det är inte alls speciellt svårt. det man eg gör är att göra grund och resa stomme på ordinärt sätt (i alla fall så vitt jag förstod). sedan murar man helt enkelt med halmbalar (på typ samma sätt som man skulle mura med tegelstenar, omlott) och fixerar dem i varandra med hjälp av metall- eller träpinnar som man slår ner (inser att det inte heter "pinnar" men kommer inte på rätt ord...). sedan sätter man in fönster och dörrar där man vill ha dem och behöver man skära till så använder man motorsåg för att öppna upp mer. när allt är klart så börjar man klä det med hmm... vad VAR det nu... nå, det kan du ju leta upp, tror väl huvudsakligen att det var lera helt enkelt. men du spacklar helt enkelt på det utanpå.
jag uppfattade det faktiskt som rätt enkelt, om man läser på ordentligt och har någon som gjort det förr som kan råda och lite bygghändig familj/vänner som kan hjälpa till så går det absolut att göra själv. man får väl välja form på huset efter hur duktig man är helt enkelt :)
jag tror att det skulle vara möjligt att själv få hjälp med att bygga sitt hus av andra eldsjälar om man kommer i kontakt med rätt folk. kursen som vi gick hölls just med anledning av att Lena och hennes man ville bygga ett hus till, så jag tror nog att man skulle kunna göra ett sådant upplägg om man kommer i kontakt med "rätt" människor.