• Anonym

Vad behöver man för att få låna 4 miljoner?

Jag och min man tjänar 24000 resp 22000/före skatt.
    Vad jag förstått är det för lite?

Men vad behöver man för löner egentligen?

Ganska nära oss har ett bostadsområde byggts med ca 400 nya villor alla runt 4 miljoner. Och en bit bort har 350 villor byggs som är ännu dyrare.

Så vad har man för lön för att klara detta lån?

• Svar på tråden Vad behöver man för att få låna 4 miljoner?
  • Anonym

Det handlar inte bara om lon, utan om att man inte lanar for hela beloppet, tex att man salt ett annat hus med 1 miljon i vinst och da "bara" behover lana 3 miljoner.
    Om du raknar pa hur mycket ranta man maste betala pa ett lan pa 4 miljoner sa forstar du sakert att man behover ha ganska hog lon for att kunna betala detta. Dessutom kan ju rantas hojas ratt rejalt snart.

• Anonym

Vi har ett hur för 4 miljoner, iofs inte lån på hela beloppet.

Vi har ca 50 000 kr efter skatt tillsammans. Sen beror det ju på vad man mer vill ha råd med.

Om du lånar HELA beloppet till 6% ränta har du en månadskostnad på 20 000 kr, lågt räknat, och då har du inte ens amorterat något. Då behöver ni ju ha ut minst 35 000 kr efter skatt för andra omkostnder. Så ni behöver tjäna minst 5000 kr mer i månaden innan skatt. Och då har ni inga större marginaler.

De som köper ett hus för 4 miljoner lånar nog inte hela beloppet, de har kanske sålt en lägenhet med vinst och har pengar att "stoppa in".

• Carisma95

Som sagt ovan; det beror ju lite på vilka förutsättningar man har för övrigt.

Men bara räntekostnaden i dagsläget (ca 6 %) blir 20.000 kr/mån om du (mot förmodan) skulle få låna hela beloppet.
    Sen drift (ca 3.000 kr/mån vanligtvis) men kanske lite dyrare om det är en större villa (?)

Men säg totalt 23.000 kr/mån i DAGSLÄGET!
    Banken vill idag även att man ska klara 3 % räntehöjning (ytterligare 10.000 kr/mån på ett så stort lån). Samt att man ska ha ca 14.000 kr över efter bolån och drift, så EFTER skatt bör man väl i alla fall ligga på totalt ca 45-50.000 kr/mån.

Men detta är självklart bara en generalisering!!!

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym

Jo men även om man "bara" har lån på 3 miljoner är det ju fortfarande mycket pengar. Förstår väll mest inte hur så många som 750 stycken har råd att köpa såna villor här ute. och i grannkommunen ser det lika ut.

Så tänkte om folk ändå tar lån på små löner.

Men vad har man för chans att få för lån på våran inkomster då?
    Vi har ett antar 100 000 att lägga in.

• Carisma95
    Anonym skrev 2008-09-03 16:01:01 följande:
    Jo men även om man "bara" har lån på 3 miljoner är det ju fortfarande mycket pengar. Förstår väll mest inte hur så många som 750 stycken har råd att köpa såna villor här ute. och i grannkommunen ser det lika ut.Så tänkte om folk ändå tar lån på små löner.Men vad har man för chans att få för lån på våran inkomster då?Vi har ett antar 100 000 att lägga in.

Vi har ungefär inkomst som er och har lån på drygt 1,8 miljoner.

Men det tog vi för 3 års sen när räntorna var som lägst. Skulle tro att bankerna är "hårdare" idag. Men eftersom ni har ett par hundratusen att lägga in, så borde det nog gå bra (Samt att ni inte har bet.anmärkningar, men det förutsatte jag).

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-03 16:01:01 följande:
    Jo men även om man "bara" har lån på 3 miljoner är det ju fortfarande mycket pengar. Förstår väll mest inte hur så många som 750 stycken har råd att köpa såna villor här ute. och i grannkommunen ser det lika ut.Så tänkte om folk ändå tar lån på små löner.Men vad har man för chans att få för lån på våran inkomster då?Vi har ett antar 100 000 att lägga in.
    Jag skulle inte kopa ett utan att ha atminstone 10% till kontantinsats, sa runt en miljon.
  • Kjell2

Har köpt nyproducerat hus för drygt tre miljoner. Tack vare värdeökning på tidigare boende, och amortering, behöver vi bara låna 1,5 miljoner.

Ett par med två välutbildade i 35-årsålderna kan mycket väl ha 2*35 000 kr i lön. Det är ingen medellön men inte ovanligt.

/Kjell

• Anonym

Ibland verkar det som om folk tror att banken inte ger dem lan for att banken vill vara otrevlig, men det handlar ju om att man skall kunna betala sina rantor och amorteringar...

• Anonym

Om du köper ett hus för 4000000 så kommer det att kosta om man räknar med att banken anser att ni idag ska klara en ränta på 9% inklusive drift och amortering ca 30000:- i månaden, sen ska ni ha kvar minimum 15000:- till annat för att få låna.

Vad har ni ut efter skatt? 34000-35000:- tillsammans? det räcker tyvärr inte särskilt långt. Så säg att bara din man skulle jobba så skulle han behöva tjäna 80 000:- i månaden för att få ett sådant lån. Lycka till och se er om efter något i er prisklass.

• Anonym (hög lön)

Vi är ett par där vi drar in ca 35 000 per skalle före skatt i månaden. Med diverse tillägg och sånt har vi ut drygt 50 000 i månaden. Vi har lån på 2 miljoner till fördelaktig ränta och har ränte och amorteringskostnad på 8500 i månaden ungefär. Sedan tillkommer ju en massa andra kostnader för huset som försäkringar, el, fjärrvärme, vatten, sopor och sånt så jag skulle nog lätt kunna lägga till 4000 på det.

Sen har vi som så många andra billån, CSN och en del andra utgifter som ska betalas och jag är väldigt glad att vi inte har mer i lån än vad vi har. (vårt hus är värt ca 2,5 mille men jag vill inte ha något dyrare). Vi vill kunna spara till resor och sånt.

I somras skulle kåken målas om och om en målarfirma skulle göra jobbet skulle det gå på ungefär 50-60 000. Såna kostnader kommer ju inte så ofta iochförsig men man måste ha dem i beräkningarna om man har hus som kräver sånt underhåll och det kanske ska göras vart 10:e år och då ska det sättas undan 5-6 tusen för det varje år om man inte vill ha en stor kostnad på en gång.

Sedan krävs det ju en massa andra pengar i buffert om värmesystem eller liknande pajar.

Att ha hus är världens bästa jättehål att stoppa pengar i...

Svar på tråden Vad behöver man för att få låna 4 miljoner?