• flaxa

halsont och ammar. Vad kan jag ta emot det?

Allt jag är van att ta inför en förkylning (hälsokost) eller mot ond hals (receptfritt från apoteket) är 'förbjudet' när man ammar. Vad kan jag använda?

• Svar på tråden halsont och ammar. Vad kan jag ta emot det?
  • gbgumman

Jag hitta inget annat än vanliga halstabletter. Jag tycket de man köpet på apoteket som ser ut som en tablett med halsduk om och som hade honungssmak var de som hjälpte bäst.

• gbgumman

The med lite honung i hjäpte också jättebra. Själv hade jag ont i halsen i 8månader efter att min dotter hade föds. Ingen vat varför tog alla prover som gick två gånger. Måste fått värsta svackan i imunförsvaret efter förlossningen.

• Lady Dahmer

det här kommer att låta äckligt, men det är faktiskt rätt gott - och SUPER mot förkylningar och halsont.

Koka upp vatten, hacka två tre vitlöksklyftor och ett par bitar ingefära, låt dra i vattnet lääääänge (värm ev. upp igen, utan att det kokar) lägg i en tepåse, lite kardemumma för extra smak (inte nödvändigt) och mjölk+honung (eller socker)

DRICK! drick så många koppar du orkar under dagen.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Pysselgalningen

OM jag inte minns fel så kan man ta både Bafucin och Strepsils när man ammar. Bafucinen är smärtstillande, men kika på fass.se för säkerhetsskull.

• loveelin

Bafucin och strepsils från apoteket.

Annars te och honung=)

• gbgumman

Det står osäkert om det går över i mjölken. När jag var på apotekt så vill hon inte rekomendera dem därför. Men hon är väl försiktig och det var jag med.

• Pysselgalningen
    hannispannis skrev 2008-09-04 08:14:03 följande:
    Det står osäkert om det går över i mjölken. När jag var på apotekt så vill hon inte rekomendera dem därför. Men hon är väl försiktig och det var jag med.
    NÄr jag hade halsont direkt efter förlossningen så fick jag ta Bafucin för apotekstanten på orten iaf.
    Tycker att om det är ok under grav. så borde det va det under ammning med. Inte direkt så att det är starka mediciner och ser man bara till att itne knapra dom hela tiden så borde det vara helt ok.

Annars kan jag rekommendera Vicks haltabletter som det är sån där gegga i. Buzzade dom förra året och sambon hade en i truten mer eller mindre hela tiden under sin förkylning
  • gbgumman
    Svar på #7
    Pysselgalningen skrev 2008-09-04 08:20:24 följande:
    NÄr jag hade halsont direkt efter förlossningen så fick jag ta Bafucin för apotekstanten på orten iaf. Tycker att om det är ok under grav. så borde det va det under ammning med. Inte direkt så att det är starka mediciner och ser man bara till att itne knapra dom hela tiden så borde det vara helt ok.Annars kan jag rekommendera Vicks haltabletter som det är sån där gegga i. Buzzade dom förra året och sambon hade en i truten mer eller mindre hela tiden under sin förkylning
    Jag är extra försiktig. Var tvungen att äta starka värktabletter när jag amma så jag tycke att det var dumt att stoppa i sig mer "onarturligt" än jag måste var dumt.
  • gavagai
    Pysselgalningen skrev 2008-09-04 08:20:24 följande:
    NÄr jag hade halsont direkt efter förlossningen så fick jag ta Bafucin för apotekstanten på orten iaf. Tycker att om det är ok under grav. så borde det va det under ammning med.
    Tänkte bara lägga till att det man kan äta när man är gravid inte alls behöver vara o.k. när man ammar. Losec mups t.ex. får man ta under graviditet, men ej under amning. Det kan ju vara skillnad på vad som når in till fostret genom moderkakan och vad som går över i mjölken.
  • flaxa

Tack för alla tips! jag är lite skeptisk mot preparat som inte är 100% kontrollerade vid amning, så det får nog bli Vicks från ica.. :(
    Lady Dahmer: Jajamensan, det låter riktigt äckligt! ;) Har du anv brygden under amning? Låter som ett säkert sätt att få världens yngsta matvägrare *garv*

• Lady Dahmer
    flaxa skrev 2008-09-04 09:04:34 följande:
    Tack för alla tips! jag är lite skeptisk mot preparat som inte är 100% kontrollerade vid amning, så det får nog bli Vicks från ica.. :(Lady Dahmer: Jajamensan, det låter riktigt äckligt! ;) Har du anv brygden under amning? Låter som ett säkert sätt att få världens yngsta matvägrare *garv*
    jadå! vitlök har aldrig påverkat min bebis. Prova iallafall.

och jag lovar -- brydgen ÄR god! Alla som jag lyckats övertala att dricka den har blivit glatt förvånade. Du gör det som du gör vanligt te, fast med vitlöksvatten istället. Ta ditt favoritte, krydda ev. med lite kanel och kardemumma -- jättebra för halsen! River skönt och dödar bakterier.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • flaxa

Lady Dahmer skrev 2008-09-04 12:59:57 följande:

jadå! vitlök har aldrig påverkat min bebis. Prova iallafall. och jag lovar -- brydgen ÄR god! Alla som jag lyckats övertala att dricka den har blivit glatt förvånade. Du gör det som du gör vanligt te, fast med vitlöksvatten istället. Ta ditt favoritte, krydda ev. med lite kanel och kardemumma -- jättebra för halsen! River skönt och dödar bakterier.
    Min farmor säger: "Det som inte dödar stärker." Jag tycker om alla ingredienser så varför inte prova koka ihop din bacilldödardryck? Här ska stärkas bebis och döda bacillusker! :)
  • Lady Dahmer
    flaxa skrev 2008-09-04 13:09:53 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-09-04 12:59:57 följande: Min farmor säger: "Det som inte dödar stärker." Jag tycker om alla ingredienser så varför inte prova koka ihop din bacilldödardryck? Här ska stärkas bebis och döda bacillusker! :)
    haha!

det blir EXTRA gott om man använder yogi kanelte eller ett vanligt fruktte. (typ lipton) *tips*
    min ena jobbarkompis tyckte det var så gott att hon började dricka det varje dag - UTAN att vara sjuk. Maken dricker den i förebyggande syfte när han känner att nåt är på gång och han blir aldrig sjuk.

Ibland kan jag också göra en mildare variant av den för gott och för att den är immunstärkande. yo
  • Lady Dahmer

jag har en vän som säger "det som inte dödar får dig att vilja dö" (låter bättre på engelska)

Svar på tråden halsont och ammar. Vad kan jag ta emot det?