• MeeWe

Norge

Hej alla! Hjälp mig! Har jag förstått rätt?!!
    Jag är en svensk tjej som jobbar i Norge. Vi planerar att skaffa barn, så jag kommer att jobba minst 6 av de 10 senaste månaderna innan barnet kommer. Men har jag förstått det rätt att jag även måste vara skriven i Norge? Och hur menar ni när ni säger skriva in sig? Byta nationalitet...? Jag bor även i Sverige och vill föda där men därifrån får jag väl knappast några pengar.

• MeeWe

Kan tillägga att jag alltså har heltidsjobb i Norge men jobbar i jämna korta perioder. Jobbar ca 17 dagar per månad och därimellan bor jag i Sverige. Så jag vill inte bli fast boende i Norge i framtiden heller..

• MeeWe

Hej!
    Jag har ett sk. tillfälligt personnummer i Norge, det måste man ha för att kunna jobba, få lön, skatta osv. Men jag vill egentligen alltså inte skriva mig i Norge "för gott" eftersom i de perioder ,ca 13 dagar i månaden, när jag är ledig bor jag alltså i Sverige. Det är där mitt hem är så att säga. Och när eventuella barn kommer i framtiden vill jag föda i Sverige.
    Men min fråga igen, man måste alltså vara skriven i Norge för att få Fp?

• MeeWe

D-nummer tror jag inte att jag har... Men jag är inte säker heller...
    Men man kan alltså inte vara skriven i både Norge och Sverige?
    Usch vad krångligt det här är.. I Sverige får man väl knappast någon fp men man tycker ju det borde vara enklare att få i Norge när man skattar så mycket där.

• MeeWe

Och en sak till
    Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?

• MeeWe

Läste lite på NAVs hemsida om det här D-nummret som alla pratar om att man måste ha för att få Fp från Norge. Och om jag har förstått det rätt är D-nummret alltså det tillfälliga personnummret man får när man jobbar i Norge, vilket jag också har naturligtvis..

"På likningskontoret og folkeregisteret søker arbeidstaker også om personnummer. Ofte utstedes det et foreløpig personnummer, som kalles D-nummer."

• MeeWe

Det är krångligt det här. Jag pendlar alltså till Norge ( jobbar två veckor i Norge och är ledig i två veckor då vi är hemma i våran lägenhet i Sverige) Därför vill jag hellre föda i Sverige och få vården där, eftersom det är där jag "bor" på riktigt.
    Jag har inte tänkt att skriva mig i Norge om jag inte absolut måste det för att få föräldrarpengar. Jag var nere på NAV- kontoret här i byn förra veckan för att få klartecken på hur det ligger till för mig som svensk. Först sa hon att jag hade rätt till det om jag hade jobbat sex av de senaste tio månaderna innan födslen, men hon skulle ringa och prata med någon för att få ett säkert svar. Så nu går jag och väntar på att hon ska ringa, har hon inte gjort det imorgon tänkte jag ringa och höra. Det finns inga klara tydliga svar och det tyckr jag är lite jobbigt, speciellt som man är igång med bebisverkstan om man säger så. Jag hoppas ju verkligen på att få föräldrarpengar från Norge eftersom jag jobbar och skattar där och att få vård i Sverige eftersom jag är svensk medborgare och bor där.

Svar på tråden Norge