• Dammtussen

Kortison till hund

Tankar Erfarenhet Åsikter om kortison till hund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 17:02
    Tac för era svar
    Min vovve har kronisk magkatarr och blev sämre igen för ca 2 veckor sedan. Har nu börjat äta kortison igen först en tablett om dagen i en vecka och nu en tablett varannan dag i tre veckor.
    Han blev helt ok i magen igen nu när han äter kortison MEN vi har strikta förhållningsregler INGET annat än hills I/D och kortison han får inte äta gräs eller nåt så nu är det munkorg på när vi är ute och går då han är supersnabb på att plocka åt sig "grejer"
    Han har inte svällt upp nåt kissar lite mer bara MEN han bajsar bara hälften så mycket som när han är utan kortison så jag är lite inne på om han ska få fortsätta med det då han verkar ta upp maten bättre.

• Svar på tråden Kortison till hund
  • skorpionen80

Det är väl lika skadligt som för människor? Men behövs det så behövs det.

• väntar i Kina kön

Jag har varit tvungen att ge kortison åt min hund i flera årstid på grund av kronisk magkatarr. Fick inte någon information att det var så farlig för hunden om man medecinerar i flera år. Måste man ge så tycker jag att man ska göra det för hunden skull om det inte finns något annat alternativ.

Jag har nu minska ner och slutat helt med kortisonet nu. Hade en hund tidigare som hade en autominsjukdom och han åt kortison förs hög dos och sen minskades dosen till underhålls dos och han åt det i 5 år. Fanns inget annat alternativ och hunden såg inte ut att må dåligt. Först var han svullen men sen blev han bra när dosen minskades.

• väntar i Kina kön

Finns det inget alternativ så hade jag använt kortison igen och man kan vara på kontroller så att man ser att allting är okey

• Mistys Daisy

Min vovve äter kortison nu för kronisk magkatarr, och hellre det än att se henne så sjuk!
    Hon skall äta det i fyra veckor! Sen hoppas jag hon slipper på ett tag..

Men jag skulle oxå vilja fråga, var blir dom svullna?!
    Det är ju hår överallt på min collietjej, så det kanske inte syns, eller?!

• SmileyMalin

Min vovve gick på kortisontabletter i nån månad för misstänk typ astma. Nu har han fått inhalator istället, men antar att det är kortison i den oxå. Inte säker dock, är astma-medecin föt mänisor igenrligen.

• väntar i Kina kön

Hundarna mina svällde men det gick över.

• väntar i Kina kön

Kring magen mest. Sen fick hunden en underhålldos(mycket låg)och då blev magen som vanligt.

• Pikaur

Min jycke har precis gått på dunderkuren kortison. Han magrade av, tappade musklerna, tappade aptiten, etc (ser ut som ett vandrande staket nu) - MEN han hade stor hjälp av det när han mådde som sämst.
    Att vi slutat med kuren beror på att han inte visar samma tendens till hälta och smärta som för ett par månader sedan, så i samråd med veterinär ska vi nu se hur han klarar sig utan tills dess att allergivaccinet kommer.
    De ger ju helst inte kortison till unga hundar eftersom det kan orsaka njurproblem, starr och en hel radda med annat, men när alternativen tryter har man tyvärr inte så mycket annat att välja på.

• väntar i Kina kön
    Pikaur skrev 2008-09-04 10:08:47 följande:
    Min jycke har precis gått på dunderkuren kortison. Han magrade av, tappade musklerna, tappade aptiten, etc (ser ut som ett vandrande staket nu) - MEN han hade stor hjälp av det när han mådde som sämst.Att vi slutat med kuren beror på att han inte visar samma tendens till hälta och smärta som för ett par månader sedan, så i samråd med veterinär ska vi nu se hur han klarar sig utan tills dess att allergivaccinet kommer.De ger ju helst inte kortison till unga hundar eftersom det kan orsaka njurproblem, starr och en hel radda med annat, men när alternativen tryter har man tyvärr inte så mycket annat att välja på.
    Oj! Vilken skillnad mina hundar blev svullna runt magen och kissade mycket. Klarade sig max 2 timmar och sen var det akut kissa.
Svar på tråden Kortison till hund