• 82lotta

Förvärkar hur länge?

Har haft förvärkar i 5 dagar nu, och fick igår reda på att tappen var förkortad, inte en rutten cm vidgad.
    Min fråga är nu hur länge kan man gå med förvärkar egentligen? Har ju hört talas om dagar men nu börjar det ju närma sig en vecka.
    Någon som gått längre?

• Svar på tråden Förvärkar hur länge?
  • Meria

Jag hade förvärkar 2 veckor innan det satte igång. De eskalerade mot slutet och kom oftare och starkare. I början var det nån och sen en paus på ett bra tag...

♥ Loke -06 & Lillebror v.26 ♥
  • Fridlund

med första barnet hade jag mycket och kraftiga förvärkar i 3 veckor innan han kom, med andra barnet hade jag det i 6 veckor, och nu med tredje har jag haft det sedan vecka 31, har nu drygt 3 veckor kvar. förvärkar kan man ha länge utan att det händer nått, bara att bita ihop...

• Cecese

Man kan få gå länge. Jag har själv sluppit det eftersom jag inte haft en enda förvärk någon av gångerna men jag känner kvinnor som haft det i 5-6 veckor. Hoppas du slipper gå så länge iaf.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • 82lotta

Oj då! Nej hoppas verkligen att det går snabbare. Dom kommer ju hyffsat regelbundet ändå, även om det bara är ca var 7-10 min, och håller i sig knappt 20 sek. Jag lever på hoppet ett tag till. Det var ingen som blev igångsatt tillslut då?

• Fridlund

mina kom också regelbundet, ca 5-6 min mellan, höll i sig i ca 1 min. blev inte igångsatt, var inne på förlossningen ett antal gånger med första barnet, men blev hemskickad...
    fick förklaringen att jag har en lättretad livmoder...?!
    sen så säger dom ju att värkarna ska vaar minst 1 minut, annars gör de ingen nytta.
    har du långt kvar till bf??

• 82lotta
    Svar på #5
    Nej, är beräknad till tis nästa vecka(39+1). Ska väll inte klaga men det vore ju trevligt att få se resultat lite snabbare. Sömnen är ju inget vidare, man vill ju vara vaken och med under sin förlossning. Hur orka du?
  • Bumblebina

Jag hade oxå förvärkar i ett par veckor med nummer 3. Riktigt jobbiga var de de sista dagarna. Två nätter innan hon kom fick jag flåsa mig igenom förvärkarna var 10:e min. Usch. Men sen gick det å andra sidan fort. Så även förvärkarna gör nytta. Sa iaf min BM. Så de är inte bara till för att jäklas! Lycka till och hoppas på bebbe snart!

• Fridlund

som det känns just nu skulle jag inte orka med en förlosning, men det är väl bara att bita ihop. de andra gångerna var jag ju in till förlossningen och fick tabletter för att kunna sova, men det vill jag inte denna gången, har ju två små här hemma som behöver mig. försöker sova på dagarna...
    hur eländigt allt känns just nu, så är det värt det i slutändan ändå...
    sen säger dom ju att har man mycket förvärkar så går förlossningen snabbare, min yngsta var ute på en timme från att värkarna satt igång ordentligt...

• TantaLoran

har vänninnor som gått i över 6 veckor med kraftiga förvärkar.
    själv hade jag inte en ända sd/ förvärk tills nyligen och har nu haft i 3-4 dagar. dessutom med max 10 minuter imellan och de håller i sig uppemot en minut. men alla är inte smärtsamma.
    och de avtar oftast på nätterna. men jag är helt slut och magen känns ömm och har mensvärk även mellan förvärkarna. började idag igen direkt efter jag klev upp. 37+1 idag.

• Majuuu

Jag hade massa sammadragningar redan runt v 30. Onda förvärkar hade jag i stort sett varje natt sista 1-1½ månaden. Min son föddes slutligen på BF+15.

• bomman

Jag hade förvärkar/pinvärkar var 3-10 min som varade i 1 min i 4 dygn innan vattnet gick. Det var värkar som var smärtsamma men det var inte tillräkligt med kraft i dem så jag öppnade mig inte.

Vi var inne 4 gånger sammanlagt på förlossning. Jag fick 2 sovdoser, en med mig hem och en på förlossning.
    Efter 4 dygn gick vattnet och sen tog det ytterligare 16 timmar innan hon kom ut.

Så om du är orolig för att inte orka med förlossningen ring in och be om en koll och ev. en sovdos. Jag fick bricanyl som tar bort värkarna och propavan att sova på båda gångerna.

• kotte08

Förvärkar kan man ha toklänge. Jag har haft smärtsamma förvärkar i 8 veckor nu. I perioder så har de kommit regelbundet med 3-4 min imellan. Så fort vi har planerat att åka in till sjukhuset så har värkarna försvunnit... Efter långa perioder av sömnlöshet fick jag även en sovdos( som jag lyckades sova på i 1 1/2 h) och bricanyl som hjälpte i nästan 5 timmar innan värkarna var igång igen. Gjort 2 hinnsvepningar och ska göra den sista i morgon, annars blir jag igångsatt på måndag-äntligen!! =)

De säger att man glömmer allt ont när bebisen väl kommer ut och det hoppas jag verkligen så att man vågar ge sig på barn nummer 2 så småningom.

• 82lotta
    Svar på #11
    Ja, jag tänkte faktiskt ringa och be om en sovdos om det inte har hänt något till ikväll.
    Kunde aldrig tro att det skulle vara sååå långdraget. Säger som kotte08, hoppas man glömmer fort annars blir nog inga sysskon. Får hoppas att det blir bebis snart, för samtliga.
Svar på tråden Förvärkar hur länge?