• Raka Pungen

Folk som träffat sin partner på nätet - patetiska?

Hej.

Jag har alltid tyckt att det är nåt desperat och patetiskt i att lägga ut kontaktannonser eller träffa sin partner på nätet. Nåt som bara fula, töntiga 35-åriga oskulder skulle göra.

Men allt oftare hör man och läser man om, till synes helt normala, människor som träffat sin partner på det viset. T.ex. här på FL. Vissa ser till och med riktigt bra ut. Min första reaktion är då "det måste vara nåt fel på dem som inte syns utanpå, är de totalt socialt inkompetenta?".

Det är det som far igenom min skalle när jag hör talas om sådanahär förhållanden. Samtidigt så kan iallafall inte jag se vad som skulle vara fel på dessa människor som gör att de inte kan träffa en partner irl.

Men jag kan inte rå åt det, ändå tycker jag det är konstigt, när jag får reda på att folk träffats så.

Är det bara jag som är så old school att jag tycker det är udda att träffa sin partner på nätet, att nätet/kontaktannonser är ett ställe för bara patetiska människor att ragga på?

(OBS - många av er på t.ex. FL som jag läst om, att ni hittat/träffat er partner på nätet, anser jag vara fullt normala och inte alls patetiska, jag tycker bara det är konstigt att träffa sin partner på det viset, och trodde det var nåt fult man isf skulle hålla tyst om. Blir lite förvånad när jag ser hur öppet folk talar om det och framförallt hur VANLIGT det verkar vara. Iofs kan man ju inte påstå att FL medlemmarna motsvarar verkligheten alla gånger.)

• Svar på tråden Folk som träffat sin partner på nätet - patetiska?
  • lillstrumpan81

Vet inte om det är patetiskt att träffas via nätet. Man sitter ju här rätt ofta. Men att gå ut och supa skallen av sig och vakna jämte någon som man inte känner skulle väl vara patetiskt. På nätet kan man ju lära känna personen lite innan man bestämmer sig för att träffas. (Träffade min sambo på jobbet)

• Raka Pungen
    lillstrumpan81 skrev 2008-09-03 11:17:28 följande:
    Vet inte om det är patetiskt att träffas via nätet. Man sitter ju här rätt ofta. Men att gå ut och supa skallen av sig och vakna jämte någon som man inte känner skulle väl vara patetiskt. På nätet kan man ju lära känna personen lite innan man bestämmer sig för att träffas. (Träffade min sambo på jobbet)
    Äh, knulla kan vem som helst (oftast) men att hitta nån man gillar och som gillar en tillbaka är ju lite svårare. Och om man inte klarar av att göra detta irl, som folk gjorde förr, är man inte lite udda då? Kanske inte, men det är alltid den känslan jag fått.
  • Sara Li

Jag är sambo med och har barn tillsammans med en karl jag träffade på nätet. Vi är fullt friska och ser nog rätt så normala ut båda två.

Alla mina tidigare förhållanden (hade mitt första när jag var 16, nu är jag 32) har varit med killar som jag träffat i verkliga livet, dvs inte via nätet. Dessa var också normala, ja de flesta i alla fall. Något stolpskott får man ju räkna med.

Det bästa förhållande jag haft är det jag har nu. Med en kille jag skrev länge med på nätet och verkligen lärde känna innan vi träffades. Som är helt underbar.

Alla går inte ut och raggar på krogen eller disco/nattklubb. Alla super inte och festar runt och hånglar med en massa "prinsar"/"prinsessor" innan de hittar den rätta. För en del passar det bättre att leta efter kärleken på annat sätt.

ÄVEN om man ser bra ut och är FULLT frisk i hjärnan.

• Marvinna

Håller med!

Jag tycker att internet är en samlingsplats precis som vad krogen är och varför skulle det då vara patetiskt att träffa någon på nätet?

lillstrumpan81 skrev 2008-09-03 11:17:28 följande:
  • Sara Li

...och intentionen när jag började prata med min nuvarande sambo var inte att ragga på honom, vi bara pratade lite för att vi tyckte att vi hade samma intressen och tyckte att den andra personen var trevlig att fördriva tiden med att chatta med. Så man kan inte säga att vi raggade från första början.

I så fall skulle det ju vara onormalt att chatta eller att hålla till på communities där både tjejer och killar finns, för det KAN ju uppstå tycke mellan några, och det kan ju inte vara bra, för då kan man ju anses som onormal.

• Raka Pungen

Sara Li skrev 2008-09-03 11:21:28 följande:

Jag är sambo med och har barn tillsammans med en karl jag träffade på nätet. Vi är fullt friska och ser nog rätt så normala ut båda två.Alla mina tidigare förhållanden (hade mitt första när jag var 16, nu är jag 32) har varit med killar som jag träffat i verkliga livet, dvs inte via nätet. Dessa var också normala, ja de flesta i alla fall. Något stolpskott får man ju räkna med.Det bästa förhållande jag haft är det jag har nu. Med en kille jag skrev länge med på nätet och verkligen lärde känna innan vi träffades. Som är helt underbar.Alla går inte ut och raggar på krogen eller disco/nattklubb. Alla super inte och festar runt och hånglar med en massa "prinsar"/"prinsessor" innan de hittar den rätta. För en del passar det bättre att leta efter kärleken på annat sätt.ÄVEN om man ser bra ut och är FULLT frisk i hjärnan.
    Fast man kan träffa sin partner irl UTAN att det skett när man var dyngrak på krogen, det gjorde jag (javisst, vissa har man ju träffat på krogen med, men det finns ju liksom andra sätt också)

Vad tyckte dina vänner och din familj om det när de hörde hur ni träffades då?
  • LinnIzabelle

Jag träffade min sambo på nätet ( dock på commynitysidan Playahead när jag var..16 ) men vi är både snygga,roliga och helt normala ;) han satt och var arg över en fotbollsmatch och skrev till mig och jag var bakfull och skulle kolla mina mail när nästa fest var.
    Idag är jag 20 och han 23 och vi är förlvoade, väntar barn och har ett superkul liv ihop.

• viseversa

Jag träffade min sambo på nätet och jag kan lova att jag är fullt frisk och det är han med.Är bara så glad att internet finns för annars hadde jag aldrig träffat mitt livs kärlek(min sambo)då han bodde på en gård i Jämtland och jag bodde i Stockholm.

Visst har jag haft pojkvänner jag träffat irl men det förhållande jag har nu är klart det bästa för jag fick lära känna honnom innan vi träffades så det var inte lika ytligt.Sen att han visade sig vara vrålsnygg var ju bara pluss i kanten.Men jag var ju redan kär så det hadde inte spelat så stor roll hur han sett ut igentligen!!

• Hertha

Hade jag behövt träffa en ny partner nu hade jag antagligen kollat nätet.
    Är urusel på att flirta på krogen (och hur roligt är det egentligen?) då jag knappt hör vad folk säger i bruset och oftast är de så jäkla fulla att man orkar inte lyssna på svadan.

Hittills har jag aldrig funnit någon arbetskollega (trots typ 10 arbetsställen) intressant och min bekantskapskrets är stor men alltmer parig och oföränderlig, dvs där finns inga intressanta singelmän kvar. Den enda jag kunde tänka mig för några år sedan träffade för övrigt sin sambo på nätet

Och vem har ork att springa på en massa kurser och andra aktiviter bara för att hitta en man när man lika gärna kan sitta i soffan framför tv:n och slappa samtidigt

• Sara Li

Bara ett av mina tidigare förhållanden har startat med att jag träffade en kille på krogen, resten var i nyktert tillstånd på andra platser.

Mina släktingar/vänner sa inte så mycket om det. De tycker precis som jag att det är normalt att träffa sin partner på nätet.

Och eftersom jag haft det jobbigt några år när jag bodde med en kille som var alkoholist och som lurade mig på pengar och slog mig (honom hade jag träffat irl genom att vi var med i samma band) så blev de mest lättade att jag äntligen träffat en ordentlig karl.
    Raka Pungen skrev 2008-09-03 11:24:52 följande:

Sara Li skrev 2008-09-03 11:21:28 följande:
    Fast man kan träffa sin partner irl UTAN att det skett när man var dyngrak på krogen, det gjorde jag (javisst, vissa har man ju träffat på krogen med, men det finns ju liksom andra sätt också)Vad tyckte dina vänner och din familj om det när de hörde hur ni träffades då?
Svar på tråden Folk som träffat sin partner på nätet - patetiska?