• Thezan

"Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"

Det är ett citat från min dotter!
    Kom hem från pappa, berättade först för min sambo och hennes mamma.. Min sambo berättade för mig, jag visste inte vad jag skulle säga eller göra. Blev så klart väldigt arg och ledsen. Det var nåt jag aldrig trodde skulle hända.

När jag kom hem från jobb så frågade jag min 4 åring hur det hade varit hos pappa..gör jag alltid..
    Då sjönk huvudet på henne, hakan ner mot bröstet.. Sa: pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!

Hon fick vidare berätta hur allt hade gått till och varför han gjorde det.. Allt verkade troligt.. det var ingen påhittad historia..

Vad gör man nu? Varför slog han henne? Ingen får slå barn!

Ringde och berättade vad hon berättat för mig, sa jag ville veta om det var saningen.. Det var det, han erkände.
    Men tyckte jag var löjlig när jag sa det var fel o OACCEPTABELT! "Men nu får du ge dig", det var hans svar....

Han tycker hon borde lära sig lyda, för det gör hon minsann inte. Kanske är så att han använder sig av fel metoder...
    Visst hon är 4 år och testar gränser osv..ska inte få göra som hon vill... men det innebär inte att det är rätt att slå henne.
    Mkt prat senare så sa han "ja det var väl inte det bästa jag kunde göra" NÄ, verkligen inte.

Vissa säger man ska anmäla direkt.. det är svårt att veta hur man ska göra.. Jag sa iaf till honom att händer detta igen.. då anmäler jag honom utan att tveka. Det vet han om nu.

Enligt min dotter var detta första gången.. vi får verkligen hoppas att det var den sista med.

Det var jobbigt nu sist när hon skulle dit igen.. Det var inga lätta dagar för mig. Men dottern verkade glad att hon skulle till pappa..

En dag sa jag till henne så här: "Vad gör du om någon,vem som helst slår dig?"
    "Då berättar jag det för dig mamma"

Nån annan som varit i liknande situation?
    Hade varit skönt att prata med någon om allt..Gör man rätt.gör man fel? Kommer jag alltid vara orolig när hon är där nu? Usch,ja det är jobbigt.

• Svar på tråden "Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"
  • Thezan

Tack Knorpan.. Har talat mkt med min dotter, så hon är införstådd att det är fel. Man får aldrig slå barn..Vi satt ner ganska så länge och pratade om allt. Hon ställde frågor för att förstå mer osv..

Jag ska ringa familjeenheten och prata med dem om allt.

• Myrtille

Nu kommer ju en anmälan knappast leda till något annat än gnissel mellan föräldrarna om det verkligen handlar om _en_ dask i rumpan.
    Oavsett hur det låter på FL så är det inte så att socialen fråntar en förälder vårdnaden för en dask.

strawberryicecream skrev 2008-09-02 23:05:28 följande:
    Tänk om. Snälla. En gång är mer än nog. Att han dessutom inte inser allvaret i det..."ja, det var väl inte det bästa jag kunde göra", räcker det för dig? Nästa gång han blir riktigt provocerad av dottern, vad gör han då?Ledsen, men det får du bära på ditt samvete när det händer.(och jag är SÅ väl medveten om hur cynisk jag må låta, men det är ett BARN vi pratar om och slår man ett barn då bör man fråntas rätten att vara förälder tills man inser allvaret i det man gjort).
  • Howdahkan

Gör du inte en höna av en liten fjäder?

Misshandel? Nä, knappast!
    Man kan inte gå runt och anmäla varandra för minsta lilla sak.
    Och det är fel av dig att peka ut hennes pappa som någon elak som hon inte kan lita på.

Han daskade henne i baken EN GÅNG!

Jätte bra att ni kunde prata om det och sen göra upp hur ni ska gå till väga i framtiden.
    Gör en gemensamplan på hur hennes uppfostran ska hanteras så båda vet avd som gäller så att hon inte är tvungen att lära sig två olika regler för allt.

• elvinaOstefan

Jag tycker att TS hanterade situationen bra! Hade gjort på samma sätt. Jag hade inte gjort en anmälan på pappan, pga av en dask. Dels för att det hade blivit en dålig stämning mellan föräldrarna, risk att dottern förälorar sin pappa osv. Men hade det hänt igen så hade jag gjort en anmälan. Men samtidigt man är inte mer än en mäniska, vissa tappar färsten genom att skrika/gapa, går ut och tar en cigg,  andra daskar till (vilket inte är okej) men han har förhoppningsvis tagit lärdom utav det.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Istapp

Nja nä jag tycker nog också kanske att denna incident verkar vara.....inte misshandel. Klart man inte får slå ett barn men att en gång slå till sin unge i rumpan.....
    Nä.........nu har ditt ex erkänt och ni har pratat om det och din dotter har fått sig en tankeställare...och pappan vet att du har ögonen på honom och att det han gjorde var oacceptabelt. Låt det vara så och ha nyfikna ögon med dig framöver och en stark och öppen dialog mellan pappan och dig och dottern.
    Tror det stannar här och löser sig, man måste inte nödvändigtvis anmäla allt och detta kändes inte som en knytnäve i ansiktet direkt utan just en hård dask på rumpan så....jagtycker att du har ahnterat det klokt men tycker att det bör stanna här!

• AstraTrillian

Jag förtår inte hur det kan vara okej att slå "bara en gång"? Skulle det vara okej om min man lappa till mig bara en gång? Det bästa är att man inser att det finns ett problem att hantera ilska och ser till att pappan får hjälp så att barnet och pappan kan ha en bra relation. Slår man en gång brukar det hända igen.

• SaramedM
    Howdahkan skrev 2008-09-03 12:39:47 följande:
    Gör du inte en höna av en liten fjäder?Misshandel? Nä, knappast!Man kan inte gå runt och anmäla varandra för minsta lilla sak.Och det är fel av dig att peka ut hennes pappa som någon elak som hon inte kan lita på.Han daskade henne i baken EN GÅNG!Jätte bra att ni kunde prata om det och sen göra upp hur ni ska gå till väga i framtiden.Gör en gemensamplan på hur hennes uppfostran ska hanteras så båda vet avd som gäller så att hon inte är tvungen att lära sig två olika regler för allt.
    Vad är det om inte misshandel?

Jag tycker Knorpan gav ett bra råd

Det handlar inte om olika regler etc, barn slår man inte
  • stormfågel

Jag tycker också att du TS har hanterat det bra.

Jag tror inte att alla som gjorde som barnets pappa är "misshandlare", dvs. är notoriska sådana som inte kan behärska sig utan alltid kommer att slå igen.

Det finns tyvärr vuxna som inte har tänkt igenom sin barnuppfostran och kanske tror att man måste daska barn på rumpan för att uppfostra dem. (Helt oacceptabelt förstås!)

Jag har bott utomland ett tag och i den kulturen så användes smisk ganska ofta som barnuppfostran utan att föräldrna var så arga eller obehärskade egentligen, utan för att de trodde/tyckte att det är så barn måste behandlas för att bli drägliga pesoner.

Med det menar jag att man måste se vilken "sorts" smisk din dotter fick. Var dotterns pappa obehärskad och okontrollerat arg skulle jag nog inte låta dottern vara där något mer. Var det mer "okunskap om hur man behandlar barn", kan han ju förstå att det nog inte var så bra sätt och sedan aldrig göra om det.

Några tankar...

Lycka till och fortsätt att tänka på vad som är bäst för din dotter.

• Myrtille

Suck. Det handlar inte om att det är okej att daska barnet. Det handlar om vilket agerande som leder till bästa möjliga resultat för barnet nu när man har den situation man har.
    För barnet är det förstås bättre om hon kan ha en fin relation till sin pappa (som inte daskar mer) och att pappa och mamma funkar med varandra.
    Jämfört med det scenariot är scenariot där pappa och mamma krigar eller pappa inte ens är med i bilden SÄMRE, så för barnets skaull kanske man kan ge det första scenariot en chans.
    De har ju snackat om saken och han har medgett att han gjorde fel.

AstraTrillian skrev 2008-09-03 12:49:06 följande:
    Jag förtår inte hur det kan vara okej att slå "bara en gång"? Skulle det vara okej om min man lappa till mig bara en gång? Det bästa är att man inser att det finns ett problem att hantera ilska och ser till att pappan får hjälp så att barnet och pappan kan ha en bra relation. Slår man en gång brukar det hända igen.
  • elvinaOstefan
    AstraTrillian skrev 2008-09-03 12:49:06 följande:
    Om din man daskar till dig i rumpan är det okej ;D

Visst du har rätt att han borde arbeta på att hantera ilskan, och gemensamt borde föräldrarna hålla på vissa regler och hantera situationerna likadant. Men i mitt huvud så känns det mildare att ge en dask i rumpan än ex en örfil. Lite konstigt med tanke på att båda sakerna är misshandel och förnedrande :/
    Devin, det finaste vi har ♥
Svar på tråden "Pappa slog mig i rumpan jätte hårt,mamma!"