• myskulan

Ge mig tips på åkpåse.

Ska snart gå över till att anväda sittdelen till barnvagnen. Måste dock först köpa ett åkpåse...

Har en teutonia prestige. Ge mig tips på en bra åkpåse och beskriv gärna fördelar och nackdelar. (Märke på åkpåsen spelar ingen roll.) Vi bor i Norrland så det blir en vinter med snö, förhoppningsvis

• Svar på tråden Ge mig tips på åkpåse.
  • nr 1

är också intresserad, puttar upp din fråga.

• myskulan

Vad har du för vagn? Bara roligt att höra...

• myskulan

Någon som kan tipsa oss!? Kom med synpunkter på vad man ska tänka på när man väljer åkpåse!

• nr 1

Jag har en Brio kombi, det verkar inte vara någon som ligger inne mad några bra tips.

• myskulan

Nä verkar inte så...de va ju tråkigt
    Får du något tips från annat håll får du gärna dela av dig.

nr 1 skrev 2008-09-02 22:16:44 följande:

Jag har en Brio kombi, det verkar inte vara någon som ligger inne mad några bra tips.
  • Hepa

Hej, det här är mitt första barn så jag har ingen erferenhet av åkpåsar. men jag köpte denna: www.minandmine.com/c-15-7am-enfant.aspx
    En 7am Enfant LS 500. Jag tycker att den verkar jättebra! Men har som sagt inte provat den än! Vi har en Bugaboo Cameleon vagn, och den sitter bra i den. Men jag har fattat det som att de här åkpåsarna ska passa i de flesta vagnar. Man kan ändra den så det bara blir en filt, man kan ta bort fleecetyget inuti så slipper man tvätta hela åkpåsen varje gång, man kan öppna i botten om barnet har smusiga kängor på sig osv osv.

• Lillgrodis

Alvi är skitbra! Varm och gosig.

• Krokodil

Hade också en Teutonia Prestige och köpte då Teutonias dubbla kombiåkpåse med en inre "sovsäck" och ett övre yttre extra lock. Bra att kunna köra bara inre eller yttre eller båda två beroende på väder. Kostade väl ett par hundra mer än BabyTravels polaråkpåse som jag jämförde med. Men dels dubbelfunktionen var bra, och sen har Teutonias påse clips för fastsättning så den inte kasar ner för mycket. Annars blir det ju lätt så att påsen halkar nedåt i vagnen om det bara finns ett gummiband som håller fast eller så.

• myskulan

Krokidil. När var det du köpte den? Är det inom de närmaste åren?

• myskulan

Krokidil. Var det en med eller utan fårskinn?

• myskulan

Lillgrodis. Vad är alvi för någon?

• myskulan

Har en till fråga om det här med åkpåsar. Har man bara åkpåsen eller använder man också ett typ vindskydd som hör till vagnen?

• Storm07

Bor du i Norrland och har kalla vintrar så är Voksi överlägset bäst. Jag bor i Lappland och här fungerar knappt något annat än Voksi.

• myskulan

Storm. Har hört talas om Voksi. Har den bra funktion då? Praktisk eller bara varm?

• Storm07

Jag tycker att den är praktisk. I början var den lite förvirrande eftersom man knyter ihop den i stället för att bara dra igen en dragkedja. Men det som är bra med knytandet är att den kan knytas i olika storlekar beroende på hur stort barnet är. Om man vill kan man också köpa en platta med bärrremmar till så att den fungerar som en mjuklift medan barnet är litet. Kolla på www.voksi.com Jag har sett att många dessutom använder den lekdyna inomhus när de går på besök också, den går ju att knyta upp så den blir helt slät.

• myskulan

Storm. Tack för tipset ska kolla in hemsidan.

• Lillgrodis

Vi bor i Sthlm och Alvi funegrade bra även när det var kallt. Men det såklart, kanske behöver ni annan kvalitet i Norrland. Om det blir en vinter i år det vill säga...
    Alvi fanns på Babyland i vintras. Vi har trivts med den!

• MKAsson

Jag använde Teutonias Dunåkpåse www.teutonia.de/index.php i vintras till min lilla tjej (föddes i september 2007) och var mycket nöjd. Vi hade den i vår liggdel (Emmaljungas Citykorg). Vi använde aldrig extravadderingen och tjejen hade aldrig mer än innekläder (mjukisbyxor och längärmad bomullsbody mesta tiden + en tunn mössa) på sig. Visserligen bor vi i Stockholm och har inte superkalla vintrar men med extra vadderingen och en varmare mössa och kanske en jacka tror jag den räcker gått och väl i hela Sverige.

Ytskiktet är jätteskönt och mjukt och känns inte kallt som många blanka material gör.

Jag köpte den på Babyland, men jag antar att den finns på alla butiker som säljer Teutonia.

Lycka till!

• IdaEng

Jag står också i åkpåse-funderingar!
    Närmin son var liten provade jag 2-3 olika och kan ge följande tips:
    tänk på att det ska vara lätt att sätta i/ta upp barnet ur påsen. Det gör stor skillnad vart dragkedjorna sitter.
    (hade en emmaljunga alround åkpåse och den var inte bra på det sättet)
    om man inte har en fotsack så bör det vara ett vindtätt ytterlager på påsen.

Jag måste ta tag i det här och köpa en påse nu, de börjar vara kallt och höstruskigt!

Svar på tråden Ge mig tips på åkpåse.