• Silverline

Fler som skadat svanskotan vid förlossningen?

Jag knäckte min svanskota när dottern föddes pga att dåliga hjärtljud och därför yttre press vid krystning. Jag kunde inte sitta på 3 mån och inte ta hand om min dotter. Kom inte upp ur sängen själv utan fick rulla ner på golvet....
    Var hos en ortoped 3 år efteråt pga smärta och hon sa att det inte gick att göra ngt åt det. Har än idag, 8 år efteråt, problem när jag sitter på hårt underlag/sitter för länge.

Nu är jag gravid i v 21 och har redan fått ont i svanskotan pga det ökade trycket. Jag är mkt orolig inför förlossningen och vet inte om jag vågar föda vaginalt igen. Jag kommer, om det går lika illa, inte att kunna ta hand om min son och dotter, utan då får maken vara hemma.

Har tagit upp detta med min BM. Jag ska på UL-kontroll om 3 v och ska då ta upp frågan med Dr på Spec.mvc. 

Hur resonerar ni andra i samma situation? Är det ngn som fött vaginalt igen och hur gick det i så fall för er? Ngn som valt/fått beviljat snitt?

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • Svar på tråden Fler som skadat svanskotan vid förlossningen?
  • Moatje

Hej
    Har en kompis som fick diskbråk långt ner i ryggen när hon födde sitt andra barn, hon är sedan opererad för det. Efter det har hon fött två barn till, vaginalt. Är väl inte riktigt samma sak. Men vet att hon fortfarande har ont av det ibland men det funkade att föda vaginalt.

Men när ni gör UL nästa gång så borde ju läkarn kunna tala om hur stor risken är att det ska gå fel igen. De borde ju inte tvinga dig till något som kommer att göra att du går "sönder" igen.

• Nelia

Jag fick problem med svanskotan efter förra barnet då min bäckenbotten antagligen töjdes ut och gjorde svanskotan "lös", Jag har inga besvär nu 2,5 år efter och gravid i v 32 men jag ska till spec ang diskussion om snitt. Jag har ännu inte bestämt mig om jag vågar chansa på att bäckenbottensmuskulaturen pallar vaginal förlossning, jag vill ju inte få bestående men denna gång.

Jag tycker du ska prata med din BM om vad hon tycker och få en remiss till specen för konsultation. Sen beror det ju på vad du själv känner för, det är egentligen det viktigaste. Lycka till!

• Alexandra82

Jag knäckte också till min svanskota under mina första förlossning, gud vilket helvete det var efteråt.
    Som du säger, men fick rulla ner ur sängen, kunde inte gå, att sitta och försöka amma var nästan omöjligt...
    Det förstörde så mycket av den första tiden, för min del tog det kanske ca 4 månader innan alla mina besvär var borta.
    Idag har jag inga problem alls, under min andra graviditet kände jag också av lite smärta i svanskotan, jag var livrädd för att det skulle bli samma sak igen efter nästa förlossning.
    Pratade till och med med min BM om ett eventuellt snitt för att slippa alla problemen, men det tycket hon inte var en god idé.
    hursomhelst så gick min andra förlossning superbra, ingen knäckt svanskota :)
    Vilken befrielse att kunna vara uppe och springa efteråt och kunna gå upp ur sängen som man ville och vara helt rörlig.

Det jag fick förklarat för mig var att svanskotan troligtvis hade blivit tillknäckt för att den legat fel vid första förlossningen men att den då blev knäckt i rätt läge igen.

• Annika 75

Jag har knäckt min svanskota båda mina tidigare förlossningar.

Första gången märktes inget vid själva förlossningen. Men precis som du säger så gjorde det gräsligt ont efteråt. Det tog mig då ca ett halvår innan jag kunde sitta någorlunda smärtfritt, men helt har problemen aldrig försvunnit.

Andra förlossningen, så gick svanskotan av med en ljudlig smäll. Ett äckligt ljud, ungefär som om en tjock gren går av. Min dotters hjärtljud gick ner kraftigt ungefär samtidigt, så det blev ett fasligt pådrag för att få ut henne fort. Med hjälp av tryck på magen, och att krysta på kommando oavsett krystvärk eller inte, så kom hon snabbt ut. Hon mådde för övrigt utmärkt efter en liten stund.

Efteråt kände jag att det gjorde ont i svanskotan och sa till barnmorskan att den hade gått av igen. Jaså, var det den som lät, svarade hon. Hon hade varit orolig för att knaket berodde på att något på barnet hade brutits, och att det var därför hjärtljuden sjönk.

Jag tyckte faktiskt inte att det gjorde lika ont efteråt andra gången. Om det faktiskt var så, eller om mitt minne av smärtan var värre än verkligheten vet jag inte. Men visst gjorde det ont andra gången med, det ska jag inte hymla om. Flåsandas för att komma upp och ner på en stol liksom. Men jag tyckte nog att det trots allt gick lite bättre andra gången.

Nu är jag gravid i v 36 med tredje barnet. Och räknar kallt med att svanskotan går av igen. Kejsarsnitt har jag aldrig tänkt på faktiskt... Jag köpte en extra stor amningskudde när jag väntade andra barnet, den var guld värd. Massor av kuddar så man kan sitta någorlunda bekvämt, det är nog min plan. Jag är nog faktiskt mer rädd för kejsarsnitt än för en bruten svanskota... Men jag kanske är lite fånig.
    Lycka till i alla fall!

(¯`°?.¸ ღ♥ Tilda-04 & Maja-07 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Fler som skadat svanskotan vid förlossningen?