• Pallas

Jag vill bygga ett ekologiskt halmhus

Nu har jag i flera år varit sugen på att sätta mig in i hur man bygger hus med minsta möjliga åverkan på naturen. Ett ekologiskt husbygge vore verkligen jätteroligt att genomföra. Jag har googlat lite och gillat vad jag ser av tekniken att bygga hus med närproducerat trä, halm och lera. Husen blir originella och vackra och förhoppningsvis i större samklang med naturen än ett konvenionellt bygge.

Det tar längre tid och kräver större arbetsinsats, men ååå vad jag drömmer!

Någon som vet mer eller har sett halmhus i verkligheten?

• Svar på tråden Jag vill bygga ett ekologiskt halmhus
  • dazazz

halmhus är inte alls dumt (trots att namnet låter lite fånigt ;) jag gick en sommarkurs för ett gäng år sedan uppe i bohuslän (gerlesborg) där vi byggde ett halmhus åt och med en arkitekt som heter lena falkheden. halmhusbyggare är ju något av eldsjälar, så du kan ju säkert se om du hittar hennes kontaktinfo och se om hon har några bra leads vidare...

antar att du har provat att googla på halmhus? var bor du förresten? bor du runt stockholm så skulle ju en tur till järna kunna vara något, antroposoferna bygger en del halmhus.

• Pallas

Å vad kul med någon som provat på! Jag läste lite om Lena Falkheden i går, samt några andra arkitekter som nischat sig på detta. Jag bor i Dalarna, men om det blir aktuellt att bygga något sånt här så kommer jag ta en tripp och titta på lite hus i den här byggnadsgenren.

Hur upplevde du det när du gick kursen? Var det svårt? Verkar det vettigt?

• dazazz

det är inte alls speciellt svårt. det man eg gör är att göra grund och resa stomme på ordinärt sätt (i alla fall så vitt jag förstod). sedan murar man helt enkelt med halmbalar (på typ samma sätt som man skulle mura med tegelstenar, omlott) och fixerar dem i varandra med hjälp av metall- eller träpinnar som man slår ner (inser att det inte heter "pinnar" men kommer inte på rätt ord...). sedan sätter man in fönster och dörrar där man vill ha dem och behöver man skära till så använder man motorsåg för att öppna upp mer. när allt är klart så börjar man klä det med hmm... vad VAR det nu... nå, det kan du ju leta upp, tror väl huvudsakligen att det var lera helt enkelt. men du spacklar helt enkelt på det utanpå.

jag uppfattade det faktiskt som rätt enkelt, om man läser på ordentligt och har någon som gjort det förr som kan råda och lite bygghändig familj/vänner som kan hjälpa till så går det absolut att göra själv. man får väl välja form på huset efter hur duktig man är helt enkelt :)

jag tror att det skulle vara möjligt att själv få hjälp med att bygga sitt hus av andra eldsjälar om man kommer i kontakt med rätt folk. kursen som vi gick hölls just med anledning av att Lena och hennes man ville bygga ett hus till, så jag tror nog att man skulle kunna göra ett sådant upplägg om man kommer i kontakt med "rätt" människor.

• Gorban

Det går en serie på Discovery Travel & Living som heter Drömhus. I ett av avsnitten byggde de ett halmhus ungefär som dazazz beskriver. De sprutade flammskyddsmedel på halmen efter att de hade rest väggen.

Avsnitten går ofta i repris kl 21.00 varje kväll i fall du kan se kanalen.

• dazazz

det där med eld är också lite roligt. jag såg ett utdrag från något program på nätet tror jag där de ville visa att ett halmhus inte alls var så brandfarligt som folk trodde. de använde en sådan där liten eldpistol (har ingen ANING om vad de heter, men ni kanske förstår vad jag menar) och eldade på huset men det tog inte eld. var visst något med hur luften cirkulerar i halmen. eller inte cirkulerar... inser att det är ett rätt dåligt formulerat inlägg, men kontentan är att det var förvånansvärt eldsäkert i alla fall :)

• Barbarmamma

Jag såg för bara ett par dagar sedan ett programm på discovery traveling and living(en stor favorit just nu) en man som bott i en skog han ägt i 10 år men aldrig fått bygga i. Han va skogshuggare för sin egen skog och tillverkade möbler på beställning. Han bodde där i ett tält,men fick nu då igenom att få bygga där.
    Han bygde ett ekohus. Bara träd från sin egna skog, och halm som väggar, med lera på det. Det blev sååå mysigt och fint. Han hade eget vattensystem så han tog hand om regnvattnet för att värma upp det till sej i huset, han hade solceller som elenergi så han va helt självförsörjande med allt till sitt eget hem.

Hoppas du kommer att få bygga din dröm Pallas...Det såg underbart ut

• dazazz

visst är det! jag är helt såld på det... om jag någon gång skulle få för mig att skaffa sommarställe, så :)

• Pallas

Barbarmamma: Regnvattenåtervinning borde funka här i det svenska klimatet! Lägger gärna lite extra pengar på installation av mer "avancerade" system vid anläggningen för att få billiga driftskostnader (=ökar värdet på huset).

Jag vill gärna använda mig av solceller, men jag tycker det är tråkigt att de har så pass dålig kapacitet ännu. Jag hoppas de kommer utvecklas till att vara mer effektiva inom kort. Om jag skulle bygga ett sånt här hus så skulle det vara på tomt med lite skog, så att jag kunde ta virke därifrån samt ved för uppvärmning.

Svar på tråden Jag vill bygga ett ekologiskt halmhus