Norge
Bor också i här i Norge, men i Aurskog. 5mil öster om Oslo. Blir mamma för första gången i december ska kanske tilläggas.
Bor också i här i Norge, men i Aurskog. 5mil öster om Oslo. Blir mamma för första gången i december ska kanske tilläggas.
Det beror ju på om man jobbat i Norge eller inte. När jag kom hit förra våren frågade jag om typ A-kassa...men då skulle jag ha jobbat ett visst antal månader under senaste året, varesig det var i Sverige eller Norge.
Mammapeng vet jag inte om det är detsamma. Men man måste iaf ha jobbat 8 av det senaste 10månaderna. Spelar ingen roll om det är fast eller vikar. Har du inte alls jobbat, eller om du fortfarande är skriven i Sverige så får du inget. Men då bör du har rätt till en engångsstönad, som är på runt 33000:-. Det fick en kompis till mig när hon flyttade till Norge strax innan hon skulle föda. Men hon var tvungen att skriva sig i norge först innan hon fick något.
Hoppas detta gav dig något svar... annars tycker jag du ska gå till ditt NAV kontor och prata med dem, de kan hjälpa dig mera.
Lycka till!
Vad bra att det fungerade för dig. För min kompis gjorde det inte. Hon fick inte från Sverige för hon bodde i Norge och skulle då ha därifrån och från Norge fick hon inte för hon var inte skriven i Norge. Så tillslut skrev hon sig i norge och fick iaf engångspengen.
Jag har läst någonstans att som nordisk medborgare kan du söka om norsk medborgarskap efter 2 år. men som svensk så har man så gott som samma rättigheter här ändå.
Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.
Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge.
Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.