• nymåne

Tips: ta ett AMH-värde-test

TS berättar att hennes läkare menade att en  40-årig kvinna med AMH 0,5 inte har någon som helst chans att få barn. Så FEL han har. Det är nämligen en direkt osanning han far med.

Åh, vad arg Skrikandesjag blir på dessa läkare som kommer med domedagsprofetior. En läkare bör vara en nyanserad realist - dvs. berätta vad statistiken säger MEN inte döma ut patientens fertilitet, eftersom detta lätt kan göra att man slutar försöka bli gravid. Jag har alltför många exempel ur min bekantskapskrets på kvinnor med utdömd fertilitet som idag är lyckliga småbarnsmammor. Här är två exempel:   

Till mig sa en fertilitetsexpert att enda vägen till ett barn gick genom äggdonation. Trots FSH 20,1 och begynnande förklimakterium blev jag gravid på andra försöket "au natural"...

Och för TS kan det kanske vara intressant att veta att min väninna, då 42 år, blev gravid med AMH 0,3. Det finns t.o.m. kvinnor med omätbart AMH som blivit med barn.   

• nymåne

Jag förstår att det känns hemskt att ha lagt ner mycket pengar på IVF och sedan få besked att denna behandling troligen var resultatlös pga lågt AMH. Det handlar givetvis om pengar också. Och är man barnlös efter många års försök så är väl ÄD en bra lösning.

Vill bara med mitt inlägg berätta att läkare ibland kan ha en mycket onyanserad bild av graviditetschansen för kvinnor med låg fertilitet. Det behöver inte vara för sent. Det enda vi vet helt säkert är, att om man pga. läkarens domedagsprognos helt slutar försöka få barn - då blir det bombsäkert inga barn gjorda.

Svar på tråden Tips: ta ett AMH-värde-test