Inlägg från: Mamma och son |Visa alla inlägg
  • Mamma och son

Norge

MeeWe skrev 2008-10-07 15:42:57 följande:
    Och en sak till Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?
    Alltså om Du är skriven i norge så får du inte svensk vård längre om du har fast norskt personnummer.
    Jag har bara D- nummer så får betala dyrt för läkarvård för mej. Men i norge ä det gratis för läkarvård för gravida så jag har fått allt det betalt å har fått plats att föda i ullevål sykehus :) så inga problem alls.
    Men i norge måste man ju ansöka om plats som sagt lite skillnad mellan swe og NO. Men jag tror jag ska föda i gbg ändå är ju folkbokförd där så det ska inte vara några problem med att bara ringa när värkarna startat :)
    Måste ringa nav för att höra vad dom säger om jag ska bo mitt mammalediga år i swe hur det blir med betalning.
  • Mamma och son
    Fraggelgirl skrev 2008-11-29 22:55:52 följande:
    Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge. Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.
    Om du är skriven eller har fast person nummer går det inte har min vännina har försökt hon åkte hem till karlstad till sin bokade tid til läkaren Men fick inte gå på den då hon inte längre var bokförd i sverge enligt dom. Men det kanske är olika visade sej ju senare att norge varit dumma och gjort henne norsk medborgare också :P
    Som jag förstått det så Om du har eller får en fast lege i norge så får du inte benytta dej av det svenska läkarsystemet längre utan får då betala som utlänningar som åker in för akutfall. Det är ialla fall vad de i norge säger till mej.
  • Mamma och son
    Fraggelgirl skrev 2008-11-29 23:55:19 följande:
    Okej... ja ska nog ta reda på vad som gäller. Men är man utländsk medborgare är det väl en annan sak...men som svensk medborgare? Ja... ska kolla upp det närmare. Kan vara bra, för annars måste man ju ha reseförsäkring varje gång man är i Sverige, utifall något skulle hända.
    Mmm det kan det vara :) jag har bara försökt att få pendelstatus som gör att jag kan jobba i norge och få vård i swe men du får berätta närmare när du vet något?
  • Mamma och son

Okey norge ær gratis nær det gæller gravidvården men du har bara ett ultraljud och måste typ boka fødselsplatsen vilket inte æ kul. Sen har dom helt andra rekomendationer nær det gæller gravida æn i sverge vilket gør mej personligen lite førvirrad.

Annars ær det ju samma men kænner mer trygghet att prata med en lækare/ Bm som pratar samma språk som mej.

Svar på tråden Norge