• Mamma Zara

AJ har så ont i ischias och kroppen .. kan inte röra mig el sova SNYFT!!

Hej.. Är i vecka 31 och har så satans ont i kroppen.. jag är helt slutkörd och vet inte vad jag ska göra.. Har smärtor som gör mig galen i ischias och sen känns det sokm benen ska gå isär och av i "musbenet".. kan man få massage som hjälper mot ischiasen el vad kan man hitta på... det är ju bara typ 9 v kvar AAAAHHHH....

/zara

• Svar på tråden AJ har så ont i ischias och kroppen .. kan inte röra mig el sova SNYFT!!
  • Frezalo

Tror du kan få akupunktur. Värt att prova iaf.

Håll ut, det är snart slut på eländet.

Vägrar vara sunkmorsa!
  • cecell

Jag har likadant... ont av ischias och foglossning.
    Känns nästan som om man har brutit ngt där fram i musbenet.
    Och så knäpper det där bak i ryggen och gör ont när jag rör på mig.
    I sängen gör det riktigt ont när jag ska vända mig om för att det även gör ont av å ligga för mycket på ena sidan. Det e sååå tråkigt... Hade det inte så här m mitt 1:a barn. Längtar tills allt detta e över... det onda alltså.

Hoppas att det blir bättre för dig!

Här hoppas jag att det inte blir värre iaf.
    Har 4v kvar t BF 4/10.

• Mamma Zara

Oh ja jag har detsamma om natten med.. hur jag än ligger så vaknar man av det... el kramp i benen.. Hoppas att det lägger sig lite i smärta ...

• cecell

Kramp har jag m... hehe.
    Inge skoj d heller.
    Men man vet ju att allt detta e över sen så det e la bara t å härda ut ett tag till.
    Man får ju ut ngt gott utav det.
    En söt liten familjemedlem.

• RiaRa

Jag gick regelbundet till en kiropraktor under min graviditet. Det räddade mig från alltför jobbiga smärtor. Tyvärr hjälpte det inte helt.

Så mitt tips blir kiropraktor.
    Jag duger, precis som jag är!
  • Lyckoprinsessan

Gå till en sjukgymnast. Jag blev av med min ischias genom McKenzie-metoden.
    Du kan även prova gravid-yoga och testa avlastande rörelser.

• maddelin

Jag trodde det var ischias jag hade. Den smärta jag hade var på skinkan och ner en bit på baksidan av låret. När jag var hos min sjukgymnast berättade hon att det inte alls var ischias utan bäckenlederna som smärtade. Det kunde tydligen kallas för falsk ischias. Gick smärtan ner längre som på baksida av knä,vad och hälsena kunde det vara ischias. Ville vara skriva detta då man lätt kan bli lurad av den där envisa smäratan och ta fel.

Jag gör små övningar så ofta jag kan genom att ligga på rygg i sängen, böja på benen och hålla om knäna och sakta dra upp dom mot magen,men sära på benen om magen är stor och det känns obehagligt! Dra sakta och känn när det börjar "dra" precis innnan "skåran" till rumpan när du känner att det drar släpp sakta ner benen och gör detta 5grr vila sen 5 grr till. Detta hjälpte mig massor och jag hade inte lika ont där Den falska ischiasen satt!
    TACK!

• Lyckoprinsessan

Du ska undvika att sitta, det förvärrar ofta smärtan

• cecell
    maddelin skrev 2008-09-05 14:59:12 följande:
    Jag trodde det var ischias jag hade. Den smärta jag hade var på skinkan och ner en bit på baksidan av låret. När jag var hos min sjukgymnast berättade hon att det inte alls var ischias utan bäckenlederna som smärtade. Det kunde tydligen kallas för falsk ischias. Gick smärtan ner längre som på baksida av knä,vad och hälsena kunde det vara ischias. Ville vara skriva detta då man lätt kan bli lurad av den där envisa smäratan och ta fel. Jag gör små övningar så ofta jag kan genom att ligga på rygg i sängen, böja på benen och hålla om knäna och sakta dra upp dom mot magen,men sära på benen om magen är stor och det känns obehagligt! Dra sakta och känn när det börjar "dra" precis innnan "skåran" till rumpan när du känner att det drar släpp sakta ner benen och gör detta 5grr vila sen 5 grr till. Detta hjälpte mig massor och jag hade inte lika ont där Den falska ischiasen satt!TACK!
    Jag ska testa det där knepet faktiskt om det nu går.
    Gratis ju.
    För magen min e rätt så stor och så gör det ont av å ligga på rygg ibland.
    Man vet ju aldrig om det hjälper... kanske lite iaf. .-)
    Tack för detta tips.
  • ploppviola

Jag hitatde punkten i "skinkan" som gjorde så jädrans ont o tryckte den hårt o min man masserade där..Sen på morronen var de borta....

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • ploppviola

På tal om akupunktur som vill jag varna lite för de..Fick själv de för foglossning men då sattes andra saker i kroppen i gång o jag fick svår migrän på köpet....som nu uppkommer varje graviditet

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • solen13

Säger bara TNS, det var min räddning. Jag fick besvär av min ischias igen i mitten av graviditeten och vad fasiken gör man, man kan inte ta några piller som hjälper. Så jag fick låna en TNS utav en sjukgymnast och det hjälpte jätte bra. Jag får dessutom låna den fram till förlossningen så jag ska prova den som smärtlindring under värkarna.

• celine

ingen som har ont i mellangrdet eller revbenen?
    jag står knappt ut längre

• Birka76

Hej!

Vill också slå ett slag för kiropraktor. Jag känner igen de smärtor som du beskriver. Blev rekommenderad av min BM att gå till en kiropraktor. När jag kom dit visade det sig att mitt vänstra ben var 1 cm kortare än mitt högra. Efter en massage (som gjorde djävulskt ont!) på sidan av "skinkan" och försiktiga tänjningar av benet var mina ben lika långa. Och det kändes bättre. Efter 2 dagar var jag helt symtomfri.
    Kiropraktorn sa att problemet är mkt vanligt bland gravida och smärtan gör att man inte orkar ta ut steget såsom man ska. Detta gör i sin tur att man får ont i ljumsken.. Det hänger alltså i hop och är inte alltid foglossning man känner..

Det viktiga är att gå till en kiropraktor som har erfarnenhet av att behandla gravida. Lycka till!!!

• Mamma Zara

Hej igen!! Tack för alla tips!!! Jag lusläser verkligen det och försöker se hur jag ska fixa till det!!

Punkterna jag har ont i känns som stora blåmärken på skinkorna, iblad masserar mannen men det gör så förbannat ont vissa dagar att man ståar inte ut utan det känns som det ska bli värre av det.
    Jag ska testa strechingen och hoppas att det hjälper, det är inte så lätt med enorma magen haha, men guudars va skönt det vore och få sträcka ut rumpan
    Birka: det där med kortare ben har jag med haft så det kanske inte är helt omöjligt att det kan vara detta med hmmm ...

Och tns hmmm kan man låna det hos sjukgymnasten? el? har glömt att det fanns men borde testa det igen så klart!!

Akupunktur, pallar jag inte.. det testade jag förra graviditeten.. men då låg jag bara och grät för det gjorde så ont och jag hatar nålar.. suck..
    Ska ta tag i det på mån... // Z

• N a n n A

Jag har fruktansvärt ont i revbenen, nedre delan av magen och korsryggen. Vet inte vad jag ska göra kan verkligen inte sova ordentligt. ingen ställning är skön!

Svar på tråden AJ har så ont i ischias och kroppen .. kan inte röra mig el sova SNYFT!!