• kaktusen04

Hjälp, min dotter är såå ledsen på inskolningen!!!!!!

Håller på att skola in min dotter på dagis (hon blir 2år i nov)och hon är så ledsen och det går inget vidare. Vi är nu inne på 2:a veckan och det känns bara som det går utför. Första veckan var helt o.k men som sagt detkänns som det blir värre. Det är hemskt att se sin dotter så ledsen och olycklig men jag måste ju lämna henne.

Hur ska jag göra? Någon som varit med om liknande som kan ge mig lite tips???? Detta är superjobbigt...

• Svar på tråden Hjälp, min dotter är såå ledsen på inskolningen!!!!!!
  • Maria med 3

Kan du vara med henne där några heldagar? Så att hon får gå hela dagen (tex 9-15) och vara med på allt, men med dig som trygghet.

• Jenny26

Är din dotter ledsen hela dagen eller bara när du går?
    Vår dotter har inte heller gått så länge på dagis och först idag grät hon inte vid lämningen.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • kaktusen04

Jag har varit med henne på dagis och varit där som en trygghet och då funkar det. Men när jag går så blir hon helt knäckt, gråter vid avskedet samt till och från under dagen så hon har bara varit där kortare stunder själv...

• Miss geisha

Vad säger personalen om hur det blir efter det att du gått?

Jobbade på en förskola där vi hade en svår inskolning där inte bara barn och förälder mådde dåligt utan vi och de andra föräldrarna och barnen med, men det slutade som en härlig solskens historia med en liten flicka som bröt ihop när hon skulle gå ifrån dagis istället

• LeaveMeAlone

Hur känner du själv när du ska lämna henne? känner du dig orolig eller känns det helt ok att lämna? en av de viktigaste bitarna för att hon ska tycka det känns ok vid lämning är att hon märker att du känner dig trygg i det hela. tänk igenom hur du känner inför det, verkar personalen bra? vet du att de tröstar henne då hon är ledsen? att hon har det bra på dagis? kan du svara ja på alla dessa så är det lättare att lämna med ro i kroppen. är du osäker på hur det gör när hon är där utan dig så fråga.

vet hur det svider i mammahjärtat när barnen är ledsna då man går. men sålänge man vet att personalen tar väl hand om dom så går det lättare!

• repsara

Försök att stå ut, hur jobbigt det än är just nu kommer det vända! Jobbar som fsk.lärare och har haft många inskolingar och en del är det väldigt tufft för, men det viktiga är att försöka låta ditt barn komma lite varje dag. Att kunna få känna och veta att varje gång du lämnar så hämtar du även henne.
    Något som säkert låter ännu jobbigare är att desto snabbare avsked desto bättre i regel, men det har säkert "din" personal informerat dig om.

Hoppas det vänder snabbt för er =)

• kaktusen04

Personalem säger att hon efter jag gått är ledsen till och från. Jag och min man känner oss positiva till förskolan och känner att dom kan trösta henne. Men hur lång tid kommer denna inskolningen att ta??? När vi varit på öppna förskolan och på lekplatser är hon kavat och bryr sig inte alls om mig men nu verkar det som allt ändrat sig...

• LeaveMeAlone

ni är ju trots allt inte färdiga men inskolningen än så tappa inte hoppet än. sen får du tänka på att det ju inte är farligt att vara lite ledsen eller sakna någon. ni kommer ju trots allt och hämtar henne senare. hade ju i princip lika kunnat vara hemmavid fast hon saknade pappa som är på jobbet eller liknande, nu är det bara lite nytt för henne och hon kommer vänja sig och lära sig att känna trygghet till personal och på dagis.

• 1 tu 3

Vi har samma här. Vår dotter blir 2 i okt och vi är nu inne på 3:e inskolningsveckan. Dag 1-6 gick som en dans, men sen vände det och sen dess har det varit tårar varje lämning och även under dan när hon påminns om mamma. Hon blir ofta ledsen när ngt annat barn är ledsen eller blir hämtade lite innan henne själv.

Vi tar det lugnt och har ännu inte prövat vila där. Jag tycker det känns så svårt och jobbigt även om jag litar på personalen.

Hoppas att det vänder snart, men just nu så ser jag inte när det kommer att ske. I morgon ska hennes farmor gå dit med henne, så ska vi se hur det blir.

Har tyvärr inga tips och råd eftersom jag är i samma sits.

• dino77

Har inte några direkta tips och råd utan du får nog bara härda ut och fälla en tår bakom dagisknuten:)vet precis hur du känner har varit i samma sits när vår son började på dagis vid ett års ålder.
    Men kan iallafall trösta dig med att du inte är ensam och det kommer garanterat att gå över och jag är ganska säker på att din lille tjej kommer älska dagis så småningom precis som vår son gör nu:) Lycka till!!

Svar på tråden Hjälp, min dotter är såå ledsen på inskolningen!!!!!!