• morgerda

Norge

Hej på er!

Jag blev gravid rätt omgående efter flytten till Norge och eftersom jag skrivit in mig i Norge førlorade jag alla rättigheter till min svenska FP (som var rätt bra tyvärr).

Jag fick beskedet att jag var tvungen att jobba 6 av de 10 senaste månaderna innan førlossning eller ta emot en en gångssumma som var otroligt låg. Så det var bara att jobba och kämpa.

En vännina till mig skrev inte in sig i Norge før hon ville ha kvar sin Sv. FP - dock fick hon inte føda i Norge utan norskt d-nummer så hon fick føda i sverige och sen komma tillbaka. Krångligt!

Så om du inte hinner jobba ihop FP i Norge så var førsiktig med var du skriver in dig, samtidigt kan man behøva vård under graviditeten i Norge och då krävs ett d--nummer, men man får ju vård hursomhelst - men det blir mkt pappersarbete och ev. pengar som man får lägga ut tills man får dem tillbakabetalt fr Sv.

• morgerda

För att få norskt fp måste du vara skriven i Norge - men jag tror att det är lite olika regler när man jobbar som du gør Mee We, men kolla upp det noga. Jag antar att du har D-nummer? Då borde det vara ok før dig att få FP, men hur funkar det med vård før dig i sv osv - det är det det hänger med fødseln nämligen - tror jag.

Min man och jag hade d-nummer i 6 månader och fick fast personnummer - norska efter det eftersom vi både bor och jobbar här och är skrivna här - før att skatta, vård osv. Jag fick beskedet om att jag kunde føda här med d-nummer också, inga problem - det var det viktiga med vårdplatsen- Sen spelade det ingen roll om det var d-nummer eller norskt personnummer.

Vi är svenska medborgare - norskt medborgarskap får man inte ansøka om førrän efter 7 års fastboende i landet. Så det är inte samma sak som att skriva sig - det är mer en fråga om var du är registrerad som person - i Sverige eller Norge.

• morgerda
    Fraggelgirl skrev 2008-10-06 22:30:20 följande:
    Jag har läst någonstans att som nordisk medborgare kan du söka om norsk medborgarskap efter 2 år. men som svensk så har man så gott som samma rättigheter här ändå. Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.
    Det får ni välja själva. Norrmännen är så kipa med att man bara får ha norsk medb., ej kombinera. Många andra länder tillåter att man har flera medborgarskap.

Ah, det beskedet fick inte vi om att kunna søka till norsk medb. efter 2 år, vi är på vårt 3:e år här så då skull vi kunna byta... men det vill vi ju inte
  • morgerda
    Fraggelgirl skrev 2008-10-07 11:26:42 följande:
    morgerda skrev 2008-10-07 09:47:30 följande:Läst att man kan få dubbelt medborgarskap om man har speciell anledning. Antar att vi inte har någon speciell anledning. Men får barnet inte dubbelt så kommer det bli diskussioner här hemma. Båda vill prompt ha sitt eget medborgarskap. Vi kommer ju såsmåningom flytta tillbaka till Sverige, innan pyret börjar skolan. Så mest praktiskt är väl svenskt medborgarskap tycker jag. Får höra mig för helt enkelt. Men vart?
    Ring ambassaden :) Før oss var det bara en medborgarskap som gällde, men vi frågade lite snällt om inte hon kunde få norskt också eftersom hon føddes i Norge men hehe, vi är båda svenskar så det var uteslutet.

Min chef är norsk medborgare - norsk mamma och engelsk pappa - men Norge sa att de fick välja antingen eller.

Det är nog nästan ingen skillnad på svenskt eller norskt medborgarskap, och får ni båda så tycker jag bara att det är bra! Hihi...
  • morgerda
    MeeWe skrev 2008-10-07 15:42:57 följande:
    Och en sak till Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?
    Bäst att du frågar NAV, försäkringskassan och flera gånger om!

Reglerna är hur krångliga som helst och man vill ju inte riskera att hamna i kläm.

Jag førlorade alla fp-rättigheter jag hade før jag hade redan skrivit in mig i Norge en månad innan jag blev gravid... så det var bara att jobba upp i Norge. (Fp-dagarna var redan borta även om jag skrev in mig i Sverige igen nämligen)

Medan min väninna fick inte føda i Norge (massa extra pappjobb) eftersom hon var skriven i Sverige - hon kunde ej skriva in sig i Norge før då skulle hon førlora sin sv. fp.... Jätte, jätte krångligt! Å så finns det säkert en massa andra løsningar før andra svenskar, men jag har ingen aniong, før vi fick bara følja det besked som vi fick.
Svar på tråden Norge