Inlägg från: Fraggelgirl |Visa alla inlägg
  • Fraggelgirl

Norge

Bor också i här i Norge, men i Aurskog. 5mil öster om Oslo. Blir mamma för första gången i december ska kanske tilläggas.

• Fraggelgirl

Det beror ju på om man jobbat i Norge eller inte. När jag kom hit förra våren frågade jag om typ A-kassa...men då skulle jag ha jobbat ett visst antal månader under senaste året, varesig det var i Sverige eller Norge.
    Mammapeng vet jag inte om det är detsamma. Men man måste iaf ha jobbat 8 av det senaste 10månaderna. Spelar ingen roll om det är fast eller vikar. Har du inte alls jobbat, eller om du fortfarande är skriven i Sverige så får du inget. Men då bör du har rätt till en engångsstönad, som är på runt 33000:-. Det fick en kompis till mig när hon flyttade till Norge strax innan hon skulle föda. Men hon var tvungen att skriva sig i norge först innan hon fick något.

Hoppas detta gav dig något svar... annars tycker jag du ska gå till ditt NAV kontor och prata med dem, de kan hjälpa dig mera.

Lycka till!

• Fraggelgirl

Vad bra att det fungerade för dig. För min kompis gjorde det inte. Hon fick inte från Sverige för hon bodde i Norge och skulle då ha därifrån och från Norge fick hon inte för hon var inte skriven i Norge. Så tillslut skrev hon sig i norge och fick iaf engångspengen.

• Fraggelgirl

Jag har läst någonstans att som nordisk medborgare kan du söka om norsk medborgarskap efter 2 år. men som svensk så har man så gott som samma rättigheter här ändå.

Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.

• Fraggelgirl
    morgerda skrev 2008-10-07 09:47:30 följande:
    Det får ni välja själva. Norrmännen är så kipa med att man bara får ha norsk medb., ej kombinera. Många andra länder tillåter att man har flera medborgarskap.Ah, det beskedet fick inte vi om att kunna søka till norsk medb. efter 2 år, vi är på vårt 3:e år här så då skull vi kunna byta... men det vill vi ju inte
    Läst att man kan få dubbelt medborgarskap om man har speciell anledning. Antar att vi inte har någon speciell anledning. Men får barnet inte dubbelt så kommer det bli diskussioner här hemma. Båda vill prompt ha sitt eget medborgarskap. Vi kommer ju såsmåningom flytta tillbaka till Sverige, innan pyret börjar skolan. Så mest praktiskt är väl svenskt medborgarskap tycker jag. Får höra mig för helt enkelt. Men vart?
  • Fraggelgirl

Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge.
    Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.

• Fraggelgirl
    Mamma och son skrev 2008-11-29 23:22:37 följande:
    Om du är skriven eller har fast person nummer går det inte har min vännina har försökt hon åkte hem till karlstad till sin bokade tid til läkaren Men fick inte gå på den då hon inte längre var bokförd i sverge enligt dom. Men det kanske är olika visade sej ju senare att norge varit dumma och gjort henne norsk medborgare också :P Som jag förstått det så Om du har eller får en fast lege i norge så får du inte benytta dej av det svenska läkarsystemet längre utan får då betala som utlänningar som åker in för akutfall. Det är ialla fall vad de i norge säger till mej.
    Okej... ja ska nog ta reda på vad som gäller. Men är man utländsk medborgare är det väl en annan sak...men som svensk medborgare? Ja... ska kolla upp det närmare. Kan vara bra, för annars måste man ju ha reseförsäkring varje gång man är i Sverige, utifall något skulle hända.
  • Fraggelgirl
    susilusa skrev 2008-12-01 13:26:15 följande:
    Hej En fråga som jag undrar över, varför vill ni ha vård i Sverige och inte i Norge? Är det mycket i skillnad? Kan vara bra att veta! Vi ska som sagt flytta i början av januari och vi hoppas att bli gravida snart igen och jag hade tänkt mig att föda i Norge. Så nyfiken blir jag! Hejhopp!
    Personligen så tror jag inte det är någon skillnad. Jag får vård här och ska föda här. MEN jag är i Sverige rätt ofta och OM det skulle hända något vill veta vad som gäller. Har sagts olika saker till oss. Jag blev sagt att det inte skulle vara någon skillnad. Men ja...

Välkommen till Norge, vart ska du flytta?
Svar på tråden Norge