• Thezan

"Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"

Det är ett citat från min dotter!
    Kom hem från pappa, berättade först för min sambo och hennes mamma.. Min sambo berättade för mig, jag visste inte vad jag skulle säga eller göra. Blev så klart väldigt arg och ledsen. Det var nåt jag aldrig trodde skulle hända.

När jag kom hem från jobb så frågade jag min 4 åring hur det hade varit hos pappa..gör jag alltid..
    Då sjönk huvudet på henne, hakan ner mot bröstet.. Sa: pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!

Hon fick vidare berätta hur allt hade gått till och varför han gjorde det.. Allt verkade troligt.. det var ingen påhittad historia..

Vad gör man nu? Varför slog han henne? Ingen får slå barn!

Ringde och berättade vad hon berättat för mig, sa jag ville veta om det var saningen.. Det var det, han erkände.
    Men tyckte jag var löjlig när jag sa det var fel o OACCEPTABELT! "Men nu får du ge dig", det var hans svar....

Han tycker hon borde lära sig lyda, för det gör hon minsann inte. Kanske är så att han använder sig av fel metoder...
    Visst hon är 4 år och testar gränser osv..ska inte få göra som hon vill... men det innebär inte att det är rätt att slå henne.
    Mkt prat senare så sa han "ja det var väl inte det bästa jag kunde göra" NÄ, verkligen inte.

Vissa säger man ska anmäla direkt.. det är svårt att veta hur man ska göra.. Jag sa iaf till honom att händer detta igen.. då anmäler jag honom utan att tveka. Det vet han om nu.

Enligt min dotter var detta första gången.. vi får verkligen hoppas att det var den sista med.

Det var jobbigt nu sist när hon skulle dit igen.. Det var inga lätta dagar för mig. Men dottern verkade glad att hon skulle till pappa..

En dag sa jag till henne så här: "Vad gör du om någon,vem som helst slår dig?"
    "Då berättar jag det för dig mamma"

Nån annan som varit i liknande situation?
    Hade varit skönt att prata med någon om allt..Gör man rätt.gör man fel? Kommer jag alltid vara orolig när hon är där nu? Usch,ja det är jobbigt.

• Svar på tråden "Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"
  • Tjollabolla

Gud vad jobbigt!!! Givetvis är det INTE acceptabelt! Hoppas hon berättar för dig om det händer igen.

Jag tycker du gör rätt i att ge honom en chans, att inte anmäla direkt. Alla förtjänar en andra chans, men inte två. Inte i detta fallet!

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Loco Madre

Tycker att du hanterade situationen bra.. håller tummarna för att ni slipper fler såna här otrevligheter nu, man ska ju inte behöva oroa sig när ens barn ska vara med pappan.. förstår att det är jobbigt.

• tjejkocken

du gör rätt..men vad gör du den dagen då bråkar och hon "hittar" på en historia om att hon blevit slagen.barn kan göra lite sånt.

Men jag tyckte det va strongt gjort av pappan och erkänna o till slut tycka att ja,jag gjorde fel.

men du som föräldrar brukar höra på barnet om det är sant.
    men verkligen hoppas att det inte händer igen

• Thezan

Ja, det hoppas jag med..verkligen!

Vi brukar träffas alla och planera tider långt fram osv..ha sådana möten. Tänkte ta upp det med honom igen, öga mot öga.
    En chans absolut,men håller med dig, aldrig 2 i sånt här läge.

Nä,man vill ju att ens barn ska känna sig trygg där, och jag ska oxå känna tryggheten med vart hon är.

Det var bra, att han erkände..nog inte alla som hade gjort det..men iofs tyckte han ju inte att det är nåt fel med att aga barn..
    Det var lite det jag var orolig för , att det var en påhittad historia, men precis som tjejkocken skriver man känner sitt barn, man lär sig vad som är en påhittad historia.. men ser hela deras kroppsspråk osv..

Skönt att få höra att vi ändå har handlat rätt.. Det är inte lätt med situationer man aldrig varit i och inte heller trott man skulle behöva vara i.

• UmeåElin

Hej TS, utan erfarenhet tycker jag att du handlade rätt, man måste ju utgå från att barnen inte hitar på, sedan får man kontrollera saken.

En tanke som kom i mitt huvud är hur det blir en annan gång då hennes pappa gjort fel. Kommer han tysta henne och säga att hon inte får berätta för dig att han slagit henne igen? Var åtminstone uppmärksam på din dotter även framåt, vet av erfarenhet att ett slag inte sällan följs av ett till.

• Thezan

Hej UmeåElin!

Det var min första tanke oxå.. Men jag tror och verkligen hoppas att hon känner sig så trygg med mig att hon berättar.
    Kommer absolut vara uppmärksam..för att se om det sker några förändringar med henne eller deras kontakt.

Hon har bara varit där en gång efter det som hände.. Vet faktiskt inte när det blir igen.. vilket är konstigt..
    Verkar nästan som han backar lite...

Jag är för mkt kontakt med barnets pappa, hon är där väldigt mkt. Det tycker jag är bra. Märkte på henne när jag blev sambo med min flickvän att mer pappakontakt behövdes.. Det gäller att se vad barnets behov är.
    Därför är det väldigt tragiskt om han gör något liknande igen.
    För jag vill verkligen hon ska ha en god kontakt med sin pappa,men den ska ju klart vara sund.

• strawberryicecream

Min första och enda tanke är VARFÖR du ger honom en chans till att göra henne illa (misshandla!) henne?

Inget elakt mot dig men du säger själv att du ser till hennes bästa och jag kan inte tycka att du gör det nu. Det är aldrig OK att slå ett barn, aldrig aldrig aldrig.

• Thezan

Klart det inte är, det är aldrig okej..absolut inte!
    Det var inget lätt beslut,inte så att jag låter henne bli misshandlad.. Men om han nu lovar att det inte händer igen, så kan han få EN chans.. INGET mer än så.. minsta lilla och han anmäls.
    Det är inte världens lättaste detta.. att veta hur man ska göra.
    Vi har denna händelsen mkt väl dokumenterad..

Vet att de som misshandlar ofta lovar och lovar.. Kanske gjorde jag fel.. men som jag skrivit innan, jag var helt förstörd.. visste inte hur jag skulle gå vidare med detta..

Valde göra så som jag gjorde och hoppas innerligt att det inte händer igen.

Ingen, verkligen ingen får slå mitt barn, det gör så sjukt ont i mig bara jag tänker på det..tanken på det får mig att må illa...

• strawberryicecream

Tänk om. Snälla. En gång är mer än nog. Att han dessutom inte inser allvaret i det...
    "ja, det var väl inte det bästa jag kunde göra", räcker det för dig? Nästa gång han blir riktigt provocerad av dottern, vad gör han då?

Ledsen, men det får du bära på ditt samvete när det händer.

(och jag är SÅ väl medveten om hur cynisk jag må låta, men det är ett BARN vi pratar om och slår man ett barn då bör man fråntas rätten att vara förälder tills man inser allvaret i det man gjort).

• AstraTrillian

Oj, vilken hemsk situation. Jag tycker att du ska ta kontakt med familjeenheten på er stadsdelsnämd/kommun för att ditt barns pappa ska få _hjälp_ för det är absolut inte okej! Det handlar ju inte om att han ska hamna i finkan utan om att han inte får göra så och måste få hjälp att hantera olika situationer.

Dessutom är det super viktigt att du talar om för din dotter att det var fel och att han absolut inte får göra så och att du ska hjälpa pappa att förstå att man inte får göra så för det är allvarligt.

Stort stort lycka till.

Svar på tråden "Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"