• Ella Mia

MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?

Måste man sätta in ett sånt där plastskydd under diskmaskinen för att förebygga vattenskador, för att hemförsäkringen ska gälla? Alltså måste man göra det i ett 17 år gammalt kök om man inte renoverar om eller byter ut diskmaskinen? Eller gäller det bara när man nyinstallerar/renoverar??

Någon som vet??

• Svar på tråden MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?
  • Thalis
    Ella Mia skrev 2008-09-03 23:51:36 följande:
    Måste man sätta in ett sånt där plastskydd under diskmaskinen för att förebygga vattenskador, för att hemförsäkringen ska gälla? Alltså måste man göra det i ett 17 år gammalt kök om man inte renoverar om eller byter ut diskmaskinen? Eller gäller det bara när man nyinstallerar/renoverar??Någon som vet??
    Vår försäkringsman sa att vi måste ha skydd under diskmaskinen...
    Tror inte att kökets ålder spelar så mycket roll, men jag vet inte med säkerhet.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Tecken

Njae, är inte säker, men det är ett väldigt billigt sätt att förhindra fuktskador - eller att de upptäcks i tid.

Fråga ditt försäkringsbolag om vad som gäller för just det bolaget.

• Snuvan

När vi köpte vårat gamla hus för två år sen så var försäkringsbolaget hem och gjorde en besiktning. Då sa gubben att vi var tvungna att köpa ett sånt och lägga dit för annars skulle inte försäkringen gälla ifall det hände något. Jag menar, det är ingen stor kostnad så varför inte köpa ett.

• Ella Mia
    Snuvan skrev 2008-09-03 23:54:48 följande:
    När vi köpte vårat gamla hus för två år sen så var försäkringsbolaget hem och gjorde en besiktning. Då sa gubben att vi var tvungna att köpa ett sånt och lägga dit för annars skulle inte försäkringen gälla ifall det hände något. Jag menar, det är ingen stor kostnad så varför inte köpa ett.
    Har tänkt köpa jättesnart - bara inte hunnit ännu!
  • Ella Mia

Ska påbörja köksrenovering inom några månader och tänkte att vi lika gärna kunde vänta med vattenskyddet, men det är kanske lika bra att skaffa genast.

• PerG

kostar mellan 100-250:- (om jag inte minns fel)... tar c:a 1-10 minuter att installera och syns knappt... Betydligt billigare och enklare än en rejäl fuktskada...

• Katjan

ts köp ett sådant redan nu. Ni kan ju använda samma efter renoveringen.

(¯`°?.¸ ღ ♥ Fenix 070707 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • SanSin

Jo, vad jag hört så gäller inte försäkringen mot vattenskador om man inte har en sån där plastgrej. Köp en på en gång.  =) Kostar 95:- på Jula...

• SVejsan

Beror på försäkringsbolag !
    (Det bör framgå i villkoren om man skall behöva ett sådant skydd)

Vårt sa att det inte var nödvändigt (inte tvång) (De stod inte heller i villkoren), men sa sedan i samma andetag att eftersom man med hjälp av den noterar ett ev läckage tidigar minskar man skadorna. Och eftersom du betalar i detta fall vid fuktskador en procentsats av skadekostnaden/reparationskostnaden i självrisk, så är det i ditt intresse att du investerar i ett sådant. Det blir alltså dyrare för dig om skadan spridits.

• xxJessikaxx

Då undrar jag om det där plastskyddet syns hos er övriga? hos oss sticker det fram ungefär en cm och jag tycker det är skitfult men min man säger att det är intryckt så långt det går! Blir så äckligt för det är ju liksom en klisterremsa där det fastnar skräp och sånt. Jag vet inte om man måste kapa skyddet en bit, om det går att göra så...dessutom är ju inte en diskmaskin nåt man bara flyttar hit och dit, annars hade jag tagit saken i egna händer :-/

Svar på tråden MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?