bli inbrott.

Tidigare bodde vi i ett villaområde, där alla skaffade larm utom vi. De larmen tjöt i tid och otid. Till slut brydde man sig inte, när man hörde att det larmade. De kostade mycket pengar och ingav en falsk trygghet.

• karlsson1981

Ja, vi får kolla upp olika bolag och så.. Det har inte vart mycket inbrott där vi bor. Vi har våra närmsta grannar väldigt nära och de har två hundar som skäller så fort det kommer någon som de inte känner igen, sen har vi själva 2 hundar som också skäller fort det låter något utanför.

Visserligen har vi oftast med hundarna när vi är borta, så de är ju inte hemma och avskräcker när tjuvarna väl är där..

VIT PION: Det där med eget larm där man förprogrammerar telefonnummer lät ju smart! Vart hittar man sånt?

• juliasmor

Jag har haft larm från securitas och det fungerade aldrig, dom ringde inte ens när larmet gick, så vi plockade bort det!Kan därför inte rekommendera det!
    Lycka till med vad ni bestämmer er för!

• Gorban

Det finns statistik som visar att inbrott i larmade hus är mycket ovanligare än i olarmade hus. Det viktigaste är att man har dekalerna på dörrar och fönster för tjuvarna lär knappast chansa. En del larm kan man köpa och montera själv och strunta i väktaravtal.

• JojjeB

Vi har larm från Securitas, och är mycket nöjda.
    Det finns olika kostnader beroende på hur många rörelsesensorer, samt dörr och fönstersensorer som man behöver/vill ha.
    De gånger vi har öppnat en larmad dörr av misstag har vi blivit uppringda inom 30 sek. Från huset går det en signal till larmcentralen antingen via vanliga telefonnätet eller via mobilnätet. Man blir sedan uppringd av larmcentralen (de ringer först till hemnumret, därefter till de mobilnummer som man angett)och får ange kod för att "avvaktivera" uttryckning. Finns även s.k. överfallslarm.
    Dock skall man alltid börja med att förbättra sitt fysiska skydd; dvs försvåra för tjuven att ta sig in oavsett om det finns larm eller inte. Brytskydd, säkerhetsspanjolett, fönsterlås m.m är saker som kan avskräcka (till godkända märken får man dekaler att märka upp dörrar och fönster med). Lycka till!

• vit pion

-Ja, vi köpte vårt larm på Kjell& Co. Det kostade nog 3000-4000 kr. Man fick en bas, sensorer (trådlösa), uppringare även dekaler att sätta på fönsterna. Det är nog 2-3 år sedan vi skaffade det. Använder det när vi åker iväg på semester och så, ej till vardags.
    Vi skulle aldrig anlita ett bolag. De plockar en bara på en massa pengar. Lägg dem pengarna själv till en liten buffert att använda vid behov. Däremot gäller det ju att ha sitt hus försäkrat. Lycka till!

Svar på tråden Securitas larm. Är det värt pengarna?