• Schokolade

Växtvärk?

Vår dotter som är 3,5 år har den senaste tiden börjat klaga över att hon har ont i benen. När vi frågar var hon har ont så kan hon inte förklara det, så hon verkar inte ha ont på något specifikt ställe och hon springer omkring och busar som hon brukar. Min undran är nu om de kan ha växtvärk så här tidigt? Kommer inte det senare?

• Svar på tråden Växtvärk?
  • Mary Poppins

Båda mina "stora" har haft växtvärk rätt länge. Kommer oftast på kvällarna eller när de sovit ett par timmar, och då skriker de som attan. Sonen kommer jag inte ihåg när det började på men absolut före 3,5 och dottern har redan haft det i ca ett halvår och hon är knappt tre.

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • Schokolade

Aha, ja då är det nog växtvärk då. Fast min skrutta verkar inte ha ont på nätterna, mest på eftermiddagarna efter dagis då hon är trött.

• Mary Poppins

Så har dottern också men totalt sett har det nog varit oftast på natten iaf.

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • Annasmamma

Min Snuff har växtvär på natten (ibland) oftast nät hon har ansträngt benen eller blivit kall.Värm benen och massera så går det över lite .Jag ger ibland värkmedicin men försöker utan först.Detta började när hon var ca 1,5 år och hon är nu snart 4

• Ida och Razmus Mamma

våran stora tjej har haft det sedan hon va 3 år .
    hon vaknar på nätterna och gråter och när vi frågar svarar hon att det gör ont i benen men inte vart på benen.
    vi märker ingen ting på dagarna.
    utan detta kommer när hon sovit en stund, då masserar vi och ger henne panodil. oftast får vi massera en bra stund tills vi ser att panodilen får effekt.
    detta gå i perioder, ibland kan hon vakna var och varnnan natt och sen är det lungt ett tag innan det kommer tillbaka.

• Schokolade

Hmm, nu börjar det ju gå upp ett ljus för mig... Vi har undrat varför hon plötsligt har börjat vakna och gråta på nätterna, det har hon nämligen inte gjort sedan hon var bebis. Hon säger inte att hon har ont då, men å andra sidan så är hon nog så trött att hon kanske inte orkar känna efter. Ska prova med massage och värmekuddar. Tack för alla tips!

• emilia05

Jag var igår med min son till läkare pga att han på natten kan gråta,ibland hysteriskt och säger att han har växtvärk.
    Det är sk.växtvärk,berätta barn läkaren,de barnen som har växtvärk kan man ofta se tillbaka i släkten om andra oxå haft det som barn-hos oss hade mormor det som liten.
    Sådana barn skall alltid ha varmt,gärna sockor,massage och värma vete kudde när barnet har ont på natten.

Läkaren sa oxå att barn kan ha Borelia ifrån fästingar och därför ha ont-men då är det även andra kraftiga symtom.
    Misstänker läkare det tar det blodprov.

• emilia05
    emilia05 skrev 2008-09-04 20:02:08 följande:
    Jag var igår med min son till läkare pga att han på natten kan gråta,ibland hysteriskt och säger att han har växtvärk.Det är sk.växtvärk,berätta barn läkaren,de barnen som har växtvärk kan man ofta se tillbaka i släkten om andra oxå haft det som barn-hos oss hade mormor det som liten.Sådana barn skall alltid ha varmt,gärna sockor,massage och värma vete kudde när barnet har ont på natten.Läkaren sa oxå att barn kan ha Borelia ifrån fästingar och därför ha ont-men då är det även andra kraftiga symtom.Misstänker läkare det tar det blodprov.
    Skrev att min son säger att han har växtvärk-skrev fel-mena att vi har trott det.
  • jen bossman

jag tror att min 3-åring har växtvärk. han vaknar ofta på natten och gråter och klagar över att han har ont i benen. ibland brukar han peka bakom knänen när jag frågar var han har ont.

• Millenium

Jag skulle tippa på att det är växt värk vår son är 3,5 och han kan vakna och gallskrika ibland för han har så ont.

• AW76

Min 3-åriga son har de senaste dagarna klagat på ont i benen. Det har han gjort på eftermiddagen när han är trött. Vad bra att ni tipsade om värme. Min son går nämligen ofta omkring i bara t-shirt o kalsonger hemma. (han tar av sig byxorna för att gå på toa och sen kommer de inte alltid på igen)

Men på nätterna svettas han mycket, så att sova i hellång pyjamas + sockor blir nog lite mycket va? Han sover i pyjamaströja/t-shirt o blöja som det är nu.

Ja ja, vi får se hur det utvecklar sig.

• JennyL25

sonen ä 3 år så jag tror att han har växtvärk för han vaknar med nätterna och skriekr ibland. Klagar p åatt han har ont i benen vid knäna.
    Inte skoj nä d ehar så ont.

hur länge brukar d eha växtvärken då?

• Valentinius

Min son som snart är 4 år och 3 månader brukar klaga över ont i benen på eftermiddagen/kvällen. Jag har inte nämnt ordet växtvärk för honom men förskolepersonal har säkert gjort det efetrsom han benämner det som växtvöärk. Hursomhelst så hade jag själv växtvärk när jag gick på mellanstadiet ( det gör faktiskt ganska ont att ha det ) men minns inte om jag hade det när jag vara yngre.
    Jag har också noterat att speciellt benen vuxit en hel del på längden det senaste halvåret

• Fille Melle

Filip har haft växtvärk i sina knän 1 gång och det var en riktig plåga för honom. Stackarn.
    Man vet ju själv hur det kändes när man var mindre.

Filip 27/12-04 & Skrutten BF 1/10-08
Svar på tråden Växtvärk?