• zikoriat

Tips på bra deckare ?

Detta har säkerligen varit uppe förr, ursäkta isf..

Men iaf, har "nyligen" blivit deckarfrälst. Och vill ha massor av bra tips !!
    Gillar framförallt riktiga psykopatböcker. INTE politiska mord eller något som rör datavärlden. Helst inte för snut-klyschigt heller :)
    Men gärna hemskheter. Jag har mkt starka nerver vad gäller sådant.

Lyssnar just nu på Anne Holts "Det som tillhör mig", den är hittills jättespännande.
    Har läst Elisabeth Georges "Till minnet av Edward" (?) och den gillade jag också. Samma sak med Liza Marklunds "Studio sex" och "Änglar o demoner" av han davinci-koden författaren.

Så, kom med förslag !!! Skriv gärna lite kort vad det är för typ av deckare.
    Jonathan Kellerman har jag blivit tipsad om förut o att han skulle skriva psykopatböcker. Läste hans "Blodsband", den var helt ok men inte ett dugg "äcklig". Kanske ska jag läsa ngn annan bok av honom ?

• Svar på tråden Tips på bra deckare ?
  • Storm07

Prova Kathy Reichs eller Patricia Cornwell, de gillar jag!

• Sammet

Jag gillar också den typen av böcker, särskilt på sommaren av någon anledning...?

Det går många så´na serier på TV nu också.

Jag har just läst "Kommissarien och tystnaden" av Håkan Nesser. Om flickor som hittas mördade, de kommer från en lägergård som hålls av en sekt. Bra.

"Alla de stillsamma döda" av Anna Jansson. En kvinnas man är borta, hon verkar inte så ledsen över det... Mycket bra.

Just nu läser jag "Solstorm" av Åsa Larsson. En predikant hittas mördad i en kyrka i Kiruna, en gammal barndomsvän som är advokat åker upp från Stockholm och besöker hans syster... längre har jag inte kommit man den verkar väldigt bra.

Jag har lyssnat på 2 talböcker:
    "Återkomsten" av Håkan Nesser. En man som suttit i fängelse för 2 mord i massor av år kommer ut och strax hittas en man mördad. Vem är det? De 2 gamla morden börjar redas ut. Satt mannen i fängelse oskyldig?
    Lite seg men underhållande.

"Sorgmantel" av Unni Lindell. Ett nytt mord som leder till att nysta upp ett gammalt försvinnande. Gammal osämja mellan skolkamrater.
    Bra.

Hoppas du hittar bra läsning i sommar och att vi får många bra tips här!

• Annie

Ruth Rendell, inte hennes Wexfordserie men resten. Även när hon skriver som Barbara Vine tycker jag hon är spännande. "Stenarna skola ropa" är min favorit.

Just nu lyssnar jag på P1:s serie Solstorm av Åsa Larsson. Mycket spännande, utspelar sig i friskyrkomiljö. Finns några deckare av henne.

Min svägerska slukar Minette Walters. Kanske vore nåt??

Trevlig läsning!!

/Annie

• Runguska

Håkan Nesser: Svalan, katten, rosen, döden
    Suzanne Berne: A crime in the neighborhood
    Julie Parsons: Mary, Mary
    John Fowles: Samlaren

• ÄngelBängel

Jag vill tipsa om den svenska författaren Helena Tursten som har skrivit 4-5 böcker som jag gillar skarpt. "Tatuerad torso" fick mig att ligga sömnlös länge och lyssna efter misstäckta ljud.

Jag håller också på att läsa mig igenom Anne Holt och Karin Fossum och de flesta av deras böcker är klart läsvärda. Anne Holts böcker är nog kanske lite äckligare.

Inte missar du väl Morden i Midsummer på TV ikväll? Igår på 1an startade det en ny engelsk deckarserie som verkar lovande, kommer bara inte ihåg vad den heter

• zikoriat

Ska sticka iväg till biblioteket ikväll tror jag !!
    Tackar tackar för tips !
    Och ge mig/oss ännu mer !!

Nejnej, missar inte Morden i Midsomer, och såg den där serien igår kväll. Den var bra, men lite förutsägbar :)

Sammet
    Ja, det är ngt visst med sommaren och deckare..? :)

• Stjärnstoft

Själv läser jag hela Elisabeth Georges produktion från början till slut just nu - och njuter av varenda sekund. Såg att du hade läst "Till minnet av Edward" - den är kanonbra men det finns ännu bättre! T ex den jag läste ut häromdagen - "En högst passande hämnd".
    Finns inte att köpa längre men säkerligen på biblioteket!

• bubbelmaja

"Svek" "Skuld" och "Saknad" är tre annorlunda böcker. Thrillers/deckare men utan polisvinklingen. Gillade alla tre men minns inte vem som skrivit. Har dem utlånade så jag kan inte kolla heller.

• Lilla

Det är Karin Alvtegen som skrivit "Svek" "Skuld" och "Saknad".

• luzorsus

Alla böcker av Harlan Coben...........är skitbra! Läs nån så får du se....vilken som helst..................

Svar på tråden Tips på bra deckare ?