Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?

Beror på försäkringsbolag !
    (Det bör framgå i villkoren om man skall behöva ett sådant skydd)

Vårt sa att det inte var nödvändigt (inte tvång) (De stod inte heller i villkoren), men sa sedan i samma andetag att eftersom man med hjälp av den noterar ett ev läckage tidigar minskar man skadorna. Och eftersom du betalar i detta fall vid fuktskador en procentsats av skadekostnaden/reparationskostnaden i självrisk, så är det i ditt intresse att du investerar i ett sådant. Det blir alltså dyrare för dig om skadan spridits.

• SVejsan
    musli skrev 2008-09-04 11:25:44 följande:
    Tja, har man gott om pengar så gör man så...Om man som vi t.ex. hellre lägger pengarna på annat än en enorm fuktskada så skaffar man ett skydd och lägger under.
    Man diskuterar ju också om Aquastop räcker. Som kontrollerar om maskinen eller anslutningen läcker. Siemens bla har följande:

Aqua-Stop garanti
    (gäller ej maskiner utan Aqua-Stop)
    Utöver vanliga åtaganden enligt konsumentköplagen och utöver de åtaganden som finns i
    vår garanti betalar vi ersättning enligt nedanstående villkor:
    1. Om ett fel skulle uppstå i Aqua-Stop-systemet vilket leder till en vattenskada, ersätter vi
    kostnaden för dessa skador för privata användare.
    2. Denna garanti gäller för diskmaskinens hela livslängd.
    3. En förutsättning för att garantin ska gälla är att en diskmaskin med Aqua-Stop är
    fackmannamässigt installerad enligt vår monteringsanvisning. ?Garantin gäller även
    fackmannamässigt installerad Aqua-Stop-förlängning (originaltillbehör)?. Vår garanti
    gäller inte defekta tilloppsledningar eller felaktiga armaturer fram till Aqua-Stopanslutningen
    vid vattenkranen.
    4. Diskmaskiner med Aqua-Stop behöver i princip inte övervakas under diskningen, resp.
    vattenkranen behöver inte stängas av efter diskningen. Det är bara vid längre
    bortovaro från lägenheten, t.ex. vid semester under flera veckor, som man bör stänga
    av vattenkranen.

Så det är ju inte egentligen ett måste med plastkaret om man har rätt diskmaskin...
  • SVejsan
    johandra skrev 2008-09-05 08:03:35 följande:
    Tänkte precis säga det,skär av dom så dom inte sticker fram under sockeln/kyl/frysvi har bara skydd under diskmaskinen..kyl/frys har jag aldrig hört att man måste ha det under..Det är ju inga större vattenmängder där?
    Tror att risken är när det gäller en frys... Om det blir problem med den och ev ispåbyggnad frostas av och sakta läcker in under frysen så kan det orsaka fuktproblem
  • SVejsan

Ella Mia skrev 2008-09-06 23:32:13 följande:

Jag ska köpa ett på måndag. Har de det där de säljer vitvaror?
    ja, oftast
  • SVejsan

Ella Mia skrev 2008-09-08 15:03:25 följande:

Idag har jag pratat med försäkringsbolaget (Länsförsäkringar). Fick beskedet att i en befintlig bostad finns absolut inget krav om att sätta i plastskudd under diskmaskinen, men att det var bra att göra. Försäkringskillen sa att han inte heller trodde att de hade några sådana krav vid nybyggnation, men han var lite osäker där. Försäkringsbolaget rekomenderade mej att avvakta med plastskyddet tills vi inom kort ska renovera i köket. De menade att det alltid är en risk för vattenläcka när man är och grejer.
    Precis så jag uppfattade mitt samtal med Länsförsäkringar för två år sedan, vågade dock ej vara tvärsäker eftersom saker ändras ibland...
    Dom påpekade dock att det kunde ändå begränsa skadans utbredning och indirekt då storleken på självrisken ( procent på skadans reparationskostnad) eller om du har gamla "ytbeläggningar" som det blir åldersavdrag på... Så det är inte fel med plasttråget... Men är det en någorlunda ny diskmaskin och koppling skulle jag vänta till er renovering innan jag plockar dit tråget...
Svar på tråden MÅSTE man ha plastskydd under diskmaskinen?