• Anonym

Pappa vill inte gå i borgen

Hej Ts

Varför bli besviken över det svar din pappa gav dig?

Han vill väl inte riskaera sin familj att bli bostadslösa och gud vet allt.

Ett tips TS flytta till något billigare

• Anonym

Jag skulle ALDRIG ALDRIG någonsin gå i borgen för någon överhuvudtaget! Anledningen är att om personen iNTE betalar så blir jag FULLT betalningsansvarig. Det skulle jag inte under några som helst omständigheter riskera.

TS, du skriver att din pappa har eget företag och egna lån på ett hus tillsammans med sin sambo. Han har väl räknat och insett att skulle du av någon anledning inte ha betalningsförmåga, så skulle han sätta sin ekonomi på spel - han har kanske inte heller råd att dra ett lån till på 1.000.000.

JAg förstår att du är besviken, för att få chans att köpa en lägenhet till det priset i innerstan är ju riktigt riktigt bra.
    Fast det känns tyvärr inte som om du egentligen har betalningsförmåga. Vilket banken uppenbarligen inte heller tycker.

Finns det möjlighet att du kan få jobba mer? Kan du få en fast tjänst? Finns det möjlighet att du kan få ett annat jobb?
    Eller varför inte ett x-tra jobb?

Hoppas att det löser sig!

• Anonym

vi bor en en bostadsrätt och har lån på 1.350 000:- och en avgift på 3700:-/mån och det kostar oss ca 10000:- om inte mer att bara bo här..

• Anonym

Jag hade frågat runt på flera banker.
    Vi fick två helt skilda svar på lånansökan på två helt olika banker.

• Anonym

Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer att bli frågad om jag vill gå i borgen. TS skulle du själv gå i borgen för din far om det vissar sig att han behöver ett lån på 1 mille? Om banken godkänner dig som borgenär, alltså.

• Anonym

Jag tycker din pappa gör helt rätt som säger nej faktiskt. Det är ett enormt stor åtagande som han uppenbarligen inte känner att han klarar. Och då ska han ju inte säga ja bara för att du är hans dotter.

Hoppas du kan acceptera detta och fortsätta ha en (bra?) relation med din pappa. Pengar har förstört många relationer...

Sen undrar jag om du talat med någon bank om detta. Tycker att det är sällan de faktiskt accepterar borgensmän nu för tiden.

• Anonym

Jag förstår din pappa helt o hållet, jag skulle aldrig gå i borgen för någon. Inte ens mina barn.
    Egentligen tycker jag det är fel att ens fråga någon om den vill gå i borgen. Du måste ju tänka att om du inte klarar ditt lån så är det din borgensman som är betalningsansvarig. Det ligger ju honom dessutom i fatet om han själv ska ta kredit/lån.

Testa Bluestep, dom lånar ut utan krav på borgensman.

Hård men hjärtlig

Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen